• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

F

F.d. 3660

Guest
Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Gasol och LPG motorgas ar samma sak det vill säga propan. Det finns dock en mycket stor skillnad och det är sättet att fylla samt kostnaden för fyllning. LPG motorgas tankas på en bensinstation över större delen av Europa precis som man fyller bensin men det förutsätter att man har en motorgastank i stället för en Gasoltub. Ett exempel på en godkänd tank (storleken är identisk med P11 Gasol och därmed en perfekt ersättare) finns på http://www.gpc.se/motorgas/ men tyvärr finns det ingen som för närvarande engagerat sig i försäljning och import. Jag har använt den tank jag refererar till under många år och även medverkat till certifieringen samt kontakter med svenska myndigheter (för detaljerad information se den refererade länken). Är det någon som känner sig manad att "ta sig an projektet" så hör gärna av Er så kan jag hjälpa till med kontakter. Vad jag förstår har den tyska företaget Wynen-Gas börjat sälja samma LPG tank men naturligtvis med ett stort pålägg (gastankarna kostade inte speciellt mycket vid leverans från Polen). Det är mycket stora fördelar att använda motorgas:
  • Det går att fylla på en ”halvfull” tank och bara betala för det man fyller vilket medför att man alltid kan börja resan med en full tank.
  • Det går att fylla LPG tanken i de flesta länder.
  • Det är betydligt billigare fylla LPG än att byta en Gasol flaska.
  • En elektrisk givare inne i bilen visar exakt hur mycket gas som finns i tanken.
Om LPG börjar användas i allmän omfattning så finns förutsättning för nya tankställen vid större kampingplatser och hos kampingföretag. Låt oss hoppas att några eldsjälar tar sig an ”projektet”. Jag använder också LPG tanken i trädgårdsvärmaren så det är bara att värma sig till en ringa kostnad.
Om de som finner LPG intressant skriver några rader så kanske det kan leda till något positivt, det vill säga engagemang.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Riviera,

Inte att rekommendera. Skulle inte vilja ha det på mitt samvete ifall det går snett :holly-1-icon:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

MrDick
Min installation kostade ca €1400 inklusive påfyllningsanslutning (med viss ombyggnad) av befintlig wynen tankflaska. Dock fick jag bara plats med en 36 liters tub pga. Al-Ko-chassi. Priset nästan det samma med en mycket större tank.
Hej!
Detta är ju en investering på ca 13.000 Sek.

Jag "förbrukar" max 6-10 st 11 kg tuber/år (ev vinst per tub ca 100 Sek/tub = max 1000 Sek/år).
Med ränta på investeringen så går detta teoretiskt aldrig ihop sig, i varje fall inte i samma husbil och i detta livet!

Detta om jag inte tar helt fel, eller gör jag det?
/ Hälsningar, Bengt 333
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.258
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Då kanske det inte är någon vidare affär för dig, Bengt 333. För den som vintercampar mycket utan att vara ansluten till 220V kan det kanske vara en betydligt bättre affär. Speciellt om man kan få med en större mängd gas och därmed slippa att byta/fylla flaskor så ofta. En P11 varar ju bara två-tre dagar på vintern när värmepannan får jobba.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Nämnde inte ens räntan på de 13 Tsek, ränta på > 500 Sek per år totalt tillkommer för min och de flesta andras del - ger oss en återbetalningstid på 25-30 år i allra bästa fall (husbilen slut långt före den tiden)!

Ha det bra alla de som har råd och tror på detta alt använder så mycket gas som du Mickael, vi för vår del vintercampar inte så det är ju en vinkling i och för sig!
/ Mvh, Bengt 333
 
F

F.d. 29779

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Investeringskostnaden är hög men om man räknar över en längre tid så blir det lönsamt, ex. kostnad för en P11 250:- till 400:- beroende var man är för tillfället och vilken årsperiod. Så vinsten per fyllning varierar förstås. Men om man gör ett kalkyl och säger att i genomsnitt är vinsten per fyllning ca. 150:- så ger investeringen på 13,000:- en "brake even" på 86 st fyllningar. Om du vintercampar och använder bilen regelbundet så ger det för mig 25 fyllningar per år.(15 st vintertid (5 mån) och 10 st övrig tid (7 mån)). Med denna något "Quick and Dirty" kalkylen kommer "brake even" efter ca. 3,5 år. Verkar inte helt oekonomiskt utan verkar vara ett bra alternativ till allt bärande av P11. Har fått en offert där jag kan installera en 90 liters tank som jag tror att jag hoppar på. Men vet någon vad som gäller för detta i Sverige är det tillåtet att ha dessa tankat bara för värme panna o ch övrig förbrukning. Inte för framdrivninga av själva bilen.

mvh
MrDick
PS. Vi gillar att ha det varmt i bilen samt att ducha varje dag.DS
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Till Mr Dick. Vet tyvärr inte vad som gäller i skrivande stund men när jag hade min bil 1995 så gällde samma regler för framdrivning av bilen som att värma upp den.
Du kanske inte blev klokare på detta svar utan det kanske blev mer frågetecken för Dig.
Emellertid ---TROR--- jag inte att lagarna är annorlunda idag.

Hälsningar från Kurt i Monica o Kurt.
:spinny:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

beträffande hur mycket gasol man får ha med sig i husbilen finns detta reglerat i SÄIFS2001-2
http://www.srv.se/RSDoc/SÄIFS2001-2.pdf

4.6 Fordon får medföra det antal flaskor som krävs för utrustningens funktion. Fordon
vars utrustning inte kräver något särskilt antal gasflaskor får medföra högst två flaskor.
Om fordon är avsett för fritidsbruk får varje flaska rymma högst 30 liter.​


 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Jag kollade upp för något år sedan med SRV om jag kunde ta med fler flaskor i husbilen än de två (PA11) som redan var anslutna och tillhör bilens utrustning.

Svaret jag då fick var att ett mindre antal flaskor därutöver får transporteras stående fastbundna i ett ventilerat utrymme, som last. Vi kom fram till att två extra flaskor lätt ryms inom den ramen.

Hur stämmer det med din uppfattning?
 
F

F.d. 29779

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Det som jag avser är att ha en fast installerad tank på 90 liter samt att ha 2 st P11 som sitter i det ventilerade utrymmet.
Har sett att husbilar i europa har fasta tankar på mellan 70 till 150 liter, verkar Ok i andra länder inom EU, gäller andra regler i Sverige?

mvh
MrDick
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

regelverket tycker jag är solklart och visst är det så MrDick att vi har särregler i Sverige när det gäller dom här sakerna
regelverken är ju ganska otvetydliga när det gäller regler för hantering av brandfarlig vara i Sverige men trots det så går det att få eftergifter när man ställer frågor om tillämpningen, frågan är vad som händer i en situation när man kan ställas till ansvar för skada om reglerna säger en sak men en myndighet muntligt gjort en eftergift, jag skulle nog begära skriftligt på eftergifterna för att känna mig säker
en sak som jag kom att tänka på var en husbil av känt märke som stoppades i registreringsbesiktningen för att man hade dieselpåfyllningen i flaskskåpet, efter lite överläggningar mellan SBP o SRV löste det sig, det ska tilläggas att det handlade om en direktimporterad bil som hade föregångare importerade av en handlare och då hade det gått bra med hänvisning till EU-direktivet 2001/56/EG som säger att ett fordon som godkänts i ett land när det gäller gasolinstallationerna inte får stoppas för registrering i ett annat EU-land
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Mr Dick!
Betalar aldrig mer än 250 sek/för fylld 11Kg flaska (i Tyskl ca 100 Sek), räknar dessutom med ränta på investeringar, ca 500-600 Sek/år i detta fall ("brake even" utan ränta - vad är det?). Jag får inte ihop din kalkyl, än mindre dess förutsättningar, så jag ger upp och lägger ner denna diskussion baserat på följande.

"Din kalkyl med bla 15 flaskbyten på 5 mån vinter" utgår från att du är ute med husbilen under 33% av tiden (i 5 mån). Dvs du är ute 50 dgr av totalt 150 dgr, det är mycket, ca 28% = utgörs av vanliga helger, lörd/sönd.
En 11 kg flaska räcker enligt mina och andras erfarenheter ca 3 dgr i snitt vintertid, om jag inte har helt fel, dvs som att värma upp en nyare villa på 130m² i Gbg trakten.

