Så har då sommaren börjat lida mot slutet......långt kvar innan husbilen ställs in för i år.
Många resor har det blivit, började med färja till Paldiski och Estland där vi campade några dagar i strålande väder, fortsatte mot Lettland Litauen, ville passera genom Kaliningrad men det ville inte de som har hand om det så det blev att åka runt och in i Polen. Bra vägar utom någon sträcka med kullerstensgator. O bilen bara går o går vrålstark på riktig diesel som vi tankade in direkt i Paldiski. Känns ordentlig skillnad och en dec mindre soppa plus att avgaserna nu luktar riktig diesel.
Gdansk, Gdynia och Sopot känner jag väl till efter många resor dit i mer än tjugo år. Campade på 35 som är en fin camping med nära till havet och långa sandstränder, tyvärr dålig ordning på ytorna och bilarna stod trångt. Stod tillsammans med två norska ekipagen som hade synpunkter på detta med avstånd mellan bilarna. Vi hade det fint bland en massa träd så vi klagade inte, förrän sista morgonen vi vaknade och öppnade dörren då hade ett par behagat tälta bland våra stolar o bord, de vaknade när de hörde oss och de var inte glada. Kanske därför att de fick flytta tältet omedelbart. Tyska kusten upp emot färjeläger med några stopp på campingar och för att bl.a se Hitlers en kilometer långa ruin/hus numera till en viss del renoverat och bebott men det återstår massor. Vilka idéen att bygga så men det kanske var av omtanke med Hitlers soldater som skull få plats att vila på. Tanken var nog god....
Trångt om platser de flesta campingar var bokade men det löste sig i alla fall.
Färja över till Puttgarden fortfarande övervägande fint väder, men i Danmark kom de första dropparna så vi för ut mot östkusten och hittade en toppencamping gör vi stannade ett par dagar. Och bilen går fint......
Körde över bron för första gången men gör nog inte om det, nästa gång blir det Helsingborg-Hälsingör, i o med detta så var vi ju tillbaka i Svedala och nu blev det några dagar hos en gammal Flygkompis utanför Höganäs i Jonstorp. Han har ett par gamla Chevrolet 1918 och 1923 som vi var ute och for med bl.a till någon träff i Viken och Bjuv. Massor av gamla fina bilar.
Har blivit några flera resor, Grundsund, Rullsand utanför Gävlekusten och i dalälvens utlopp några dagar, gamla föräldrahemmet utanför Arboga mm hittills i år tillryggalagt 450 mil och det är inte slut än.
Tillbringat denna vecka med lite ompyssling av bilen. Nya framdäck, efterkontroll av ventilspel då det inte är det enklaste att få rätt spel på en gång, ett par ventiler kunde justeras, pyssel detta då man justerar med brickor använder ett hävverktyg att trycka ner ventillyftaren med och ett specialverktyg som håller lyftaren i nedtryckt läge för att byta brickan. Nytt tändningslås då jag tyckte att startmotortillslaget var lite opålitligt.
En riktig investering i byte av växellådsolja och nu till Omega W75-90 och fyllde på med 1,9 liter alltså riktigt överfylld för smörjningen på femte växelns drevsats. Läser man om denna olja så skall man inte behöva byta någon mera gång?!?! Bra det för det är dyr olja så hoppas den är riktigt bra för lådan och dreven.
Monterade ju innan sommaren ett par fläktar i utloppet för kylen och det gjorde verkligen susen. Två fläktar på varsin termostat och den ena startar fyra grader före den andra. Stor skillnad!
När säsongen är över så skall det bytas glykolvätska i bodelens värmesystem och även motorns kylsystem och dessutom byta bromsvätska då det är länge sedan det blev gjort.
Denna helg får bilen vila men nästa helg blir det Arboga och Jädersbruksdagarna som vi besökt många år och som är visar gamla maskiner mm i olika stadium, där kan man verkligen tala om fortsatt renovering....
Återkommer
Hälsningar. Bror