F
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Gissar att det är en brytare för 230V matningen till elblocket.
Testa att stoppa i 230V kabeln och se om den tänds.
Sitter ju alldeles säkert en säkring där ovanför till primärsidan på blocket (230V)
Brytaren tändes när 230V kopplas in, så med största sannolikhet är det som du säger.
Följdfråga som någon kanske kan svara på.
Av vilken anledning finns denna funktion, att kunna bryta 230V?
Brytaren tändes när 230V kopplas in, så med största sannolikhet är det som du säger.
Följdfråga som någon kanske kan svara på.
Av vilken anledning finns denna funktion, att kunna bryta 230V?
Hej! Jag gissar att det är just för att kunna stänga av elblocket men fortfarande ha kvar strömmen till 230 V uttag och förbrukare, exempelvis kylskåp.
MVH Thomas Eriksson
Det verkar vara så att den bara bryter laddningen till bodelsbatterierna. Det borde synas om du har visare för spänningen. Borde minska lite efter ett tag sedan du brutit laddningen.
Solcellen direkt utan någon regulator? Jag vet inte om du menar så, i så fall överladdar du batteriet.
När jag mäter laddningen från solcellen ger den 14,9v.
Finns det risk att detta skadar AGM batteriet?
14,9V är för högt om det inte sitter en temperaturkännare till regulatorn.
14,4V är max om det inte är renbly AGM som tål 14,7V.