Jag tror att få av oss husbilsägare (i Sverige) använder husbilen vintertid och när och om så är fallet inte varje helg eller tom mer (då är det mer ett undantag än regel).

För den som arbetar eller någon gång vill göra något annat, utan husbil)
, så blir detta en "mycket udda" bakgrund för en "kalkyl".
/ Ha det bra i vinterkylan, Bengt 333
 
F

F.d. 29779

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Hej
Den kalkylen som jag hänvisar till är för hur JAG brukar husbilen, inte hur dom som jobbar (100%) och inte utnyttjar bilen under vintertid. Jag önskar oxså att maxpriset på en P11 är 250:- men om man tex. nu får brist på gasol och yttertempen är -10 gradader så är närmaste tapp bästa valet och då är det bara att betala vad som priset är.......oxså detta med ränta, vad är 500:- för ett år, om man är beroende av dessa pengar skall man inte köpa husbil utan göra nått annat.
mvh
MrDick
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Hej på Er,och Gott Nytt År alla husbils entusiaster.
Efter att jag fick min Pillo´s 1986 började jag utrusta den med diverse tillbehör
som skulle underlätta livet med husbilen.
En av många prylar var just en gastank från Wynen-gas.de.
Den rymmer 116 l. och kostade ca 3000 skr. (mellan 94-95). Monteringen klarade jag själv.
Tryck och täthets provning av gasoltanken gjorde Bil & Kyltjänst i Karlstad AB
2004 som kostade 1250:-.Man måste demontera tanken köra till firman som
fyllde tanken med vatten och provtrycke i 25 bar (kommer ej ihåg hur länge
ca 30 minuter tror jag).
Jag tankar vartannat år i utlandet till billig peng ,men jag monterade den ej
med tanke på pengar men att få så enkelt så möjligt tillvaron i husbilen.
Ha det så trevligt.

Mvh

Perrovski
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Hej Perrovski!
Det låter ju verkligen bra, men du förbrukar ju tydligen inte så mycket gas som du skriver, det blir bara motsvarande 5,1 st 11 Kg's tuber/år.

Hur gör du och ev andra med gas om bilen vinterförvaras/"inomhus", kanske tillsammans med andra husbilar - det är ju inte tillåtet att ha mer gas under samma tak (tror jag) än totalt motsv 2 st 11Kg tuber? Det finns säkert andra inom HBK som kan dessa lagar bättre än vad jag kan.
/ Hälsn, Bengt 333
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Bengt, 60 liter är max vad du får förvara i bostaden (villa) och den mängden råkar sammanfalla med vad du max får ha med dig i bilen enligt tidigare nämnda förordning, man kan skönja en viss logik i regelverket här
i lägenheter får man inte förvara så stora mängder men det är ju inte aktuellt att ta med sig husbilen in i lägenheten ;)

vill man förvara större mängder än så måste man ha tillstånd och det är Byggnadsnämnden som utfärdar detta, låter konstigt men det är dit man vänder sig med sin ansökan för "hantering av brandfarlig vara", dom inhämtar ofta synpunkter från den lokala räddningstjänsten så man kan säga att det är dom som gör tummen upp eller ner i frågan
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

det stämmer att 11kg gasol motsvarar 22liter men en P11 har en rymd på 26-27liter
den större volymen för att flaskan ska kunna fyllas med 11kg gas vid 80% fyllnadsgrad
2 st P11-flaskor motsvarar alltså ca 54 liter och därutöver kan man förvara/ta med en liten "blåflaska" på några liter, t ex en 2011 till grillen

DS justerat texten lite eftersom trycknelsfisse varit framme
/Anders
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Tack för svaret Anders!
Då innehåller 2 st P11 motsvarande 22 kg = 54 liter, gasol!
/ Med hälsn från, Bengt 333
 
F

F.d. 1535

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Hej Håkan
Jag har skaffat en husbil som har en fast tank för gasol. När jag kollade med några gasleverantörer fick jag svaret att det inte gick att köra en sådan anläggning på fordonsgas? Gaserna skulle vara för olika, påstods det.

Leif
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen