• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

F

F.d. 25038

Guest
Hej va och gjorde det årliga fukttesten för garantin skull å trodde allt va frid o fröjd inte f-n fukt på flera ställen (4st) å i garaget tydligen vanligt enl han som utförde testet så nu den lite underliga frågan "va de bättre förr" och är nya bilar konstruktörsmissar helt igenom.jämför med min gammla bil-94 inga fuktproblem nya -06a fukt,hur är de med era bilar samma slutsats eller har jag"hoppas"köpt ett måndagsex.


Häls Mikael o Carina



ps får troligen fuktproblemen åtgärdade på garantin men med ett sånt otrolig meck
hämta å lämna" åssåvidare";)

För å inte deppa ihop helt åker jag iväg å besiktar hojen istället
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Største problemet for produsentene er at alle normale husbiler limes for hånd.
Spesiallimet som brukes er avhengig av at flatene er rengjort med en spesiell løsning 15 til 60 min før liming. For tidlig eller for sent så er det ikke sikkert at limet fester godt nok. Den andre siden av problemet er hva skjer når limsprøyta går tom og ny patron settes inn blir det litt lite eller for mye lim i overgangen, desverre så er det folk som gjør denne jobben.

En årlig tetthetskontroll er viktig, gjøres det så vil evt. svakheter og småskader kunne rettes før det blir store problemer. Fant selv en liten lekkasje sist sommer på en 8 år gammel bil som hadde vært tett hele tiden. Feilen var at limet...

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Du har rätt, till den del då alla ytterväggar är helt täta, och saknar köldbryggor. Men det är fortfarande en kall yta det vill säga att det har en lägre lufttemperatur än den temperatur du har inuti husbilen. Alltså kondenserar fuktig luft mot den lägre temperaturen. Som i sin tur ger en grogrund till mögelsporer och dålig lukt att frodas.
Ett exempel öppna ditt kylskåp se vart fukten sitter. Jo den sitter mot en kall yta i detta fall mot kompressordelens kalla yta dvs, förångaren. I princip gäller detta alltid vid temperaturdifferanser. Mot kall yta kondensering av fukt. Jag hoppas att detta gett dig en förklaring av vad som kan ge fuktskador. Om du har dålig lukt o mögel så får du med tid ett problem.
Hur bevarar, löser vi detta, jo genom att med en avfuktare sänka luftfuktigheten. En sänkt luftfuktighet dödar mögelsporer,samt förhindrar oxidation rost och att trä rutnar. En installation av en avfuktare behöver inte vara permanent. Det gäller bara att under kanske två gånger per år sänka fuktigheten till en nivå där vi hämmar sporernas tillväxt. Så får du ett fullgott skydd. Men detta skall ses till användandet och hur Husbilen användes.
MAO. Kall yta är lika med fukt.
MVH. Gunnar S

Hej,
om det är som du skriver var kommer då fukten? för den kommer när man har en varm och en kall yta. Tror att det i princip är lika stora problem med fukt i nyare plastlådor som det är i gamla spjälstaket av trä
mvh Bror
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Helt rätt bror. Fukten finns i luften, vi kan öka fuktinnehållet med användandet av dusch matlagning våta kläder odyl. I all den stund vi nyttjar husbilens uppvärmda del i förhållande till den kalla yttre temperaturen utgör luftfuktigheten en risk, den kondenserar mot kall yta oavsett det material som husbil är byggd av. Ansamlingen av fukt koncentreras till de sämst isolerade ytorna. Jag har förstått att folk i gemen ej har förstått detta. Den som använder sin husbil vintertid med flitigt användande av dusch matlagning + våta kläder löper större risk att drabbas av fukt skador, en den som använder husbilen sommartid. Fukthalten kan givetvis reduseras med fläktar vid kök dusch osv. Jag misstänker att det finns ingen husbil som är helt säker när det gäller fuktansamlingar mot kalla ytor. Å ditt husbilsbygge så löper du ej större risk en övriga. Det är användandet och hur vi kan förhindra skador som är avgörande.
MVH. Gunnar S
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej!

