• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Lennart för omdömet. Kan faktiskt inte snickra men gillar utmaningar och är envis.
Beträffande 3 mm plywood så verkar det svårt att hitta. Har Googlat lite och som du påstår så skull det kännas bättre med plywood än masonite. Vet också att plywood går att böja ganska myckat om man väter eller ångar den.
Skall nog omvärdera detta med masonite.
Ha en trevlig helg
Hälsningar Bror
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Du kan prøve AB Nordiska Fanerfabriken, kontakta oss på tel. 0492-757 80 - jeg bruker selv deres norske søsterselskap når jeg trenger litt plywood utover hva alle byggemarkeder lagerfører. Ser at vanlig lagervare bare er 4 mm bjørk, men i det norske sortimentet finnes Oslo Finèrfabrikk AS - leverandør av trelast og trebaserte råvarer til industrien under navnet flyfiner. Dette er høykvalitet finskprodusert bjørk plywood beregnet på bygging av seilfly og modeller. Problemet med denne type plater er størrelsen, 125x125 cm. Disse platene lages i tykkelser fra 0,4 mm og oppover, har sett i en finsk liste 13 mm med over 20 lag!
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det borde inte vara några problem att böja 4 mm. Testa att böja. du har ju 4mm för övrigt. Tänk på att plywood är lättare att böja ena vägen pga fiberriktningen. För det är inte jämt fördelad med längsträ och tvärträ. Så böj efter fiberriktningen på det yttersta lagret. Är radien liten kan du fukta eller ånga. Går inte det kan du såga spår 1mm på baksidan. Tätt, tätt.
Ha det
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Peter, detta med att såga ett antal spår borde göra susen. Återkommer till detta
Ha en fortsatt bra helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Regntunga skyar vartän jag ser………….nåja en liten ljusglimt dök upp och ut för att limma och skruva fast bakstammen och förhoppningsvis hinna med att limma isoleringen. Tyvärr blev det bara nedre delen som jag hann limma sedan kom regnet igen. Det blev att greja invändigt med att ta bort de plywoodbitar som jag använt för klammer i samband med limning av delen i takbråttet. Detta blev helt enligt önskan och förhoppning. Slipat lite på kanterna så nu är det slätt och klart för takbeklädnad . Sågade också ut material i 12 mm plywood för bakre övre hörn och det är där som jag har funderingar om tjockleken på plywood för att klara radien. Skall prova mig fram. Skulle smaka fågel om det gick att använda 4 mm tjocklek. Resten av innerväggar och tak består av 4 mm plywood. Har också mått fram och förstärkt för cykelhållare och stege. Borrade och drog fram rör för kabeln till fläkten på toan
Börjar nu likna en gammal husbil och med det yttre snart färdigt.
Tack vare regnet så blir blev det en tidig kväll så det får bli lite käk och lite vin. Hoppas på bättre väder imorgon men f-n trot.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Ha en fortsatt trevlig helg var ni än är
Hälsningar Bror

9 aug  2008  Husbilen 001 A.jpg

9 aug  2008  Husbilen 005 B.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Söndag igen. Vaknade till strålande sol men sedan nästan som vanligt återigen orosmoln på himlen. Dagen jobb var att få på isoleringen på bakstam och bakre delen av taket, Som vanligt mätt- sågat- inpassat och limmat. Händerna ganska svarta av polyuretanlimmet och så kommer det att vara några dagar då man måste slita bort det-och sliter gör man ju ogärna………….
Nu är detta gjort och då återstår bara att limma fast isoleringen på alkovdelen. Sågat också till plywood till bakre hörnet och skall försöka att böja 4 mm björkplywood till insidan, Tror att detta skall gå får kanske blöta plywooden lite. Vi får se.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 10 aug  2008  Husbilen Kabelrör  004 B.jpg
    10 aug 2008 Husbilen Kabelrör 004 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 27
  • 10 aug  2008  Husbilen taket isolerat 005.jpg
    10 aug 2008 Husbilen taket isolerat 005.jpg
    1,6 MB · Visningar: 35
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej när man ser detta blir man nästan sugen på att köpa in några fuktskadade husbilar å fixa till för det ser ju så jävla enkelt ut fast verkligheten är ju en helt annan;)

ps kan du inte fixa till en ställning av typ haki o press känns som de blir mer och mer av varan regn
 
Senast redigerad av en moderator:

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Mycket imponerande...
När jag ska hålla på med nåt kladdigt typ lim eller motorolja el dylikt brukar jag använda tunna engångshandskar. Finns på t.e.x Clas Ohlson 50kr för 50 par.
M.v.h Åke
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Snart är mössan på -återstår rundningen på alkovens front fronten och rundningen bak.
Nu är även alkovdelens tak isolerat. Limmat allt idag och har börjat med isoleringen till takbråttet. Detta blir lite klurigt och pillrigt då det vinklar med lister både upptill och nertill. Dessa lister håller plywooden på insidan av brättet. Hann precis såga till rätt tjocklek på isoleringen då himlens alla portar öppnade sig med åska därtill. Genomvåt på 5 sekunder.
Blev inte så mycket gjort idag då....
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

