• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS för outdoor och Geocaching

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Rätt, jag tror Knarrevik tänkte fel där, för vid Flygplansläge fungerar inte Gpsen heller..

Du har redan simulerar det. Att stänga av mobildata är just att inte ha någon kontakt till internet med mobila bredbandet från ditt simkort.

OK! Det var väl mina kartor som låg i cacheminnet.
Men som du säger funkar navigering utan mobildata och tom utan simkort.
Dock kan det ta lite längre tid att hitta satelliterna eftersom A-GPS inte är aktiverat utan tillgång till mobilnätet. Ungefär lika lång tid som en vanlig GPS.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

iGO:
1. Kan samma licens användas både i min iPhone och i min iPad?
2. För aktiv trafikinformation krävs väl tillgång till mobilnätet/internet?
3. Har du prövat den ute i naturen dvs väglöst land och om den då anger riktning och distans till angivet mål?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

iGO:
1. Kan samma licens användas både i min iPhone och i min iPad?
2. För aktiv trafikinformation krävs väl tillgång till mobilnätet/internet?
3. Har du prövat den ute i naturen dvs väglöst land och om den då anger riktning och distans till angivet mål?

Samma licens, jag har 5.
Online för trafikinfo, de trafikstörningar som läggs in online ligger kvar offline.
Jag har inte testat i väglöst land men gångläge och fågelväg antyder att det funkar.

image.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Kollade runt på Garmin e-Trax som en tänkbar enhet men storknade inför priset på kartorna.
Har nu vänt intresset till iGO Primo istället eftersom jag har både en iPhone och en iPad.
Jag letar på forumet efter tips om lämpliga hållare till dessa i en husbil men hittar inte.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Lite mer om iGO.
Det finns en funktion "Köp inuti app".
iGO City Guide Western Europe 129kr
Någon som har denna tilläggsapp och vad innehåller den?
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Jeg bruger en garmin origon 600, pris på tilbud i Danmark inkl kort til Danmark 1:25.000 og eu kort til ca 2300 dkr
Den virker så godt som altid, og du kan betjene skærmen med hansker på, og se i direkte sollys

Den er lidt dyr men god

Flemming
Danmark
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Jag fortsätter nog i iGO-spåret ändå.
Efterlyser erfarenhet av iGO City Guide som är en tilläggs-app. Någon har väl köpt denna och kan berätta om vad den innehåller och erfarenhet från användandet av den.

För att få kompletterande information har jag skrivit till supporten på iGO och efterlyst samma sak.
Det är väl konstigt att det inte finns någon information om tilläggs-app:arna på deras hemsida om en produkt som de säljer!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Lite mer om iGO.
Det finns en funktion "Köp inuti app".
iGO City Guide Western Europe 129kr
Någon som har denna tilläggsapp och vad innehåller den?

Den innehåller mer detaljerad info i större städer, jag har aldrig använt den.
Terrain Elevation kan däremot vara värdefull, särskilt när man kör/går i kuperad terräng.

image.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Tack knarrevik, om inte du testat detta så har nog ingen annan här på forumet heller gjort det.
Jag kollade igenom manualen och på sidan 77 och framåt står det om hur man köper dessa tillägg men inget om vad det innehåller.
Vi får se vad iGO-support svarar.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Nu har jag bestämt mig för att gå in i iGO-världen.
Har köpt iGO Primo Western Europe för 285kr och laddat ner programmet i både iPad och iPhone samt därefter kompletterat med gratis-tilläggen. Däribland fanns bl. a. kartorna för Danmark, Island, Finland, Norge och Sverige.

Jag lyckades ställa in gps-anvisningen i TT-MM-SS på iPad men letar nu efter hur jag gör motsvarande på iPhone.
Skulle gärna vilja ha in mina POI t. ex. HBK-ställplatser, Bordatlas-ställplatser mm.
Skall läsa manualen innan jag går vidare.

Sedan skall jag testa navigering i stad och i fria-naturen genom att ange en startpunkt, navigera till en viss punkt för att sedan ta mig tillbaka till utgångsläget. Skall bli intressant att se om detta täcker mina önskemål.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Jag lyckades ställa in gps-anvisningen i TT-MM-SS på iPad men letar nu efter hur jag gör motsvarande på iPhone.
Skulle gärna vilja ha in mina POI t. ex. HBK-ställplatser, Bordatlas-ställplatser mm.

Enklast är att installera appen POIViewer som bara genom att klicka på länkar automatiskt importerar intressepunkter (POI) till appen som dessutom har direktkoppling till iGO.

Enklare kan det inte bli, enda nackdelen är att man inte ser intressepunkterna på iGO-kartan.

iGO klarar av flera sätt att skriva och läsa koordinater.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: GPS för outdoor och Geocaching

Nu har jag fått svar från supporten angående min fråga vad iGO cityguide innehåller.

Min fråga:
Vad innehåller Cityguide Västeuropa som kan köpas inne i appen?
Jag kan inte hitta någon information om dessa inköp på er webbplats eller någon annanstans.

Svar:
Jag förstår att ni vill veta vad paketet Wcities Västeuropa POI innehåller.

Detta paket ger rika lokala sökningar på över 300 kategorier, inklusive sevärdheter, restauranger, nattliv, hotell, shopping och mycket mer. Innehållet i förpackningen är avsedd att användas på lokal nivå av lokalbefolkningen och av besökare. Följande städer ingår i detta paket: Amsterdam, Barcelona, Bryssel, Köpenhamn, Dublin, Florens, London, Madrid, Nice, Paris, Rom, Stockholm, Venedig, Zürich.
Du hittar den här informationen i beskrivningen av paketet i Shop-menyn i din app.

Om du har ytterligare frågor, tveka inte att kontakta oss!
 
Toppen