• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grandfathers rules... Fortsätter inte

Status
Stängd för vidare inlägg.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Finns det en sådan beteckning på franska körkort?
Det finns en standard för körkortsbeteckningar som gäller, inget unikt för sverige.
Finns inget PB2 i Frankrike eller ngt annat europeiskt land (mig veterligt) , därav hart när omöjligt att förklara att man får köra husbil över 3500 kg. De flesta länder kräver C1 eller C körkort och inget annat. Tyskarna har en annorlunda beteckning som jag inte kan i huvudet men där framgår det att du får köra tung husbil.
 
Senast ändrad:

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Finns inget PB2 i Frankrike eller ngt annat europeiskt land (mig veterligt) , därav hart när omöjligt att förklara att man får köra husbil över 3500 kg. De flesta länder kräver C1 eller C körkort och inget annat. Tyskarna har en annorlunda beteckning som jag inte kan i huvudet men där framgår det att du får köra tung husbil.
Är det så, som jag misstänkte, att det är bara Svedala som har en sådan tokig specialregel som farfars-regeln. Men den kanske försvinner om det blir en generell höjning till 4000 kg eller vad det blir. Hoppas hoppas
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.183
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om jag fattat rätt så är frågan om varför det på körkortet inte framgår att man har ett undantag som ger rätt att köra tyngre Personbilar (PB1 och PB2) än 3500kg på B-behörigheten.
Mycket nära ;).... Jag vill formulera det mer såhär..
Hade jag bara fått ett svar från TS eller högre instans... Att grandfather's regeln ingår i ditt B-körkort (bara du uppfyller kraven) så hade jag kunnat "jobba" för att vi skulle kunna få en kod på våra svenska körkort.... Sen hur resultatet hade blivit är ju inget vi vet..

Men som det är nu så ser det bara mörkt ut.. :cool:
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Hej.
Det du skriver är korrekt och det skedde i mitten på 70-talet. Jag körde tankbil åt ett oljebolag på den tiden och fick mitt körkort
uppgraderat till A, B, BE, C, och CE i februari 74 efter att bolaget intygat att jag "kört tung lastbil regelbundet under det senaste året" som det
hette då. Om du hade "Trafikkort" då så fick du även behörigheterna D och DE . Jag kan tillägga att "Trafikkort" fordrades för att få köra transporter mot betalning , detta gällde dessutom alla storlekar på fordon även personbil.

Mvh / Roland
Jag undrar om jag ska överklaga jag tog trafikkortet 1972 men fick inget D kort vid omläggningen.;)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Mycket nära ;).... Jag vill formulera det mer såhär..
Hade jag bara fått ett svar från TS eller högre instans... Att grandfather's regeln ingår i ditt B-körkort (bara du uppfyller kraven) så hade jag kunnat "jobba" för att vi skulle kunna få en kod på våra svenska körkort.... Sen hur resultatet hade blivit är ju inget vi vet..

