M
MikeC
Guest
Jag har precis köpt solpanel och nu ska köpa regulator, så jag har kikat runt här i forumet på tips. CTEK 250S Dual verkar vara ett bra köp, men sen har den ett tillbehör som heter Smartpass.
Om jag förstått det rätt så kan 250S Dual ladda med max 20A, medans Smartpass kan ladda med mer. Men jag har inte förstått nyttan med Smartpass, poletten har inga trillat ned...
Varför skulle man behöva Smartpass när ett vanligt skiljerelä kan leverera max generator ström till bodelsbatteriet under färd? Det är väll ändå bara under färd som man kan få mer än 20A till batteriet (om man nu inte har 500W i solpaneler)? När bilen är sedan avstängd och batterierna skilda av reläet så kan väll 250S fungera som vanligt, dvs med solcell ladda bodelbatteriet och sedan startbatteriet när bodelbatteriet fullt?
Är det dumt/skadligt för batteriet att koppla så här? Jag är inte riktigt med på varför generatorladdning till bodelbatteriet måste enbart gå genom CTEK systemet istället för parallellt.
Om jag förstått det rätt så kan 250S Dual ladda med max 20A, medans Smartpass kan ladda med mer. Men jag har inte förstått nyttan med Smartpass, poletten har inga trillat ned...
Varför skulle man behöva Smartpass när ett vanligt skiljerelä kan leverera max generator ström till bodelsbatteriet under färd? Det är väll ändå bara under färd som man kan få mer än 20A till batteriet (om man nu inte har 500W i solpaneler)? När bilen är sedan avstängd och batterierna skilda av reläet så kan väll 250S fungera som vanligt, dvs med solcell ladda bodelbatteriet och sedan startbatteriet när bodelbatteriet fullt?
Är det dumt/skadligt för batteriet att koppla så här? Jag är inte riktigt med på varför generatorladdning till bodelbatteriet måste enbart gå genom CTEK systemet istället för parallellt.