Mycket hänger på hur husbilen är konstruerad. Om man ska byta eller köpa en ny husbil så tycker i alla fall jag att det är otroligt viktigt att hitta en husbils som har en konstruktion som inte "suger" till sig fukt.

Jag skulle inte välja en bil med trägolv eller trästomme där risken finna att det blir fuktskador och mögel. Att som man läst i vissa trådar att man sprutar nya husbilar av vissa fabrikat med linolja från Biltema tycker jag låter suspekt. Bygg istället bilen så fuktsäkert som det går.

Så här ser Frankias uppbyggnad ut. Ytan under golvet ut mot marken är t ex ett plastmaterial. Givetvis finns det andra fabrikat, som vi sett här i tråden, som är uppbyggda på liknande sätt, men fler husbilar borde vara uppbyggda på liknande sätt.

Trevlig helg

grafik_4426.jpg
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Så ska en husbil vara uppbygd!!!

Jag antar att de infällda alu-profilerna används för att fästa inredningsdetaljer, för de behövs egentligen inte för hållbarheten om sandwichpanelerna är korrekt konstruerade, eftersom en korrekt konstruerad sandwichpanel fungerar som en kontinuerlig I-balk med överlägsen hållbarhet och vridstyrka.
Skåpet blir så stark att man kan bulta bakaxeln direkt i skåpet och därmed göra chassiet överflödigt!!!

En sådan konstruktion möglar inte! Dess Lamdavärde (kamla K-värde) är också sådan, att en 5cm tjock sandwichpanel vägg, motsvarar en nästan 1m tjock husvägg, givet att man undviker köldbryggor!

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Till en av fysikens grundläggande faktorer hör att värme alltid söker sig till det kalla. Varm luft strävar t.ex. hela tiden mot att försöka värma upp en kall yta. Och den söker hela tiden efter håligheter eller annat som gör att den kan komma åt den kalla ytan.
Om då luften dessutom är fuktig så kommer vattenångan att kondensera när den når daggpunkten, alltså den punkt (temperatur) då vattenångan övergår till fast form (vatten).
Den relativa luftfuktigheten kan utläsas ur Mollierdiagram och det går att exakt räkna ut när vattenångar övergår till kondenserat vatten.
Det är därför som man måste lägga in täta fuktspärrar, så nära ytskicktet som möjligt, på den varmaste sidan och från det håll som merparten den fuktiga luften kan tänkas komma.
V-backen ;)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej Knut!

Ja det är nog så att vatten kan "krypa" väldigt sakta. En timma verkar lite kort, vad är det mot fyra veckors regn på semestern. Sen har vi det med kapilärkraften vilket gör att vattnet eller fukten till och med kan krypa uppåt!

Så ja, täta kontroller måste vara rätt metod.
Tror jag investerar i en sån här!!! Fuktindikator T-650 - Byggfukt - Handinstrument - Svenska Termoinstrument

Jag lånade en sån här manick förra sommaren för att kolla en husvagn som grannen tänkte köpa. Vagnen var helröten. Fukt i princip överallt. Man var dock tvungen att mäta inne i vagnen för aluminiumplåten störde mätaren. Den var inställd på fabrik till att larma om fukthalten var för hög för att byggas in och det lät vi den vara på.

Fuktindikator T-650 - Byggfukt - Handinstrument - Svenska Termoinstrument



Anders:):):):):):)
Länken funkar inte, kanske ta bort den?:twitcy:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Efter alla inlägg här med tips, konstruktionre mm. mm. Finns det någon konstruktion som är fuktfri :confused::confused:

Gurra som just nu lyssna på Danne Stråhed
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej
Om den är helt fuktfri vet jsg ej men den är helt skarvfri och när den bygdes utlovades 20 års fuktgaranti, tyvärr gick tillverningen i konkurs,övrig innformation finns i HUSBILEN TESTS februarinummer
mvh Deicer
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Shit - hur vanligt är det egentligen med fukt i bilen? Skall just köpa vår första bil och kikar på olika alt. i med årg mellan 1990 och 1994. Finns det någon större anledning att välja något nyare bil för att undvika fukt? Vad jag kan se av forumet verkar det inte så. Är det byggslarv eller förvarningsslarv verkar det inte spela någon roll om bilen är 10,15 eller 20 år gamal.

/Erik
 
C

chmse

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

hej
är en nybliven hbk are och husbils ägare en hobby 600 1999 årsmodell nu har jag sett att det har varit fukt vid ena rutan och det har blivit en fläck vid ena sittdynan jag påpekade hos säljaren om de hade spilt ut något för de har bytt dynorna men han hade inte gjort det utan det va så när han köpte denna nu har jag pratat med honom och han bedyrar att han har inte sett något och jag har ju köpt bilen i befintligt skick men jag sa att detta va ett dolt fel. jag har prövat med en vattenkanna och då rinner det in i underkanten på fönstret då tog jag bort inner sargen och då visade det sig att va r fukt i underkanten på fönstret och att det 3 skruvarna va rostiga jag testade igen untan inne sarg då läckte det inte in kan det va så att någon utav de 2 nedre skruvarna kan va problemet nun har jag satt en värme fläkt framför för att torka ut fukten och sedan skall ja ta cilikon runt om rutan är det någon som har liknade poblem
m v h
christer alias chmse
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Ett tips andvänd inte silikon är inte bra eller nyttigt på fordon butyl eller sikaflex är bättre.
 
C

chmse

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

jag tackar för dessa råd tur att jag inte började med silikonet skall åka och köpa butyl på husvagnssvensson
hälsningar christer
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Mycket skrivet om, hur och när vad gäller fukttest på husbil.
Det jag mest undrar över är VEM som utför detta test och om
man kan få en flygande besiktning?? Tar mycket tacksamt emot
Info om detta då min bil står i garage i Nacka och jag ogärna
ställer på och kör ut den för test.

Mao söker jag en flygande tekniker/mätgubbe i Nacka omr.

Tack på förhand j.

Ps jag är medveten om att detta kan kosta något mera...
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Till er alla som är oroliga för fuktproblem.Besök wingamm.se.Dom lämnar tio års fuktgaranti på sina husbilar.Hela bodelen är skarvfri och innehåller inga trä-stål eller aluminium reglar.
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Får jag tipsa om husbilar med sandwichpaneler, där distansmaterialet (=isoleringen) är ett hårt skum med slutna celler. Några utav dessa tillverkare använder glasfiberarmerad plast som nedre ytterlager, alltså mot chassiet. Exempel på tillverkare som bygger enligt ovanstående:
* Niesmann+Bischoff
* Concorde
* Carthago
* Phoenix
* Frankia
* Tikro
/David

Hej!

Läste om att LMC lämnar 12 års täthetsgaranti, vet inte om det är någonting som är nytt i år eller vad dom haft för garanti tidigare - men det bör väl tyda på en konstruktion dom litar förhållandevis mycket på själva kan man väl anta? Eller så räknar dom med att sälja så pass många fler HB att dom tjänar in kalkylerade fuktreparationer på merförsäljningen om man är lite cynisk....?

Vad vet ni om LMC om man tittar ett antal år tillbaka i tiden?

Med vänliga hälsningar,

MoAoV
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Jag har investerat i en Hygrostat (Hygropro THP pp-L, ca 2000kr) och som kontinuerligt mäter fukten i husbilen. Till denna har jag kopplat en kupévärmare (ca 800 kr). Då ogynnsamma värden uppmäts av Hygrostaten så triggar den igång kupevärmaren och luften värms upp och ventileras. Därmed uppnås gynnsamma fuktvärden och kupevärmaren stoppar. Då luftfuktigheten utanför husbilen var 95% så gick kupevärmaren 2x5m/h. Husbilen står med öppna takluckor, öppet vattensystem inne i ett väl ventilerat garagetält.
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej!

Hygropro känner jag till för den används ju även till avfuktare i krypgrunder av samma skäl. Men hur gör du med ventilationen i takluckorna eftersom man enbart skall ventilera UT fukt men inte få IN ny fuktfylld luft utifrån?

Spännande hur som helst att kunna ha en sådan i HBn!

Med vänliga hälsningar,

MoAoV
 
Toppen