• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hålla plats... på en ställplats

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Jag tycker nog att det är ok,
Om man betalat platsen för sin "kompis" så att den är betald och klar.. Då känns det nog ok, :wideeyed:

Det är ju svårt att komma exakt samtidigt till en plats om man kommer från 2 olika håll.

Vilken plats? De är väl inte numrerade på ställplatser! Om de är det, då är det helt ok, men då klassar jag platsen som camping...

jyrki
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Anita & Jyrki,

Er okunskap, eller ovilja att inse att andra kan ha rätt, lyser igenom i era inlägg !

Vi har i våra inlägg, i detta ämne, varit tydliga med att skriva att det vi gör å våra kompisars vägnar = reservera plats åt vännerna, som kommer samma dag eller dagen efter, ELLER att själva åka iväg och handla med husbilen för att sedan återkomma till vår markerade plats (det kan ju ibland vara väl långt att cykla) ALLTID sker efter det att vi talat med ställplats ägaren eller dennes ombud - vi skriver m.a.o. INTE om platser som är obemannade !!!

Vi vill bara avsluta dessa inlägg med att ge er tips på (i detta fall i Tyskland) ställplatser som åtskilliga svenskar besökt och ständigt besöker (här känner de flesta nog igen sig) och som har NUMRERADE PLATSER UTAN ATT FÖR DEN SAKENS SKULL VARA EN CAMPING:

Ställplatsen i Greven,
Ställplatsen i Minheim i Moseldalen,

Vi har, för övrigt, besökt åtskilliga ställplatser i Europa som har numrerade platser och det både i Tyskland, Italien, Frankrike, Österrike och Spanien och samtliga dessa har varit bemannade !!!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Alltid detta Europa, tror att Bosse Sonic menade Svenska ställplatser.

Tommy R
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Det var väldigt vad det stormar till här! På bemannade (kolossalt ovanligt söder om Sverige) ställplatser med numrerade platser (kolossalt ovanligt söder om Sverige) kan man säkert "köpa" en plats och hålla den för kompisen.

En ny sorts förtäckta campingplatser har dykt upp på senare år, någonstans mellan ställplatser och campingar, Camper Parks t.ex. och där fungerar systemet med förköpta platser säkert bra men för det mesta gäller "först till kvarn".

Möjligen kan man tjöta till sig något sorts speciella privilegier av den som kommer och tar betalt för ställplatsen framåt kvällen på vissa ställen men jag tror inte att den metoden är särskilt populär hos vare sig den som tar betalt eller hos andra gäster på ställplatsen och skulle man reservera platser för ännu icke anlända kompisar på eget bevåg så blir man garanterat impopulär!

Så uppfattar jag det.

Jappe
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.826
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Vi har ju bara 15 års erfarenhet och de enda vi har sett som reserverar och håller platser med möbler är svenskar o norrmänn och detta har ökat på senare år.
Vi har ibland sett någon annan som lämnat för att tömma eller handla men då stannar någon kvar på platsen och förklarar för de som kommer vad som sker.
Det är ett otyg att reservera platser på ställplatser och dessa lyxställplatser som nämns ovan är mer campingar enligt min uppfattning.
Det finns massor med mindre platser i hela Europa inkl Sverige som ropar efter besökare och välvilligt tar emot dessa och där man slipper trängas.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Anita & Jyrki,

Er okunskap, eller ovilja att inse att andra kan ha rätt, lyser igenom i era inlägg !

Vi har i våra inlägg, i detta ämne, varit tydliga med att skriva att det vi gör å våra kompisars vägnar = reservera plats åt vännerna, som kommer samma dag eller dagen efter, ELLER att själva åka iväg och handla med husbilen för att sedan återkomma till vår markerade plats (det kan ju ibland vara väl långt att cykla) ALLTID sker efter det att vi talat med ställplats ägaren eller dennes ombud - vi skriver m.a.o. INTE om platser som är obemannade !!!

