• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Till sist la jag in en plastmatta som ja en bit upp mot kanten för att skydda mot framtida vattenskador.
Plåtburken till höger tätade jag med en butylmassa man använder på takkonstruktioner.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    862,4 KB · Visningar: 65

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Mycket bra fixat och bra att du och även andra delar med sej hur problemen kan lösas.
Jag har gjort en liknande resa på vår första husbil för 14 år sedan.
Men det var innan digitalkameran och Hbks tid.
Så jag vet hur det känns både när man upptäcker skadorna och sedan känslan när man löst problemet.
Bra jobbat.
Krister.

PS. Skall kanske tillägga att vår bil då var 12 år gammal när skadan upptäcktes. Så skadan blir snabbt stor vid läckage om den inte repareras omgående.
Ds.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Därefter tätade jag runt hela skorstenen med samma tätningsmassa som man använder i takbyggnadskonstruktioner.
Denna är betydligt mer fogsam än butylmassa och tål värme och kyla bättre.
Den är gjord för fogar som här men använd den inte istället för butyl i vanliga "husbilstätningar" det är inte det den är till för. Där ska man använda butyl.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    500,6 KB · Visningar: 18
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Tackar!
Det just det jag vill förmedla till alla som i framtiden kommer att råka ut för samma sak.


Nu hade det ju varit bra om det slutat här men så va det inte....:twitcy:
När jag använde den utmärkte fuktmätaren jag nämnde innan så påvisade den allt mer fukt ju längre vänsterut jag mätte. (Mot toaletten och vattentanken.)

Jag insåg att bakom vattentanken ökade fukthalten väsentligt.
Det var bara till att demontera den också...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    765,6 KB · Visningar: 42
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Det jobbet jag gjorde innan var bara uppvärmningen till nästa...!

(Nu ska man veta att jag jobbar heltid. Jag bar en timme till jobb och en timme hem från jobb och en kraftig vattenskada i min husbil som måste fixas innan sommaren...!) :confused:

Jaha.
Riv ut toaletten!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    553,4 KB · Visningar: 27
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

När jag rivit ut all plastbeklägnad i duschutrymmet, hela toalettpaketet, handfat, speglar, förvaringshyllor, plastgolv, plastväggar och kopplat ur all el kunde jag se fördärvet!
Hela golvet var uppruttet!

Vatten har runnit in via serviceluckan till toalettömningen.
Vattnet har sedan genom åren runnit vidare över golvet till duschen och in till höger i bild, till utrymmet till vattentanken där jag upptäckte skadan.

Uppe till höger i bild ser man serviceluckan från insidan. Innanför den högra väggen finns vattentanken.
I golvet finns två avlopp.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Visningar: 79
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Nu är det såhär.
Att i botten på hela husbilen finns en fiskmönsterrutad plastmatta.
Denna plastmatta har definitivt räddat livet på min husbil!
Tack vare denna plastmatta har vattenskadan begränsats så pass mycket att det endast är den yttersta delen mot karossidan som fuktskadats.
Jag skar bort allt fuktskadat golv. Alla skadade reglar byttes ut och sen kompletterade jag all isoleringsfoam som jag tog bort med vanlig fogskum.
Allt skars till så det blev jämnt.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    959 KB · Visningar: 53
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

När du beskriver hur toalettutrymmet var skadat så överensstämmer det med hur det såg ut i min bil. Enda skillnaden var att golvet hade klarat sig. Fuktskadorna satt i ytterväggen. För mej hade vattnet inte kommit från luckan utan runt färskvattenpåfyllningsluckan & hjulhuset. Hjulhuset är en typisk engelsk skitkonstruktion. Sidorna är punktsvetsade på några få ställen med karosskitt emellan. På min bil hade en sten eller något sprätt upp & slagit till ovandelen i hjulhuset så att sidorna släppt. Det var öppningar på 1cm i hjulhuset om jag fick knacka tillbaka. popnita & täta. Hjulhusen sitter bara fast med 4 träskruvar närmast i golvet utvändigt närmast rambalken & bristfälligt tätade med tätmassa som hade torkat & börjat lossna. För utvändig tätning använde jag TEC7 som är liknande butyl men snäppet bättre. Idag böjade jag riva lite försiktigt bakom köksbänken där hela väggen är fuktskadad (ruttna reglar). Jag upptäckte att även insteget är vattenskadat. Jag kunde se ut mellan innerväggen & golvet i insteget. Jag ser en olycksbroder i dej & det gör det mycket lättare mitt i allt eländet. Eftersom vi fixar skadorna själva så är ju kostnaden överkomlig, vågar inte tänka på vad det skulle kosta om man lämnade in bilen till en firma. Skall försöka ta några bilder imorgon så får du se hur det ser ut i min bil.

Ha det

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Här kommer bilderna på min vattenskada, ingen rolig syn precis. Fortsätter rivningen & byte av reglar imorgon. 3 mm's plywood köper jag hos en husvagnsreparatör. Limmet jag skall använda är ett PU-lim som uppför sig som fogskum.

