• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fram eller Bakhjulsdrift

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

:holly-3-icon: God fortsättning på det nya året :holly-3-icon:


Valet blev bakhjulsdrift för oss , en Rapido 983 Mercedes med garage,
som jag sett på HBK verkar garagen bli rätt välfyllda med tiden.

Chassit höjde vi därför till 3880 Kg för att kunna lasta lite mer.

Husbilen förväntas komma i Maj månad , det blir en lång väntan .

Men sedan blir det åka av det , bland annat Vildmarksvägen som
vi läst om här på HBK . Dessa reseberättelser är mycket uppskattade .

Ett stort tack till alla skribenter

Ha det så bra

:santa-3-icon: :santa-5-icon:
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Hummer...??? jag undrar om du förstått det hr med fram eller bak. men du vet ju hur man fiskar hummer tydligen?????:snowman-3-icon::snowman-2-icon::ball-icon:
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Gunnar N. ja du ska nog vara försiktig i dåligt väglag med dina 3 axlar o drift på bara 1.. de kan bli inget annat än problem på halt o slipprigt underlag. ha en god tur..:snow-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Hassiv.. ett tips... Stanna på sista campingen i Vimelmina en liten men fi.. o GLÖM INTE .
Fatmomakke o vägen dit... ha de bra...:ball-icon:
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Svent . För en landkrabba som jag betyder HUMMER Amerikanskt terrängfordon

vad kan man mer önska sig när man ska ut i buschen , får jag in SUZUKIN i

garaget kommer RAPIDON att ta sig fram bra. Tack för tipset .

:santa-3-icon: :santa-5-icon:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Hej!
Som ny medlem har jag inte uppmärksammat denna diskussion förrän nu. Vi har haft sju olika husbilar sedan 70-talet; 2 framhjulsdrivna, 3 bakhjulsdrivna och 2 fyrhjulsdrivna och alla utom vår senaste körda många tusen mil.
Nu kör jag bakhjulsdrivet på MB-chassie och skulle personligen aldrig kunna tänka mig att återgå till framhjulsdrivet. MB sprinter finns att få med diffspärr på bakaxeln och även med ett par olika varianter av fyrhjulsdrift. I vilket fall diffspärr finns att välja även till Ford. Hur det är med Iveco idag vet jag inte men när jag valde chassie i början av 90-talet fanns alternativ med diffspärr och 4WD.

Men det hänger på hur och till vad man använder husbilen. På torra sommarvägar duger vad som helst. Själva drar vi ofta båt- eller snöskotersläp och det går bara inte dra upp en lite tyngre båt ur vattnet med framhjulsdrift. Med framhjulsdrift med lite last på bakaxeln får man vara glad om bilen utan släp tar sig fram på isiga, snötäckta vintervägar även med snökedjor monterade. En liten framhjulsdriven bobil, modell inredd skåpbil, med litet överhäng bak och därigenom bra tyngd på framhjulen fungerar bra även på vintervägar i fjällen, förutsatt att ngt slag av slirskydd finns med och att man inte försöker dra släp.
Mvh
Åke
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Med framhjulsdrift med lite last på bakaxeln får man vara glad om bilen utan släp tar sig fram på isiga, snötäckta vintervägar även med snökedjor monterade.

Hoppsan
Har varit i Kultsjögårdens fiske camp Saxnäs, både i Jul och Nyårs helgen , 11 dagar,
både med husbil och släp med skoter, vinter väglag både dit och hemresan , 90 mil tur och retur:mcride:
fast det snöade rätt bra vid hemresan med snörök som det lätt blir, upplever det som inga problem, vi har då framhjulsdrift, till saken hör då, att jag har rest som Säljare på Norrland i 30 år , både sommar och vinter.
Har köpt Snökedjor om det skulle behövas.
Mvh.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Fralle

Ingen aning om hur vägen till Saxnäs ser ut, men det låter som om det handlar om fin landsväg?
När jag är ute med husbilen i norrlandsvintern så handlar det om vildmarkscamping, ofta vägar där det kan vara knivigt att ta sig fram med personbil utan släp. De framhjulsdrivna husbilar jag haft har inte klarat upp dessa utmaningar, slirar redan vid start i kanske 10 cm snö på halt underlag. Att då ge sig ut på små fjällvägar med släp var uteslutet. Iofs har jag fastnat och tvingats skotta även när jag kört fyrhjulsdrivet med lågväxel och diffbroms och tom tvingats övernatta i båten på fjället vid ngt tillfälle på hemväg från fiske i Norge under vårvintern. Men då handlar det om VINTER och snö över stövelskaften. Så dum är jag inte att jag ger mig ut på oplogad väg under sådana förhållanden, men ibland kan det komma väldiga mängder nederbörd under natten, och till civilisationen måste man innan gasolförrådet tar slut.

Kanske någon har erfarenhet av eftermonterad diffspärr på Ducatochassiet? Borde kunna hjälpa en hel del.
Mvh
Åke
 

KaloPia

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
538
Medlemskap
2021
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Hej !
Siv o Hans.Ni har valt rätt, bakhjulsdrift och Rapido med Mercedes chassi !
Ni kommer att upptäcka det vid första stopp på blött gräs,lerigt ,snö,is.eller annat slirigt underlag.typ lösgrus.

Lycka till med nya bilen:)
 

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Angående fram eller bakhjulsdrift.
Det fins egentligen bara ett svar på denna fråga varför skall man både styra driva och bromsa med en axel när man har två ?
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

:holly-1-icon: Hej Tommy .

Tjänstevikten plus extra vikter som V6 motor , automat , markis , extra batteri , gasolugn , solpanel , något tyngre chassi , bör hamna på 3350 Kg .

Exakta vikter har jag inte fått än , jag får väl väga den själv när vi får hem den .
Fabriken garderar sej med en tolerans på ( + eller - 5 % )

Så min last hamnar på ca. 530 Kg .

Ha det så bra

:santa-3-icon: :santa-5-icon:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fram eller Bakhjulsdrift

Några slutord om drivlinan innan vi idag reser på ett par veckor till subtropiska nejder.

På sommarväglag duger allt (kanske tom enhjulsdrift?) och framhjulsdrift räcker långt även på en bil med överhäng bak om du har snökedjor till hands och inte drar släp. Men den största förtjänsten med husbil jämfört med husvagn är just att man kan dra släp. Med diffbroms eftermonterad på drivande axel blir det säkert bättre, men det har jag inte provat i kombination med framhjulsdrift.

Bakhjulsdrift fungerar bra med släp i halka. Ännu bättre med diffbroms eller diffspärr och gärna plus automatlåda. Inga problem att dra upp tunga båtar ur sjön med denna kombination. Så ser vår KABE Travelmaster Al ut.

Fyrhjulsdrift allra bäst och dito med tillsatsväxellåda och diffspärr gör att man törs ge sig ut i den mest krävande terrängen. På 90-talet körde vi Pillos byggd på ett Peugeoutchassie med permanent 4WD. Tyvärr väl högt växlad.

Vi har sedan början av 70-talet alltid haft minst en fyrhjulsdriven bil i familjen, den första en Range Rover -73, för att kunna klara jourresor dygnet runt i Jämtlands glesbygd och fjälltrakter. Just nu en 4WD pick-up med lågväxel, vilken med camperlåda blir ett värdefullt komplement till den större och bekvämare husbilen vid fisketurer under kärva vägbetingelser. Bifogar bild med camper vid Mjölkvattnet.
Mvh
Åke

IMG_0278 (WinCE).JPG
 
Toppen