Vi vill bara avsluta dessa inlägg med att ge er tips på (i detta fall i Tyskland) ställplatser som åtskilliga svenskar besökt och ständigt besöker (här känner de flesta nog igen sig) och som har NUMRERADE PLATSER UTAN ATT FÖR DEN SAKENS SKULL VARA EN CAMPING:

Ställplatsen i Greven,
Ställplatsen i Minheim i Moseldalen,

Vi har, för övrigt, besökt åtskilliga ställplatser i Europa som har numrerade platser och det både i Tyskland, Italien, Frankrike, Österrike och Spanien och samtliga dessa har varit bemannade !!!

Tack, vi har besökt båda, men bara en gång, och återkommer inte. Båda är nog mer som campingplatser med sin service och högre priser.

Jag pratar om onumrerade, obemannade ställplatser. Förlåt om det inte kom fram.

Trevlig resande!

Jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Minheim = luksusplass til €6 pr. natt + evt el og vatnfylling, nummereringen er for at en skal finne rett kontakt for betaling av el i de mer sentrale myntautomatene for el. Plassen har flere år på rad blitt kåret til Tysklands beste stellplatz av Promobile sine lesere.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Vilken plats? De är väl inte numrerade på ställplatser! Om de är det, då är det helt ok, men då klassar jag platsen som camping...

jyrki


Om man ska möta upp sitt sällskap på en ställplats så vill man allt som oftast stå ihop.. Av bekvämlighetsskäl mm.

Om platsen är numrerad eller ej spelar väl ingen roll ??
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Om man ska möta upp sitt sällskap på en ställplats så vill man allt som oftast stå ihop.. Av bekvämlighetsskäl mm.

Om platsen är numrerad eller ej spelar väl ingen roll ??

Det spelar naturligtvis ingen roll. Vad som spelar roll är att det finns plats för det. Störst chans därför brukar finnas längst bort i "tråkiga hörnet" på ställplatsen.

Vill man vara helt säker på att kunna stå ihop med ett sällskap så bör man nog boka i god tid på en camping. Där gäller helt andra regler!

Jappe
 
Senast ändrad:

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Man får väl boka upp alla rum på ett hotell om man vill !!
Så länge man betalar för det !
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Man får väl boka upp alla rum på ett hotell om man vill !!
Så länge man betalar för det !

Smart, då kan man ju ställa husbilarna på parkeringen eller rent av sälja dem.:yes:


Tror inte vi finner lösningen, men att hålla upp plats kan nog verka lite fel av många.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Inget problem, det är väl bara att bete sig otrevligt i största allmänhet så att ingen vill stå vid sidan om så finns säkerligen platsen kvar när sällskapet kommer. Att reservera en ledig plats är i sig en så okorrekt handling så jag skulle nog inte vilja ställa mig jämte någon som beter sig så ovälkomnande i vilket fall om där finns andra platser att välja på. Signalerar otrevliga människor.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Funderar på att flytta bocken där det hänger en skylt (betald plats)till rutan bredvid, kul att se om dom som betalt ställer sig där så dom inte får första parkett till kanalen och inte kan se båtarna.;). Borensberg.

/Pelle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Jag skulle bara iväg från ställplatsen en kort stund för att köra till apoteket och köpa antibiotika på recept eftersom jag hade en lunginfektion. Jag bad grannen hålla min plats under tiden eftersom det var lite ont om platser i Rincon de la Victoria i södra Spanien vid det tillfället. Jag kom tillbaka efter en kvart, tjugo minuter men då hade en spanjor redan tagit platsen trots grannens protester och försök att förklara situationen.

Jag försökte också övertala spanjoren att lämna platsen men det var lönlöst. Det hjälpte inte ens när jag förklarade för honom varför jag lämnat platsen tillfälligt och att jag mådde ganska dåligt. Det hjälpte inte eftersom han hade rätt!

Afton i Rincon de la Victoria. (Bilden är inte photoshoppad ett dugg!)

vyvi.jpg

Den fantastiska ställplatsen finns inte mer eftersom så många "bredde ut sig" där alldeles för länge, veckor t.o.m. månader i sträck!

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Jag har varit med om att en man har bokat ett helt hotell med samtliga rum i Florens i en hel vecka. Då handlade det om en annan hotellägare från Dubai som gifte sig i Florens och gjorde en deal med ägaren. Sådant här händer inte "varje dag", he, he... Hoppas att det äktenskapet håller hela vägen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Minheim = luksusplass til €6 pr. natt + evt el og vatnfylling, nummereringen er for at en skal finne rett kontakt for betaling av el i de mer sentrale myntautomatene for el. Plassen har flere år på rad blitt kåret til Tysklands beste stellplatz av Promobile sine lesere.

Den platsen kostar numera 6,50€. Jag har varit i Minheim och det är en fin plats men lite inrutad och tråkig, nästan lite präktig om ni förstår vad jag menar!

Ställplatsen i Minheim är ett bra exempel på vad ett samarbete mellan en investerare och en kommun (borgmästarn) kan åstadkomma. (Nä, det behöver inte ha förekommit något smussel alls inför tillkommandet!)

Jappe :cool:
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Ställplatsen i Minheim är en av Tysklands allra bästa ställplatser och ägs av en man som heter Manfred Hero (f.d. mycket skicklig rallyförare och inte helt oäven i banracing heller...) och han är verkligen en "Hero" = hjälte, i våra ögon, som skapat denna fina ställplats och fortfarande - efter så många år - inte höjt priset för att övernatta annat än marginellt !
Det kostar endast 6,50 Euro per natt !!!

Tidigare ingick el i priset (4 amp säkring), men sedan några år har han ändrat på konceptet och debiterar nu för elen (1 Euro för 2 kWh), men har samtidigt höjt amperen avsevärt (16 amp).
Tomterna är stora, antingen 7,5 x 10 eller 7,5 x 12 meter och du står på grus och har en stor gräsbevuxen tomt i tillägg till grusbädden du parkerar på !
Samtliga tomter är numrerade (med trästaket på 3 av sidorna) och har så alltid varit och när han ändrade konceptet för el, så numrerade han även kontakterna i elskåpen för att underlätta för sina gäster.

Befinner du dig i Minheim i Moseldalen under perioden 20-24/8 i år och är intresserad av rally, så kan det ju vara bra att veta att det tyska VM-rallyt går av stapeln under denna tid i Moseldalen. Under lördagen brukar man köra en delsträcka 2 gånger i Minheim och det endast några hundra meter ovanför ställplaten.

Ställplatsen i Minheim sköts av Herr Josef Könen, som är en f.d. vinodlare i Minheim och som bor i en stor villa direkt ovanför ställplatsen - idag leasar han ut sina stora marker för vinodling till andra vinodlare i byn.
Om du skulle få problem med din husbil när du är i dessa trakter, så prata med Josef Könen om detta - hans dotter med man driver en husbilsfirma några mil från Minheim. Josef kommer till ställplatsen minst 3 gånger per dag för att bl.a. ta betalt av gästerna.

Tilläggas skall är att Manfred Hero är en av värdarna för detta rally evenemang varje år och basen för detta har han valt att lägga i Klüsserath och det med tanke på den ställplatsens storlek - se nedan !

Han äger även ställplatsen i Klüsserath, som ligger söder om Minheim och cirka 25 km norr om Trier och även den ställplatsen har blivit vald till Tysklands bästa ställplats av tidningen Promobils läsare. Vi tycker dock att den ställplatsen är väl stor för att vara riktigt trevlig - den erbjuder plats för nästan 400 husbilar !

Koordinaterna till ställplatsen i Minheim är (som har plats för 90 husbilar - samtliga med el):
N 49 51 54 E 06 56 28
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Tycker jag inte om alla har rätt att parkera på ställplats mvh håkan:mad:
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hålla plats... på en ställplats

Vi har stått på många ställplatser i Norden och övriga Europa...och har väl inte upplevt att man tingar platser till andra...ännu. Kanske tur.

Bara att man på vissa ställen breder ut sig med cyklar, markiser etc så att det blir platsbrist. Ju mer tryck på platsen desto mer breder man ut sig ??

Skönt att åka mycket norr om Dalälven där det ofta finns gott om plats i naturen och fisk i sjöarna.
Ursprungsfrågan... var om det är en allmän uppfattning att det är ok att lägga ut pryttlar för att "hålla en plats". Känner väl en viss slagsida till att det inte är det.
 
Toppen