Bennie


ATTACH]79507[/ATTACH]



Nere vid golvet bakom spis & ugn

Murken regei i nederkant.jpg



Under fönster & ventilationsuttag för kylskåp.

Nederkant & ventilationsuttag.jpg



Under fönstret.

Under fönster.jpg



Regeln mot golvet.

Vattenskada husbil 007.jpg



Nederkant dörrpost.

Vid dörr.jpg



Så här ser den "obefintliga" imkanalen ut.
 

Bilagor

  • Den obefintliga imkanalen.jpg
    Den obefintliga imkanalen.jpg
    1,7 MB · Visningar: 40
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Det jobbet jag gjorde innan var bara uppvärmningen till nästa...!

(Nu ska man veta att jag jobbar heltid. Jag bar en timme till jobb och en timme hem från jobb och en kraftig vattenskada i min husbil som måste fixas innan sommaren...!) :confused:

Jaha.
Riv ut toaletten!

Hej!
Med tanke på att du jobbar heltid, och har en restid på 2 timmar så måste man bara imponeras av din "iver och ork".
Och så är det trevligt att få se bilder:yes:
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Det måste kännas hemskt när man upptäcker dessa skador, men det är väldigt roligt att se hur fina renoveringsarbeten ni gör! Detta får en att känna att helt hopplöst är det nog inte om man en dag upptäcker något liknande!

Så jag tackar er!!
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Jag började att såga bort allt ruttet och fuktigt material runt skadan.
Jag kan definitivt rekommendera maskinen på bilden. En multicutter. Den är guld värd vid denna typen av reparationer.
Runt fuktskadan syns även olika kondensskador.
Allt som är skadat måste bort!

Kul att se att fler har använt det fantastiska multiverktyget från Clas :)

Vad heter limmet du ska använda?
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Nu var det i våras jag gjorde detta men jag har för mig att det var nåt lim från Sikaflex.
Det var förövrigt samma lim jag använde då jag klistrade fast reglarna mot karossens insida.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Inte så snyggt Bennie!
Är alla dom skadorna orsakade av imkanalen?
Även golvet verkar skadat.
Ett tips är att hyra eller köpa en fuktmätare så kan du direkt se på fukthalten var golvet är fuktigt respektive torrt.
Dra ett streck och såga en rak linje där det nya golvet ska läggas.

Som du ser på min första fuktskada använde jag en båtplywood som är 3 mm. tjock. Den är gjord av nåt ädelträ som tål fukt riktigt bra och dessutom är riktigt slagtåligt. Kan du få tag på en sådan skiva rekommenderar jag det istället för vanligt plywood.
Har du fått mögel på frigoliten så skär ut och kasta den. Köp en ny likadan skiva på byggmarknaden. (Kostar nästan ingenting.)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Nej inte alla, en del kommer från skorstenen till kylskåpet & från fönstret. Jag har en fuktmätare som jag använder. Den ger inga mätvärden utan en ton (dov ton - låg fuktighet till hög ton - hög fuktighet). Acceptansgränsen jag satt är att den skall vara tyst eller ge ifrån sig enstaka knäppanden. Plyfan jag använder är mycket motståndskraftig mot vatten & avsedd för fuktiga miljöer (kommer inte ihåg vad den heter) någon typ av ädelträ om jag inte minns fel. Frigoliten skall som du säger bytas. Efter att jag ersatt skadade områden med nytt material så kommer jag att i förebyggande syfte spraya på ett medel som heter BOROCOL. Detta medel tar död på allt ev. mögel effektivt & används vid mögelsanering. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så limmar jag med PU-lim. Detta lim är fantastiskt bra, biter på allt, sitter som berget, fyller ut hålrum & framför allt så smälter det inte frigoliten.

Jag har även några andra funderingar på vad som också kan ha orsakat vattenskadorna.

1. Ventilationsgallren till kylskåpet. Kan inte vatten ta sig in där med hjälp av fartvinden när man kör i regn? Funderar på att göra någon typ av avskärmning & använda den ytbytta spisfläkten för ventilation.

2. Om man tittar under bilen i området där golvet möter plastkjolen ser det ut som att vatten kan virvla upp när man kör. Hur ser det ut på din bil? Har du gjort något åt detta?


Bennie
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Skönt att se att man inte är ensam . Jag är upp i Alkover och vet att det tagit sig ner till golvet, men reglarna är i samma skick som dina Bernie.
Hur tjock är isoleringen du har i väggarna?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Isoleringen är 2 cm frigolit som jag köper på ortens bygghandel. Det är inte mycket att komma med. För att få ett bättre K-värde så borde man byta till något bättreisolermaterial men då bör man isolera om hela bilen. Något jag inte tänker ge mej på eftersom det renderar ett mastodontjobb. Efter renovering får bilen duga som den är för trots allt är det en stor rymlig bil bra utrustad som är behaglig & billig att köra.

Bennie
 
Toppen