• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frontfog

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Skarven mellan bodelstak och förarhytt på en halvintegrerad husbil är ofta olika fogad mellan dessa delar
Jag undrar därför om det finns något rätt eller fel, en del har öppen fog vissa har några öppningar mellan kanske dränerngshål samt vissa är heldragen tät fog.
Det ligger ju tätningsmassa längre in som kommer fram här och där. Men det kommer ju in en hel till smuts som en heldragen fog skulle skydda mot
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Om det hade funnits ett sätt som var odiskutabelt "rätt", hade väl alla använt det?

Pålle
Det var just därför jag ställde frågan. Det verkar som ingen har svaret. Men jag tycks mig se på nyare modeller att det ligger en heldragen fog så kanske någon har tänkt till. Jag får väl testa själv på vår 2012a vad kan hända kanske kondens som blir inlåst
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.823
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Skarven mellan bodelstak och förarhytt på en halvintegrerad husbil är ofta olika fogad mellan dessa delar
Jag undrar därför om det finns något rätt eller fel, en del har öppen fog vissa har några öppningar mellan kanske dränerngshål samt vissa är heldragen tät fog.
Det ligger ju tätningsmassa längre in som kommer fram här och där. Men det kommer ju in en hel till smuts som en heldragen fog skulle skydda mot
Spännande fråga. Jag har grunnat på samma länge. Spännande att få se svaren.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Som Pålle skriver om det hade funnits ett odiskutabelt rätt så hade alla använt det. Då måste det väl finnas ett diskutabelt fel kan man tycka
men inte det heller enl frånvaron av svar. Hur som helst har jag bestämt mig hur jag ska göra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.182
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På min hb har just den fogen släppt ett par ggr.... Så nu sist efter att jag hade rensat rent så slog jag in flera träkilar mellan plåten och glasfiber taket så springande blev bredare... Fyllde sen på med polly max (vit) och lät det torka i ca 1 vecka.... Tog sen bort kilarna och fyllde resterande....
Att vidga springande är nog ganska så viktig om det skall inte spricka upp igen.... Nu är ju fogen under konstant press..
Var bara försiktig så plåten inte böjs, och tryck inte in kilarna för hårt för då kan rutan spricka.... 2-3mm ökning räcker
 
Toppen