• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i England/Skottland

F

F.d. 30376

Guest
Vi kommer att tillbringa ett par månader i England och Skottland.
Fungerar våra svenska anslutningar eller behövs adapter till gasoltuber?
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i England/Skottland

Det går INTE att fylla svenska flaskor i UK, oberoende om du försöker hos detaljister eller stora fyllningscentraler.
Du kan köpa t ex en Calor propan eller butanflaska när du kommer till UK.
Exempelvis: Butan (blå flaska, 7 kg, capris £ 62.- inkl gas, fyllning ca £ 22.-) eller propan (röd flaska, 6 kg, capris £ 60.- inkl gas). Kan du köpa på byggmarknader eller campingfirmor. Flaskan blir din egendom, kan ej säljas tillbaka.
Butan ger bättre energivärde men fungerar inte vintertid.
Vad jag läst har PROPAN-flaskorna en invändig gänga som kallas POL och som TROLIGEN inte överensstämmer med svenska men jag har kanske fel där - kan du kolla med t ex Gas- och Gasolmästarna i Västra Frölunda (eller kanske någon annan medlem vet säkrare besked). Då kan du behöva en övergångsadapter till bilens reduceringsventil.
Ett alternativ är naturligtvis att i förväg installera en "fast tank", dvs en fyllbar LPG-flaska (t ex Wynen eller ALU-Gas) i bilens gasolfack. Då har du alla möjligheter att fylla via MÅNGA bensinmackar med LPG. Du behöver då ha med en bajonettanslutning som adapter till fyllningsmunstycket på flaskan (adapterset har den som säljer/ev. installerar tankflaska).
Hoppas detta kan vara till någon hjälp.
/Boo
 
Toppen