• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fräsande kranar - Truma Combi 6E

F

F.d. 6061

Guest
Hej.

Jag har en Adriatik A 660 SP, 2009 års modell där jag har problem med luft i systemet. Det fräser bara när jag försöker få ut vatten ur kranarna alternativt så pumpar vattnet ut stötvis. Bilen är helt nyuttagen och jag läste i bruksanvisningen att man ovillkorligen skulle spola systemet med varmt vatten första gången man tog systemet i bruk. Så har jag gjort och jag har kört en halv tank utan problem.
Först trodde jag att det var för lite vatten i tanken och har fyllt på nytt, men problemet kvarstår.

Någon som kan tipsa om var problemet kan tänkas ligga?
 
Senast redigerad av en moderator:

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Hej igen.

Jag tömde varmvattenberedaren helt i morse och ska testa att fylla upp allt på nytt igen för att se om det funkar bättre.

Bosse: tack för tipset, jag ska testa det också ikväll när jag är hemma igen. När du säger "sätt på strömmen till beredaren" antar jag att du syftar på att slå på strömmen till pumpen?
hej igen, är det inte så att när du öppnar kranen , så ska det komma vatten ut. Då anntar jag att pumpen är på Du skall få ett tips till , när du öppnar kranen i köket och toan annvänd DISKTRASAN vid utloppet så skvätter det inte. var jag menar är att du sätter på strömmen till vv-beredan samt sätter termostaten på väggen ca 40gr eller 60 gr. oss imellan har vi inte 2 rum -kök. hoppas att det lyckas för er.
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Det kan kanske vara så att tryckstötarna som pumpen skapar ger upphov till dessa luftstötar (?). fast luften måste ju "komma in" i systemet någonstans. Vi har en Adriatik -08 och monterade genast ett tryckhållningskärl (Fiamma , kostade ca 250:). På detta sätt har alla problem med pumpstötarna försvunnit i ett nafs. Döremot får man såklart öppna varmvattenskranarna för fullt för att få ut luften ur varmvattenberedaren medan pumpen går. Det brukar ta ett par minuter (och självklart måste tanken ha tillräckligt med vatten för att inte "ny luft" skall komma in i systemet). En "trasa" runt kranen har ju redan rekommenderades vid detta moment.
/Boo
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Birkaland, på en 660SL sitter pumpen framför pannan, alldeles mot väggen till duschen. Men jag tror inte du behöver bekymra dig om det. Sätt in en tryckutjämningstank enligt ovanförliggande inlägg så löser det sig med det stötiga vattenflödet.

Enklaste stället är att montera den på kallvattenledningen under garderobsbotten. Du kan då skruva fast den i väggen mot garderoben under sängen. Skaffa helst kopplingar med 1/2" invändig gänga och koppling för 12mm slang av samma typ som sitter i bilen i övrigt. De kommer från RK Reich. Det finns också liknande av annat fabrikat. Skruva fast kopplingarna på tanken, skär av kallvattenslangen och tryck in de båda fria ändarna och det hela är klart.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Hej igen.

Nu är så problemet löst, åtminstone temporärt. Jag pratade med en verkstad och han trodde att det kunde vara en spricka i vattenfiltret. Sprickan kan vara så liten att det inte läcker, men det är tillräckligt för att det ska komma in luft i systemet. Nytt filter är beställt och tills vidare har jag löst det med lim och tejp. Great success! Det funkade!

Bifogar bilder.

filter.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Oii, står filteret virkelig den veien - det kan jo da ikke tømmes 100% for vann. Regner med at det er frosset i stykker, hadde nesten samme problem hos en bekjent - slangene til og fra vannpumpen hadde et punkt høyere enn bunnen på filteret som der satt vannrett ut fra pumpa, men filterhuset sprakk i løpet av vinteren.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Ja, jag måste säga att det är en underlig placering. Pumpen, som synes på bilden, ligger dessutom direkt på golvet och där lär det bli kallt på vintern. Det blir till att skruva ur slangar och filter till i vinter på bilen. Nackdelen är att filtret inte går att skruva ur utan att först skruva loss pumpen och sen lossa slangarna.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

Ja, jag måste säga att det är en underlig placering. Pumpen, som synes på bilden, ligger dessutom direkt på golvet och där lär det bli kallt på vintern. Det blir till att skruva ur slangar och filter till i vinter på bilen. Nackdelen är att filtret inte går att skruva ur utan att först skruva loss pumpen och sen lossa slangarna.
Jag blåser med lätt tryck i alla kranar,vid avtappning. Sen lossar jag pump anslutningarna ett varv. Då har det klarat sej i 3 vintrar i alla fall.
Sen kann man undra, vad dom som drar el och vatten, i husbilar har för yrke.
Du har ialla fall metallmuttrar. Jag har plast då gäller det att dra "lagom"
Bosse B
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55292

Guest
Sv: Fräsande kranar - Truma Combi 6E

jag hade samma problem men det var huset som filtret sitter i som hade frusit sönder men om du skruvar bort huset filtret sitter i så kan sätta skruva dit slangen direkt på pumpen lycka till
 
Toppen