• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GÖTA KANAL

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GÖTA KANAL

Jag håller med, det finns mycket att upptäcka med cykel längs kanalen.

aRIMG0174_5.jpg

Sjötorp hamnbassäng
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: GÖTA KANAL

Hej !


Håller absolut med. Vi gjorde den rutten förra året, och kan absolut rekomendera den. Finns många fina platser intill kanalen . Man ser otroligt många olika båttyper. Verkligen en trevlig tur.


Stigo Siw
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: GÖTA KANAL

I Berg har man startat slussportverkstad i Vretaskolans gamla lokaler. Där kommer man att ha visning i sommar hur renoveringen av gamla slussportar går till. Gjutning av nya beslag sker i Västergötland men sen förser man portarna med virke här i Berg.
Just nu håller man på att färdigställa en lång brygga längs norra delen av hamnbassängen. Dessutom håller man på att renovera de gamla toalett och duschutrymmena. I fjol byggde man en ny toa o duschbyggnad vid sydöstra hörnet av hamnbassängen.
I fjol iordningsställde man en ny parkering där det även är ett 20-tal ställplatser för husbilar, dock utan el.
// Göte J
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: GÖTA KANAL

Hej
Håller med knarrevik, vid båtuppställningsplatsen i Sjötorp, går det bra att stå.
Dessutom är det nära till Vägverkes toa,om någon behöver använda den,Samt vatten.
När vi stod där fick vi även använda EL,när inte båtägarna behövde använden elen.
Och det gjorde dom ju inte på kvällen och natten.
Lycka till
/Vidhem
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: GÖTA KANAL

Eftersom jag har bott i närheten i många år kanske jag kan ge ett tips.

Tyska husbilister har en förmåga att hitta riktiga smultronställen.

Motala: OBS! Det är gäller endast högst 3,5 tons killar.
Du kommer söderifrån: Sväng höger i Motalas första fyrvägskorsning.
Du behöver inga fler instruktioner, fortsätt tills det tar emot, du kommer att hitta Borenshults slussar och en bra parkering där du kan sova över tillsammans med tyskarna.

Men!! Se upp med höjdskyltar och andra tillfälliga hinder. Man bygger just nu dubbelspår och ändrar väg 50.

En variant är att köra en bit till förbi 4-vägskorsningen och köra mot Linköping. Efter ett par km svänger man höger där Bilprovning pekar vänster. Småningom en kort bro över kanalen till parkeringen där jag sett flera husbilar. Bron har dock lite kniksar eftersom det är en svängbro. Låg bil med långt överhäng kanske får problem.

Tror nog att de bilar jag sett har tagit sig dit via min första vägbeskrivning.
Var och en måste ju bedöma läget eftersom förändringar kan ske hela tiden.


Ha de bra!
Alve Östgötsk hälsing.
 
Senast ändrad:
Toppen