• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HLR- kurs kan rädda liv! Rekommenderas!

Goofy

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2024
Röda Korset har gratiskurser i Första hjälpen / Hjärt- o lungräddning där man även lär sig att hantera en Hjärtstartare.

Om ni ej gått på kurs, gör det!
Är det längesen, gör om det!

Finns även en app som heter " Rädda hjärtat" , går att ladda ner på Android och Iphone.
Sprid gärna detta bland nära o kära och var rädda om er.

Vi kommer att kolla om det finns Hjärtstartare i receptionen på de campingplatser vi besöker, allt för att rädda liv.

Vi är många husbilsägare i åldern 55+ - 65, som lever i riskzonen på hjärtproblem mm.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: HLR- kurs kan rädda liv! Rekommenderas!

började hålla HLR kurser på -70 talet,lika viktigt idag.Hjärtstartare hittar du numera överallt i samhället:ICA,bibban, badet,camp.,bilverkstan etc. De är numera idiotsäkra det går inte att göra fel.De "skjuter" inte om hjärtat har någon rytm.Tycker du att det är otrevligt att blåsa så finns det filter/masker att ha i bilen/väskan/plånboken. GÅ EN KURS i morgon kan din insats rädda liv
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: HLR- kurs kan rädda liv! Rekommenderas!

Jag kan bara hålla med trådskaparen Goofy i uppmaningen att gå en HLR-kurs. Samtidigt vill jag poängtera att en hjärtstartare inte startar ett hjärta som har slutat helt att slå, utan bara "ordnar till ett med hjärtflimmer", alltså ger impulser så att hjärtrytmen stabiliserar sig. Oftast måste man kombinera användandet av hjärtstartare med HLR för att rädda patienten. På många HLR-kurser får man, som Goofy nämner, även information om hur man ska använda hjärtstartaren, vilket kan vara bra även om den talar om för användaren vad denne ska göra.

Johan K.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: HLR- kurs kan rädda liv! Rekommenderas!

Verkligen. Vi ska åter ha ett par kurser här i Friluftsfrämjandet i Vänersborg. Många föreningar runt om i Sverige kör också kurser men fler kan hänga på.:yes:
>Blasse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: HLR- kurs kan rädda liv! Rekommenderas!

Det enda problematiska kan vara att hitta till närmaste hjärtstartare.
Men då husbilsklubben "sponsrar" utslagsvaskar kanske ett inköp av en del hjärtstartare kan göra lika stor nytta bland medlemmarna. Hur de skall fördelas bland medlemmarna för att verkligen kunna göra nytta är det nog många som har synpunkter på.:confused:
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: HLR- kurs kan rädda liv! Rekommenderas!

Om ni är medlemmar i Caravan Club har ni möjlighet att gå kurser där. Nästan varje sektion har personal som utbildar i HLR med hjärtstartare. Hör med eran sektion var och när nästa utbildning blir.
Dom flesta av Caravan Clubs campingar är också utrustade med Hjärtstartare.

JOE
Sjukvårdsansvarig
Caravan Club
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: HLR- kurs kan rädda liv! Rekommenderas!

Jag kan bara hålla med övriga om vikten av dessa kurser. Har själv gått många gånger och det behöver förnyas mellan varven. Jag har även haft oturen att behöva använda kunskaperna och jag lovar att 45 minuters HLR innan ambulanspersonal kunde ta över, det funkar inte om man inte fått prova på. Efter tio minuter är man slut, men sitter det i ryggmärgen så fortsätter man så länge det behövs...

Så gå kurser med jämna mellanrum...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: HLR- kurs kan rädda liv! Rekommenderas!

Teori och verklighet brukar ofta inte vara riktigt lika. Misstänker att många värdefulla minuter kan gå till spillo när man väl befinner sig i en "skarp" situation där så mycket annat upptar hjärnaktiviteten när man inte i det närmaste är mycket väl förtrogen med utrustningen.
Men allt är säkert bättre än ingenting.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: HLR- kurs kan rädda liv! Rekommenderas!

Teori och verklighet brukar ofta inte vara riktigt lika. Misstänker att många värdefulla minuter kan gå till spillo när man väl befinner sig i en "skarp" situation där så mycket annat upptar hjärnaktiviteten när man inte i det närmaste är mycket väl förtrogen med utrustningen.
Men allt är säkert bättre än ingenting.

För egen del kan jag bara säga att det kändes ganska naturligt i det skapa läget. Jag hade dock gått HLR kurser 5-6 gånger innan det blev skarpt läge. Jag har också pratat med andra som fått köra skarpt på min tidigare arbetsplats sär vi körde detta för all personal minst vartannat år och dom har uttryckt samma. Det bil säga att det kändes naturligt vad och hur man skulle göra när situationen uppstod. Trots att det i något fall inte räckte, var ändå känslan bra att man visste att man gjort allt som kunde göras för en arbetskamrat.

Jag tor att kurserna gör mycket större nytta än vad d flesta inser. Borde göras vartannat år av alla.
 
S

Stilia

Guest
Sv: HLR- kurs kan rädda liv! Rekommenderas!

Ta gärna kontakt med Hjärt /Lungsjukas förening eller Länsföreningen i Vänersborg, som har regelbundna utbildningar i HLR. Dessa föreningar finns runt om Sverige och hjälper till med utbildningen. Erfarna utbildare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: HLR- kurs kan rädda liv! Rekommenderas!

Denna kunskap räddar liv!!!
På min arbetsplats fann 2 grabbar en medarbetare "död" på cykel/gångväg (industriområde)
Satte in hlr omedelbart och räddade livet på han, var tillbaka på jobbet efter 6 månader :)
 
Toppen