• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolkylen slöt att fungera.

F

F.d. 26936

Guest
Tjenna. Är ny här och är nybliven husvagnsägare.
När jag köpte vagnen visste jag att den kylde dåligt/inte alls, förra ägarn sa att de är bara vända de uppochner.
Så de gjorde jag och fick igång de på 230 och de blev ordentligt kallt i frys och kyl. Sen skulle jag koppla in gasen och då fungerade de inte och även inte på 230, ut med skåpet igen sedan låta de stå uppochner i ca 5 timmar, körde sen igång de på 230 och då fungerade de.., blev -22 i frysen och -2 i kylen. Jag vred termostaten från 6 till 5 för att de inte skulle va så kallt tänkte jag, detta va kl 23 på kvällen, morgonen därpå stod frysen på +5 och kylen på +8 och de blir bara varmare och varmare. Rören bakom blir varma och allt verkar funka, även på gasol.., den tänder fint och brinner.., men nu blir de inte kallt igen.
Hjälp mig någon med nå bra tips.
Tack på förhand
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gasolkylen slöt att fungera.

Hejsan, det verkar som du kanske har rätt mycket skräp inne i rören som far runt tillsammans med ammoniaken. Eftersom du har vänt på skåpet och då fått ammoniaken att röra på sig men det ändå strular så kan du pröva med en annan metod som faktiskt har funkat några gånger då det har sett hopplöst ut att på ett rimligt sätt få loss vissa kylskåp ur inredningen.
När kylskåpet är varmt av t.ex. 230V, sätt eller tvinga även igång gasolen samtidigt. Man skall akta sig och absolut inte ha två uppvärmningskällor igång samtidigt allt för länge.
Obs. ha kylskåpsdörren öppen hela tiden vid uppvärmningen och behandlingen så termostaterna ligger till så båda värmekällorna garanterat är på fullt.
Efter kanske ca. 15 min. eller något mer när det är rejält uppvärmt så skall man börja att "massera" rören på baksidan genom att slå/knacka på dem med något lämpligt mindre verktyg, typ en mindre leksakshammare eller kanske bara en plattjärnsbit eller något annat hårt men smidigt :p:.
Knacka runt överallt på rören och uppe vid kylflänsarna. Koncentrera dig även lite extra uppe vid röret vid flänsarna där det lilla tunna röret är fäst vid det grövre. När du har knackat runt ett tag och kanske t.o.m. hört att det gugglat lite i rören så koppla från den ena av värmekällorna och låt kylskåpet gå på en igen, och stäng dörren.
Detta kan hjälpa en hel del om du har tur, eller också hjälper det inget, eller också så blir det ski. :oops: men det är det ju redan så man kan ju prova.

Jag vet ett par fall som har blivit jättebra efter värme och knackbehandling, men även att vända på skåpen funkar ju också bra ibland och ibland inte.

Det finns ju lite olika varianter av termostater på äldre skåp, bara för 230V på en del som man ställer gasollågans storlek manuellt på, en del har även termostat på gasolen o.s.v. men ditt verkar ju att storkna så att säga så det är nog cirkulationen som inte funkar ok.

Kan vara värt att prova.
M.v.h. JANKRO.

Ps. under tiden du knackar så känn där uppe där det lilla röret är kopplat till det grova. Man kan känna om man har tur att tempen börjar ändra sig både där och vid själva röret som kylflänsarna sitter på.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26936

Guest
Sv: Gasolkylen slöt att fungera.

Jag fick de att fungera i 2 dygn, kylde jättebra i både kyl och frys, men sen la de av igen. Jag vet inte om jag kan köra el och gas samtidigt.., har bara ett vred där jag ställer AC, GAS, 12V, samt ett vred till termostaten. Skåpet är ett Electrolux rm 6501 -01 med separat frys som tydligen har utgått. Pratade med en som reparerar gasolkylskåp och han menar på att de är dumt att lägga massa pengar på de skåpet. Drygt som f*n när ett nytt kostar 20000
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gasolkylen slöt att fungera.

Hej, om du ändå vill pröva med mycket värme och knacka på rören (för det funkar faktiskt bra ibland) och det inte går att lura din variant av skåp, så kan du ställa vredet på gasoldrift och koppla en 230V sladd direkt till 230V-värmepatronen, (obs inte 12V-patronen).

Ja campingkylskåp är vansinnigt dyra av någon upptrissad anledning :rolleyes:.
Om man tar ett fint superkylskåp till hemmet som jämförelse så borde kanske 3000:- vara ett vettigt pris för ett nytt rätt dåligt och simpelt campingskåp.

M.v.h. JANKRO.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkylen slöt att fungera.

I tisdags slutade mitt kylskåp också att fungera, både via gasol och 230V.
Blir till att byta till ett kompressorskåp. Var ska jag köpa det?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gasolkylen slöt att fungera.

Hejsan kenjon, jag letade för ett par månader sedan efter kompressorskåp och det verkar faktiskt som vissa kedjor inom båtvärlden har rätt skapliga priser på kompressorskåp.
Det beror också på vad du vill ha för storlek på skåpet. Det finns något eller några som har mått som ersätter några av de äldre absorptionskylskåpen direkt, men de storlekarna verkar inte finnas i båtbutikerna tyvärr.
Annars kan man ju bygga en ram och montera ett lite mindre skåp än originalet om det finns möjlighet att få till det snyggt.

Text ur deras katalog.
"Om du vill byta ut ditt absorptionskylskåp mot ett kompressorkylskåp lönar det sig att titta närmare på de här två beprövade modellerna. CoolMatic MDC 65 och MDC 90 har samma mått som två av de vanligaste absorptionskylskåpen och passar därför perfekt som ”utbytesmodeller”. Bytet går snabbt och enkelt; vid behov kan dörrpanelen bytas ut mot en egen. Gångjärn och dörrlås kan flyttas från höger till vänster sida. Till MDC 90 ingår ventilationspanelen i leveransen; till MDC 65 måste den beställas separat."

Här kan du titta på olika skåp på Dometic's sidor. De övre är ersättningsskåpen. Om du klickar på ett skåp så ser du bl.a. rek. pris.
Kompressorkylskåp | Produktkategorier | Dometic Sweden

Här har du en sida från båtvärlden och deras prissättning som ligger rätt mycket lägre än Dometickatalogen.
Kylskåp

Det du bör komplettera med är en automatisk transformator som kopplas in och försörjer kylen med 24V till driften när man kopplar in sig på 230V. Den är till för att inte bilens laddare skall behöva försörja kylskåpet med 12V drivström när man har tillgång till 230V.
(Det finns visst några skåp som har egen 230V ingång, men vanligast är 12/24 volts drivström ingångar.)
Den här har bra pris men den får du byta kontakt på
MPS 50 Rectifier Waeco Coolfreeze 230V to 12 24V by Dometic New | eBay

Även om båtbutikerna inte har alla varianter eller de som passar i stället för campingskåp så går även de att hitta några tusen billigare än Dometicprislistan.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen