• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fritt fram för komplextyngda bilförare

F

F.d. 55602

Guest
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Hallå!
Sitter just nu och njuter av att ha klarat livhanken mellan Bressanone och Cortina, med hemvändande från alla håll och kanter. Ca tusen mötande i kvarten och galna italienare i häcken som kör i 120 och kör om trots heldragen linje. På 70-väg! Dessutom långtradare som leker nudda häcken på svenskjävelen och tutat i alla tunnlar när jag håller åttio. Men jag tutar tillbaka och blinkar och tutar om vartannat när långtradaren ändå tvingas hålla sig bakom nästa lus när han äntligen tvingat sig förbi mig. Nånting av det jävligaste vi varit med om.
I denna underbart vackra del av Dolomiterna. Margareta får hela tiden verbalt tolka skönheten i naturen.
Skall det vara så!? Vi är turister och tillför en hel del till landets ekonomi.
Nej, låt oss markera och köra lagligt i bland annat Italien. Och tuta och blinka och skratta åt idioterna.
rutnanny
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Alla som skriver här har förhoppningsvis tagit körkort och lärt sig trafikregler.

Skyltade hastigheter är max hastiget.
Det är inte enligt lag förbjudet att köra saktare än max hastighet.

Att lägga skulden (för hur trafiken ser ut idag) på de som följer reglerna i trafiken och inte kör för fort, är det rätt ???

Bara undrar efter att ha följt tråden/ Leif
 
Senast ändrad:

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

citat :"Det är inte enligt lag förbjudet att köra saktare än max hastighet."

Jo, det kan det vara om inte trafiksituationen eller omständigheter enligt 14 § och 15 § i trafikförordningens 3:e kapitel föranleder att man avviker från skyltad hastighet. I åklagarens ordningsbotskatalog finns det ett bötesbelopp för brott mot 16 § i samma kapitel.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Kan du visa ett enda rättsfall där en förare blivit fälld för att ha kört med lägre hastighet än maximal tillåten. Vi kan ju förutsätta att vi i denna tråd inte talar om lägre i termer om kanske 20% lägre eller mer, snarare några enstaka kilometer under max. Jag kan åtminstone inte hitta något inlägg där det talas om att vi skall köra extremt långsamt.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Har för egen del varit med om att civila polisbilar vid två tillfällen under det senaste halvåret har fått stopp på fortkörare. Så det räcker ej att hålla utkik efter allt blåvitt.:)

För övrigt så finns det husbilar som verkligen har en rallyförare bakom ratten. När jag senast var i Norge med personbilen fick jag en husbil framför mig som jag naturligtvis tänkte ha bakom mig så snabbt som möjligt. Men tji, när föraren upptäckte mig blev det åka av 100 - 110 när det var 80 väg. Visst hängde jag på, men tydligen fanns det en co-driver i husbilen som inte gillade åkturen, så efter någon mil svängde han in till kanten och släppte förbi mig. Bilen var ej svensk eller norsk. (Visst körde även jag över tillåten hastighet som är 80 i Norge, men jag var hemma före midnatt):)

Att åka fast för fortkörning i Norge kan bli en väldigt kostsam upplevelse. Har man riktigt "flyt" kan polisen skruva av plåtarna för att förhindra fortsatt färd.:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

I det här sammanhanget kan jag inte låta bli att dra upp den stora toleransen mot epatraktorer. Är det något som hindrar i trafiken så det väl just dessa fordon som dessutom framförs av minderåriga utan körkort. Undras om toleransen är lika stor när dessa epatraktorer framförs i nattens mörker i hastigheter ibland långt över gällande hastighetsbegränsning. Ja då hänger ju dessa fordon bättre med i trafikrytmen och är skylten bak borttagen så kan det väl inte skada någon, eller?

Epatraktorn tycks vara någon sorts helig relikt som man inte rubbar i första taget.

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Nu har du nog fel, Jappe!

Det går inte att med en normal personbil och lite mån om livet hänga på en Epa-traktor. Åtminstone inte i de trakter jag bor i. Jag har ganska ofta blivit omkörd av sådana när jag legat i kanske 80 enligt mätaren på 70-väg till och från jobbet. Vid ett par tillfällen har jag försökt följa efter för att få ett hum om deras hastighet men givit upp när min hastighetsmätare passerat 110 och Epa-traktorn fortfarande ökade avståndet till mig. Så någon propp i trafiken tycker jag inte att de är.

Värre då med mopedbilarna som är ganska små men där förarna tror att de kör en lastbil med bred last och därför slickar mittlinjen. Att ligga i 30 - 35 på en 70- och 80-väg kan kännas en smula för långsamt.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Har för egen del varit med om att civila polisbilar vid två tillfällen under det senaste halvåret har fått stopp på fortkörare. Så det räcker ej att hålla utkik efter allt blåvitt.:)

För övrigt så finns det husbilar som verkligen har en rallyförare bakom ratten. När jag senast var i Norge med personbilen fick jag en husbil framför mig som jag naturligtvis tänkte ha bakom mig så snabbt som möjligt. Men tji, när föraren upptäckte mig blev det åka av 100 - 110 när det var 80 väg. Visst hängde jag på, men tydligen fanns det en co-driver i husbilen som inte gillade åkturen, så efter någon mil svängde han in till kanten och släppte förbi mig. Bilen var ej svensk eller norsk. (Visst körde även jag över tillåten hastighet som är 80 i Norge, men jag var hemma före midnatt):)

Att åka fast för fortkörning i Norge kan bli en väldigt kostsam upplevelse. Har man riktigt "flyt" kan polisen skruva av plåtarna för att förhindra fortsatt färd.:D

Ja och nästa gång är det någon som ska om dig till varje pris .Bara för det är en husbil som alla vet kör för sakta
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

citat :"Det är inte enligt lag förbjudet att köra saktare än max hastighet."

Jo, det kan det vara om inte trafiksituationen eller omständigheter enligt 14 § och 15 § i trafikförordningens 3:e kapitel föranleder att man avviker från skyltad hastighet. I åklagarens ordningsbotskatalog finns det ett bötesbelopp för brott mot 16 § i samma kapitel.

TrF3kap16par. En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.. Så står det i paragrafen. Tolkningen av par. är att man kan bli bötfälld om man kör överdrivet sakta för att titta på utsikten, leta adresser och likn. I sådana fall skall man köra åt sidan och släppa förbi trafiken. Om man kör några några km/tim lägre än skyltad hastighet är inte straffbart däremot om man kör fortare.
Åke
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

citat :"Det är inte enligt lag förbjudet att köra saktare än max hastighet."

Jo, det kan det vara om inte trafiksituationen eller omständigheter enligt 14 § och 15 § i trafikförordningens 3:e kapitel föranleder att man avviker från skyltad hastighet. I åklagarens ordningsbotskatalog finns det ett bötesbelopp för brott mot 16 § i samma kapitel.

Det blir lite konstig tråd om man skall ta upp alla regler i trafiklagstifftningen som troligen aldrig används. Jag vet och du borde veta att det som du hänvisar till inte förekommer i något fall av det vi pratar om här.

Likadant med att hänvisa till och mena att det kan vara personer som "får" köra för fort när de gör det.

Bland de resor som sker i Sverige finns det oräkneliga fortkörning och omdömmeslösa resor.

Att de som kör under max hastight skulle vara ett problem är bara ett sätt att försvara den för höga hastighet som råder i trafiken.

Varför man gör det vet inte jag, själv kör jag troligen som alla andra men inte skyller jag trafikproblem på de som gör rätt i trafiken.

/Leif
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Kan du visa ett enda rättsfall där en förare blivit fälld för att ha kört med lägre hastighet än maximal tillåten. Vi kan ju förutsätta att vi i denna tråd inte talar om lägre i termer om kanske 20% lägre eller mer, snarare några enstaka kilometer under max. Jag kan åtminstone inte hitta något inlägg där det talas om att vi skall köra extremt långsamt.

Körde för långsamt – fick 1.000 kronor i böter - DN.SE
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Det här är ju knappast relevant i den här diskussionen, som jag minns var det någon som "cruisade" i innerstaden och hindrade trafiken.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Klagade i ett tidigare inlägg på att Vägverket kommer att sänka farten till 80 på väg 30 mellan Växjö och Jönköping. Här kommer ett exempel på motsatsen där de överklagar länsstyrelsens beslut om sänkning till 50 förbi dagis. Vägverkets beslut går inte att överklaga.

Vägverket har än en gång bevisat att de är helt lomhörda och inkompetenta!

Nej till 50 förbi förskola - Smålandsposten
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

citat :"Det är inte enligt lag förbjudet att köra saktare än max hastighet."

Jo, det kan det vara om inte trafiksituationen eller omständigheter enligt 14 § och 15 § i trafikförordningens 3:e kapitel föranleder att man avviker från skyltad hastighet. I åklagarens ordningsbotskatalog finns det ett bötesbelopp för brott mot 16 § i samma kapitel.

Kan du visa ett enda rättsfall där en förare blivit fälld för att ha kört med lägre hastighet än maximal tillåten. Vi kan ju förutsätta att vi i denna tråd inte talar om lägre i termer om kanske 20% lägre eller mer, snarare några enstaka kilometer under max. Jag kan åtminstone inte hitta något inlägg där det talas om att vi skall köra extremt långsamt.

Endast motorväg och motortrafikled som har minihastighet = 40km/h

Där får alltså t.ex. traktorer, mopeder m.m. färdas.

Dock finns det landsväg med max. 100km/h, och där går det bra att åka t.ex. traktor.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Endast motorfordon konstruerade för minst 40km/tim får köra på motorväg/motortrafikled. Fordon för högst 40 km/tim får inte köra där.
Trafiktraktorer B får köra där 50 km/tim. Inga mopeder är tillåtna.
/Åke
 
Toppen