• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

Verkar som inte nån fått böter, bara en diskussion som kommer nu som då. Sen är ju radarvarnare förbjudna kanske man blandar i hop dem.

Leif

Eftersom navigeringsappar tagit bort varning för trafikkameror i Frankrike beror det naturligtvis på lagstiftningen. Hur övervakningen sker är en annan fråga men böter på upp till 1500 € vill man ju inte riskera.

Idag varnar apparna när man överskrider hastighetsgränsen på de flesta vägarna, ett betydligt bättre hjälpmedel.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

Att ha en app som "envetet bångar" när man gör en omkörning och för säkerhetens skull överskrider hastigheten en smula är ganska stressande. Sådana funktioner har jag stängt av. Har alltid varningen på i Norden och av i Tyskland. I Scotland som jag besökte i våras hade man kameror som mätte medelhastigheten mellan kamerorna, ett mer sympatiskt synsätt tycker jag. Man åker inte på böter för en tillfällig hastighetsökning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

Att appen säger ifrån när jag kör för fort har räddat mig från en hel del böter.
Jag har ställt upp gränsvärdet några snäpp för att slippa det mest ihärdiga tjatet eller pipet.

Den som säger att han/hon aldrig kör för fort borde prova på funktionen, jag kan garantera att de blir överraskade om hur lätt det är att överskrida fartgränserna när man minst anar!
 
Toppen