Men som det är nu så ser det bara mörkt ut.. :cool:
Läs mitt förra inlägg, där framgår det på sidan 86.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.183
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Läs mitt förra inlägg, där framgår det på sidan 86.
Tryck du upp det i ansiktet på en polis eller annan myndighets person.... Utanför EU och EES.... Så får du se om de godkänner att du kör ett fordon över 3,5 ton....
Däremot skulle det underlättat väldigt mycket om det stod som en kod på körkortet när man kör utanför EU och EES.. ;)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tryck du upp det i ansiktet på en polis eller annan myndighets person.... Utanför EU och EES.... Så får du se om de godkänner att du kör ett fordon över 3,5 ton....
Däremot skulle det underlättat väldigt mycket om det stod som en kod på körkortet när man kör utanför EU och EES.. ;)
Utanför EU och EES kan det finnas helt andra regler som inte tillåter dig att köra tungt fordon om du så fick körkortet i dopgåva ;)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Okej... Och vad svarar de då..?
Hur ska jag veta det? Varje land utanför EU kan stifta vilka lagar de vill och godkänna vad de vill. Det är bara något år sedan som Norge inte godkände farfarsregeln, precis som Schweiz som jag nu har förstått ska ha godkänt den. Jag har inte själv blivit berörd av problemet då jag har behörighet att framföra tunga fordon. Dokumenten jag hänvisar till ger klart besked om vad som gäller inom EU och härmed anser jag saken vara utagerad för min del.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Om vi nu tror att EU ändrar reglerna för behörighet B till hösten att man får framföra husbil upp till 4,25t då skulle jag förvänta att intresset för svenska särregler utomlands blir ännu mindre.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.183
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur ska jag veta det? Varje land utanför EU kan stifta vilka lagar de vill och godkänna vad de vill. Det är bara något år sedan som Norge inte godkände farfarsregeln, precis som Schweiz som jag nu har förstått ska ha godkänt den. Jag har inte själv blivit berörd av problemet då jag har behörighet att framföra tunga fordon. Dokumenten jag hänvisar till ger klart besked om vad som gäller inom EU och härmed anser jag saken vara utagerad för min del.
Bra.!! ... För tråden handlar inte om vad som gäller inom EU och EES.. :blabla:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.183
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om vi nu tror att EU ändrar reglerna för behörighet B till hösten att man får framföra husbil upp till 4,25t då skulle jag förvänta att intresset för svenska särregler utomlands blir ännu mindre.
Det hade varit bra om du tog den diskussionen i en egen tråd och inte i denna... :bye:
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.575
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det är ju inte så klart om du ska förklara för en fransk polis, då står det bara att du får framföra ett fordon upp till 3500 kg, inget om att du får framföra ett tyngre fordon om det är PB klass 2, framförallt så finns inte motsvarande fordon i den franska faunan av fordon.

Vad som eftersöks är en beteckning på det svenska körkortet där det klart framgår att du får framföra husbil över 3500 kg om kk är taget före 1/7 1996. Kanske FFregel 96 och vilka fordon det gäller för. Skulle kk bli återkallat så försvinner beteckningen.
Ponera att någon blir av med tillståndet att framföra ett fordon under en månad pga en fortkörning. Efter en månad kan denne köra igen men om farfarsregeln finns inskriven i det gamla körkortet så måste det till ett nytt körkort med nytt foto. Den processen slipper man ifrån om det inte finns angivet på kortet.
Kanske har vägts in då man inte krävde en unik kod för bara Sverige.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hur ska jag veta det? Varje land utanför EU kan stifta vilka lagar de vill och godkänna vad de vill. Det är bara något år sedan som Norge inte godkände farfarsregeln, precis som Schweiz som jag nu har förstått ska ha godkänt den. Jag har inte själv blivit berörd av problemet då jag har behörighet att framföra tunga fordon. Dokumenten jag hänvisar till ger klart besked om vad som gäller inom EU och härmed anser jag saken vara utagerad för min del.
Så Norge och Schweiz har godkänt regeln? Inte för att det berör mig men många andra drar nog en lättnad suck.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ponera att någon blir av med tillståndet att framföra ett fordon under en månad pga en fortkörning. Efter en månad kan denne köra igen men om farfarsregeln finns inskriven i det gamla körkortet så måste det till ett nytt körkort med nytt foto. Den processen slipper man ifrån om det inte finns angivet på kortet.
Kanske har vägts in då man inte krävde en unik kod för bara Sverige.
Det ska det ju göras ändå, körkortet ska ju inte gälla för tung personbil.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.575
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hej.
Det du skriver är korrekt och det skedde i mitten på 70-talet. Jag körde tankbil åt ett oljebolag på den tiden och fick mitt körkort
uppgraderat till A, B, BE, C, och CE i februari 74 efter att bolaget intygat att jag "kört tung lastbil regelbundet under det senaste året" som det
hette då. Om du hade "Trafikkort" då så fick du även behörigheterna D och DE . Jag kan tillägga att "Trafikkort" fordrades för att få köra transporter mot betalning , detta gällde dessutom alla storlekar på fordon även personbil.

Mvh / Roland
Var tydligen lite hur som helst. Jag fick inte D eller DE, däremot trafik och taxibehörighet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen