• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol extra tub.

vikbolandet

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
247
Medlemskap
2021
Är det någon som vet om det är tillåtet att ha en extra tub gasol i stuvutrymmet baktill i bilen, alltså göra en ställning för denna så den sitter fast,tillgång till utrymmet utifrån baktill av bilen.Har läst bestämmelserna som finns men kan ej komma fram till något bra svar om det är möjligt eller ej.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasol extra tub.

Jag har talat med "Sprängämnesinspektionen" för något år sedan och fick beskedet; att man som last kan ha en mindre mängd gasol i ett luftat utrymme i bilen. I en mindre mängd kan innefattas ett par flaskor (PA11).

OBS! Alla gasolflaskor av denna typ skall alltid transporteras och förvaras stående och fastspända!

De flaskor som är anslutna till husbilens fasta utrustning räknas inte som last i denna bemärkelse.

Vi har ofta en extra flaska med oss på långresor, men har ännu inte behövt ansluta den.
 

vikbolandet

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
247
Medlemskap
2021
extra tub i baken!

Vill gärna höra om ev. montering av extra gasoltub i bakre förvaringen i husbilen, är detta tillåtet? om man säkrar flaskan så den ej ligger ner eller rullar kring.Förvaringen kommer man åt utifrån och vad händer om någon kör på bakifrån, men egentligen är det väl samma sak om någon kör in i sidan där det normalt finns gasoltuber
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: extra tub i baken!

hur mycket gasol som får medföras på/i fordon regleras i föreskrifter som numera utges av Räddningsverket, föreskriften SÄIFS 2001:2 handlar om brandfarliga gaser och vätskor husvagnar, husbilar, manskapsvagnar mm, ni hittar föreskriften på denna länk

http://www.srv.se/RSDoc/SÄIFS2001-2.pdf

4.6 anger hur mycket flaskor som får medföras
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasol extra tub.

Hur är det Anders, de uppgifter jag har fått tidigare om mindre mängd gasol som last. Stämmer inte det längre och när ändrades det?

Det finns många byggfirmor, takläggare som transporterar gasolflaskor i sina skåpbilar inredda som verkstäder. De har ofta någon fast monterad flaska i bilen för utrustningen och sedan flera som de levererar till sin olika arbetställen. Detta skall vara godkänt enligt samma källa.

Jag tror att de var detta han åberopade; Undantag och lättnader - www.raddningsverket.se

Jag blandade kanske ihop Räddningsverket med Sprängeämnesinspektion såvida det inte har skett någon förändring de senaste åren.
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: Gasol extra tub.

Vad CarthagoAnders pratar om är de gasolflaskor som ANVÄNDS för husbilens gasolapparater.
Det är det som Räddningsverkets föreskrifter handlar om.
Att du får lov att köra husbilen med gasolflaskorna öppna och anslutna.
Och de flesta husbilar har ju plats för just 2 flaskor (många kan ju ha båda anslutna samtidigt)

Vad Gunnar och Vikbolandet pratar om är om man får ha en gasolflaska med sig som last.
Det är en helt annan sak, och regleras inte i föreskrifterna.

Klart att man får ha, som Gunnar skriver, gasolflaskor (utöver de som tillhör husbilens installation) med sig som last.

Ta ett exempel: hur får man hem en gasolflaska till sin terassvärmare om man skall följa föreskrifterna?
I en personbil?

"4.3 Gasbehållare får endast vara åtkomlig utifrån. Dock får gasbehållare vara åtkomlig
inifrån om åtkomligheten utifrån skulle kräva håltagning i en typgodkänd kaross.
Utrymme för gasbehållare skall vara så avskilt mot vagnens inre att explosiv
gasblandning inte kan befaras sprida sig till andra sidan tätskiktet."

"4.7 Gasflaska skall vara väl fastsatt. Flaskan skall kunna fästas och lossas från sitt fäste
utan hjälp av verktyg."

Vilken personbil klarar dessa krav?

Vad gör då folk, när de byter gasoltuben till sin terassvärmare?
Jo, de slänger in den i baksätet eller i bagaget i sin personbil och kör hem.

Är detta olagligt?
Nej.

Blir det olagligt för att man i stället för personbilen använder sin husbil för transporten?
Nej.

Det blir bara säkrare och tryggare om man som Gunnar och Vikbolandet förvarar dem i husbilens förvaringsutrymme fastspända.

Detta gäller naturligtvis bara vid en mindre kvantitet (typ 1 eller 2 extraflaskor).

Det går alltså inte att proppa husbilens garage full med gasolflaskor!

Då då gäller bestämmelserna i Lag om transport av farligt gods!
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Gasol extra tub.

Nu är det väl skillnad på om man skall transportera en gasflaska hem till utegrillen ett par mil. Eller om man skall asa runt 500 mil på semestern? Själv vill jag ju inte ha en läckande gasflaska i ett icke ventilerat utrymme när jag är ute och kör. Om detta är upp till var och en att bestämma lägger jag mig inte i.:wideeyed:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasol extra tub.

Lustig synpunkt! Det finns väl ingen som vill ha en läckande gasolflaska i bilen, eller för den skull någon annanstans heller.

Skall man transportera gasolflaskor i bilen skall de stå i ett ventilerat utrymme.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Gasol extra tub.

Lustig synpunkt! Det finns väl ingen som vill ha en läckande gasolflaska i bilen, eller för den skull någon annanstans heller.

Skall man transportera gasolflaskor i bilen skall de stå i ett ventilerat utrymme.

Helt rätt, det var det jag ville komma till. OM det nu skulle inträffa så vill jag hellre ha en läckande flaska i ett väl ventilerat utrymme än i bagagerummet. Som förhoppningsvis är tätt.:yes:
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: Gasol extra tub.

Husbilsteknikern (#8):

"Nu är det väl skillnad på om man skall transportera en gasflaska hem till utegrillen ett par mil. Eller om man skall asa runt 500 mil på semestern?"

Lustig synpunkt! OM olyckan är framme och händer en mil innan du är hemma - blir du mindre skadad om du kört 1 mil eller 499 mil med gasflaskan?

Gunnar (#9):

"Skall man transportera gasolflaskor i bilen skall de stå i ett ventilerat utrymme."

Lustig synpunkt! Det finns bara ett ventilerat utrymme i en husbil och det är gasolfacket!
Vikbolandets frågeställning gällde att ställa gasolflaskan i bagaget. Det är inte ventilerat!

Hur gör du själv - med den extraflaska som du ibland har med dig på långresor?
I vilket ventilerade utrymme förvarar du den?

Husbilsteknikern (#10)

"OM det nu skulle inträffa så vill jag hellre ha en läckande flaska i ett väl ventilerat utrymme än i bagagerummet. Som förhoppningsvis är tätt."

Lustig synpunkt! Bagagerummet i en husbil är väl lika tätt som bagagerummet i en personbil?
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Gasol extra tub.

Kul att du finner mina synpunkter roande.

För det första så inser väl varenda vettig mäniska att risken ökar ju längre sträcka du färdas.
För det andra, ja det finns bara ett väl ventilerat utrymme i en husbil. Summa summarum det är där den skall stå.
För det tredje jag behöver inte en extra gastub med mig, det finns andra lösningar.
För det fjärde så innebär det en säkerhetsrisk om du transporterar en gasbehållare om den inte kan stå upp. Så skippa snacket om att hiva in den liggande i baksätet.
För det femte så finns det regler för dom som vill ta del av dom, alla andra som alltid vet bäst gör ju som dom tycker ändå.:wall:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasol extra tub.

.......Lustig synpunkt! Det finns bara ett ventilerat utrymme i en husbil och det är gasolfacket!
Vikbolandets frågeställning gällde att ställa gasolflaskan i bagaget. Det är inte ventilerat!

Hur gör du själv - med den extraflaska som du ibland har med dig på långresor?
I vilket ventilerade utrymme förvarar du den? .........

Jag vet inte hur andra har det med sina lastutrummen, men jag har ett väl ventilerat "garage". Dessutom är det ordentligt gas- och lukttätat mot bodelen, bla för att jag vanligtvis transporterar utombordare och bränsletank där.

Då extraflaskan tas med står den alltid upprätt och fastspänd i "garaget".
 
Toppen