11 aug  2008  Husbilen 001.jpg

11 aug  2008  Husbilen 002.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Startade idag i bra väder-hela dagen faktiskt- med att isolera takbråttet. Pillerjobb med mycket mäta prova och klättra på stegen. Takets isolering är 50 mm Ecoprim men i takbråttet blev det bara 39 mm.
Sågade upp 39 mm tjocka bitar av den 50 mm tjocka skivan. Limmade sedan och satte i spänn.
Grovsågat ut profiler till det bakre hörnet och skall bandsåga ut dessa i morgon. Kommer att försöka böja 4 mm björkplywood tror det skall gå. Vi får se….
Måttade och funderade lite på det invändiga. Försöker få ideer till hur det skall komma att se ut. Spännande tycker jag
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

12 aug  2008  Husbilen 003 B.jpg

12 aug  2008  Husbilen 005 c.jpg
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

På taket efter alkoven har du någon lutning bakåt på det för jag har märkt på våran att det gärna blir lite vatten stående om bilen skulle stå lite framåt lutande .

Fantastiskt arbete men har du funderat något på den invändiga möbleringen än ?

Har du kikat på om man kan flytta stolarna 1 eller 2 cm i sidled så man kommer emellan med häcken lättare när man skall fram .

Jag är ju iofs rätt slank ;) :) ...
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bengt-Åke,
det blev tyvärr ingen lutning på taket bakåt och det kanske jag ångrar efter att ha läst en del trådar här på forumet om problemet men stående vatten på taket. Har ju inte ännu lagt yttre plåten på taket så jag skulle kunna ändra lite på detta men det medför att jag måste ha en ganska bred list i takhörnet, kanske skall titta lite mera på detta.
Vad som gäller inredning och skåp så är det på tänkestadiet ävenså vilken färg det skall vara på dynor mm. Kommer att sätta en tunn matta - 3 mm - i undertaket och som sannolikt blir något grått för då är man ganska fri med andra färger, Matta med denna bredd och så tunn är har jag inte lyckats hitta här hemma men dock i Tyskland. Har inte heller bestämt träslag invändigt på skåp mm. Det riktigt delikata och svåraste lämnas till sista att besluta om.
Stolarna kommer att vara svängbara och kommer från BMW i grått skinn men är kanske i tyngsta laget med allt elektriskt.
Läser på andra trådar här på forumet om nya bilar som kommer och som heter det o det XXL mm och nu undrar jag hur många XX jag skall tillföra efter Peugeot J5.... för mig har alltid XYZ betytt något okänt i matematiken och frågan är om det inte skall vara många X på både min och nyare bilar.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, jag har tipsat på några andra trådar om mattor att sätta på tak o vägg, finns på Hornbach o Bauhaus. En typ av nålfilt med gummerad baksida, ganska tunn o mycket lättjobbad, finns i ett antal färger bla, grått. Mvh Golvläggarn Nilsman
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Nilsman,
vi har ju fått ett Hornbach på södra sidan av stan så det blir ett besök där tillsammans med Bauhaus i Barkarby
Tack för tipset
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Struligt idag med att få till radie- delar till bakre hörn. Limmade ihop 3 x 3 st 12 mm plywood och for iväg och bandsågade till dessa. Tyvärr diffade det 1,5 mm i både överkant och bakkant så det blev att justera alltihop. Limmade och skruvade allt tillsammans och ligger nu för torkning och fortsättning imorgon med att försöka på på 4 mm björk plywood.
Det börjar nu bli dags med att välja klädseltyg, Någon som kan tipsa om var man kan köpa detta???
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

13 aug  2008  Husbilen 001 A.jpg

13 aug  2008  Husbilen 005 B.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fortsatte idag med att färdigställa bakre övre hörndel. Detta att böja 4 mm björkplywood var inte så lätt så jag vätte trät lite och väntade en timma. Tog sedan någon i båten och strök ut polyuretanlimmet men det blev i alla fall ett styvt jobb och det gick åt nästan alla tvingar jag hade. Delade plywooden i två delar och böjde i den riktning som verkade lättast. Nu är dessa skivor äntligen på plats och skall få torka över natten så får morgondagen utvisa om det lyckades.
Det blir inget mera skrivande resten av veckan, skall åka till Grundsund imorgon och skoja med mitt lilla barnbarn Klara 1 år.
Tillönskar er alla en skön och trevlig helg. Hoppas på mindre regn och blåst.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

14 aug  2008  Husbilen 004 A.jpg

14 aug  2008  Husbilen 005 B.jpg
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

När du ändå är i Grundsund så kanske du har tid med ett besök i Gullholmen som inte ligger så långt därifrån, mycket fint ställe som är bilfritt och stugorna ligger nästan med taköfsen hängandes i grannhuset .
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja du Bengt-Åke Linder, västkusten är vacker med sina fina mycket hopträngda hus och gränder. Dock kanske jag tycker att östkustens skärgård är vackrare då jag gillar lite färg typ träd och växtlighet men naturligtvis har västkusten med sina kala klippor charm men men.
Var på Tändkulans dag i Lysekil och oljade ner mig då luften är ganska oljemättad. Vilka fantastiska gamla motorer det finns och att dom går.......och detsamma gäller folket som lägger ner så mycket möda och tid på detta.
Hälsningar Bror
 
Toppen