• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolen har plötsligt gett upp

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Står nere i Tyskland och när maten för kvällen skulle tillagas så kom det ingen gasol till spisen. Ugn eller kylskåp fungerar inte heller.

Hade ingen jätte arsenal med verktyg men tog bort regulatorn från flaskan och kan konstatera att öppnar jag flaskan utan regulatorn så finns tryck. Flaskan är halvfull. Om jag tar bort slangen efter regulatron och monterar tillbaka och öppnar kranen så kommer inget genom regulatorn. Visst borde felet ligga i regulatorn? Bilen är från 2022 och använt en halv flaska, dvs nya grejer! Möjligt att den gått sönder redan?
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Testa igen nu när lunchen skulle intas och nu funkar det igen, har inte gjort något mer än att vi åkt 20mil och att det är ca 5° varmare idag. Orsak tro?

Känns ändå dom reduceringsventilen är felet så kanske ska man köpa en och ha med sig på framtida resor....
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej,

Testa igen nu när lunchen skulle intas och nu funkar det igen, har inte gjort något mer än att vi åkt 20mil och att det är ca 5° varmare idag. Orsak tro?

Känns ändå dom reduceringsventilen är felet så kanske ska man köpa en och ha med sig på framtida resor....
Det finns bla information om hur kyla påverkar gasol i länken. Typ av flaskor kan påverka.
Även regulatorn kan påverkas.

 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Hej,

Testa igen nu när lunchen skulle intas och nu funkar det igen, har inte gjort något mer än att vi åkt 20mil och att det är ca 5° varmare idag. Orsak tro?

Känns ändå dom reduceringsventilen är felet så kanske ska man köpa en och ha med sig på framtida resor....
Hej

Kan ha blivit is i regulatorn.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.575
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Om du byter regulator så skaffa inte en sådan du visade på bilden. Du skall ha en slang med slangbrottsventil (grön knapp) närmast tuben, den slangen skall gå till en regulator som sitter fast monterad i skåpet. Detta är min rekommendation.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Ja, det verkar som att jag inte har alla säkerhetsdetaljer men kan det vara möjligt att en av Sveriges största återförsäljare av Sunlight får sälja något som inte är godkänt eller är direkt felaktigt? (Nämndes reduceringsventil till grill ovan) Jag har själv svårt att tro det.

Angående temperaturen så köper jag att en kompositflaska funkar sämre om det är -5° eller kallare men som det var i går +7° känns inte heller sannolikt med isbildning eller dålig effekt på flaskan, skulle så vara fallet så är det rätt uselt med kompositflaska.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja, det verkar som att jag inte har alla säkerhetsdetaljer men kan det vara möjligt att en av Sveriges största återförsäljare av Sunlight får sälja något som inte är godkänt eller är direkt felaktigt? (Nämndes reduceringsventil till grill ovan) Jag har själv svårt att tro det.

Angående temperaturen så köper jag att en kompositflaska funkar sämre om det är -5° eller kallare men som det var i går +7° känns inte heller sannolikt med isbildning eller dålig effekt på flaskan, skulle så vara fallet så är det rätt uselt med kompositflaska.
Din regulator är godkänd,även om det är en budget lösning på vissa bilar.
Isbildning är mindre troligt,jag skulle köpa en ny regulator av den typ du har, samt en ny tysk flaska,detta anser jag vara enklaste sättet att lösa ditt problem.
Att hitta en adapter från svensk till tysk flaska i Tyskland kan vara svårt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.619
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
an det vara möjligt att en av Sveriges största återförsäljare av Sunlight får sälja något som inte är godkänt eller är direkt felaktigt?
Den typ av reduceringsventil du visar på bild är godkänd att användas i husvagn eller husbil. Dock får då gasolen ej vara inkopplad (=flaskventilen stängd), och det ska finnas en dekal som informerar om detta.

Den som vill kunna använda gasolen i sin husbil under körning, måste ha anordning (krocksensor, slangbrottsventil) som stänger av gasolen vid en olycka. Detta gäller ej husvagnar, eftersom den ej är ett motorfordon.

Ovanstående gäller fordon registrerade efter 1/1 2007. Äldre husbilar får köras utan sådan anordning, men i vissa länder (bl.a. Frankrike) finns förbud att ha gasolen inkopplad i äldre fordon som saknar sådan anordning.

Pålle
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Den typ av reduceringsventil du visar på bild är godkänd att användas i husvagn eller husbil. Dock får då gasolen ej vara inkopplad (=flaskventilen stängd), och det ska finnas en dekal som informerar om detta.

Den som vill kunna använda gasolen i sin husbil under körning, måste ha anordning (krocksensor, slangbrottsventil) som stänger av gasolen vid en olycka. Detta gäller ej husvagnar, eftersom den ej är ett motorfordon.

Ovanstående gäller fordon registrerade efter 1/1 2007. Äldre husbilar får köras utan sådan anordning, men i vissa länder (bl.a. Frankrike) finns förbud att ha gasolen inkopplad i äldre fordon som saknar sådan anordning.

Pålle
Ok! Detta var inget jag kände till faktiskt utan har kört med gasolen på... som sagt, det funkar igen och vi rullar hemåt i kväll så ingen panik just nu men ni som vet vad man bör införskaffa får gärna länka vart man köper det man behöver i Sverige.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ok! Detta var inget jag kände till faktiskt utan har kört med gasolen på... som sagt, det funkar igen och vi rullar hemåt i kväll så ingen panik just nu men ni som vet vad man bör införskaffa får gärna länka vart man köper det man behöver i Sverige.
Här är ett komplett kit.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har nu följt röret från slangen i skåpet på utsidan men röret går bara in till kranarna utan några knappar eller andra kopplingar. Som jag sa så har jag testat att montera reduceringsventilen på flaskan utan slangen efter och den släpper inte igenom någon gasol, bör det inte flöda massa gasol där om den funkade? Finns ju inget hinder som stryper flödet.
Hej, om du har den med borttagen slang och monterad på tuben så kan den ev. "storkna" vid fullt tryck och utan flödesmotstånd på utgången för om det är den på bilden du lagt in så kan den bara ge/flöda 1.5 kg gasol i timmen, men om du har den helt lös så skall du kunna blåsa genom den från änden med gummipackning med ett visst motstånd.
Det låter mest som något gått sönder eller ligger på gränsen inne i regulatorn, och är det den på bilden som är din regulator så har du fått en väldigt "simpel" billig regulator med till din bil.
Prova att bara knacka med något hårt på den om den strejkar igen.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen