• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Händer inte så mycket som man ser men ändå går det sakta framåt. Tiden bara trillar iväg.
Detta piller med småsaker o elkopplingar – lödning mm. Lysdioderna sitter nu på plats i panelen med inser att det skall vara en annan till pannans lampa. Hittar i gömmorna en röd sådan så en 8 mm borr hjälpte till att få den att passa. Kollar säkert 10 gånger hur den gamla panelen är kopplad så att allt skall stämma från början. Tror det kommer att fungera.
Har också varit ute i bilen och strappat upp kablarna från kabeldragningen. Vill ha alla kablar i ordning. Gäller att det ser bra ut och inga sladdar hit o dit. Ser det bra ut så funkar det säkert bra också. Har försökt att vara noggrann vid inkoppling och dubbel-trippelkollat. Blir det fel ändå så blir det bilelektrisk verkstad som gäller och det vore en nesa.
Kommer att fortsätta jobba med bilen tom söndag sedan blir det packning för England och julfirande med barn o barnbarn.

16 dec 2009 001  A.jpg16 dec 2009 008  B.jpg
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Vi är märkligt överens. Det gäller i det mesta man tillverkar som amatör: Är det snyggt så är det i regel bra också. Gäller särskilt inom elektronik. Ordning och reda, inga korsande kablar hit o dit.

Hälsningar
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu känns det att det börjar lacka mot jul. Snö , blåst och lite kyla, kan det bli bättre. Ha skotern hemma förståss. Tyvärr så hotas min jobb med husbilen av några julklappsinköp som måste göras före englandsresan.

17 dec 2009 008  D.jpg17 dec 2009 006   A.jpg

17 dec 2009 011  B.jpg
Jobbade vidare med termostat och panel. Lödde fast alla kablar på kontakterna ock kollade att allt verkade rätt. Klart då, så ut i bilen med borrmaskin och sticksåg för att ta upp hål i garderobsväggen för panelen som tyvärr tar plats inåt och kräver att man sågar upp ett rektangulärt hål. Termostaten däremot behöver bara ett hål för kablarna som skall anslutas till resten av kablarna från panelen. Har monterat termostaten så långt ut mot mitten som det bara går och hoppas att temperaturen blir enkel att justera och att det blir go värme i hela bodelen. Återstår nu att ansluta alla kablar och kontakter till panna, cirkulationspump såväl 12 v som 230 volts pumpen. Kolla att allt är rätt kopplat verkar ju också vettigt före provstart.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...........
Hälsningar Bror
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror. Hoppas du får en lugn och fin jul i England,vi får vänta till efter nyår på att få läsa om ditt arbete med bilen.
Önska alla god jul och ett gott nytt år.
Alf
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Mycket snygg panel. Sälj designen till Alde!

Brytare 1: 3-läges? Visar övre enkeldiod 1 kW-läge och nedre dubbeldiod 2 kW-läge? Går 230V-pumpen igång samtidigt?
Mitt-brytaren är väl till gasolen. Ger till-läget kontinuerliga gnistor till tändning eller har du en "knäpp/knäpp-knapp" någonstans också? Är det den nedre liggande brytaren eller vad styr den?

Höger brytare är väl för 12V-pump till? Som du märker är det något jag inte har hajat.

Stjäl av din dyrbara tid men:
Är det något jag inte kan så beror det på att jag inte har lärt mig det ännu

Hälsningar
Alve:)

P.s. Har du köpt på dig ett lager ädelträ? Hur/var? D.s.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror. Hoppas du får en lugn och fin jul i England,vi får vänta till efter nyår på att få läsa om ditt arbete med bilen.
Önska alla god jul och ett gott nytt år.
Alf

Hej Alf, och tack.
Är lite skeptisk till att fira jul i England, det blir väl regn förståss, men det är ju varmt och även julpyntat inomhus och jag har mina nära och kära omkring mig. Det skall bli roligt.
Ni norrbottningar klarar er dock inte från ett besök några dagar, Kommer förbi Luleå den 29 på låg höjd för att fira nyår i goda, glada vänners lag och far sedan tillbaka till fjollträsk den 9 jan.
Tillönskar också dig och de dina o alla andra en riktigt God Jul och Gott Nytt År
Hälsningar Bror

just nu minus 11 grader och 15 cm snö --och ingen skoter
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Mycket snygg panel. Sälj designen till Alde!

Brytare 1: 3-läges? Visar övre enkeldiod 1 kW-läge och nedre dubbeldiod 2 kW-läge? Går 230V-pumpen igång samtidigt?
Mitt-brytaren är väl till gasolen. Ger till-läget kontinuerliga gnistor till tändning eller har du en "knäpp/knäpp-knapp" någonstans också? Är det den nedre liggande brytaren eller vad styr den?

Höger brytare är väl för 12V-pump till? Som du märker är det något jag inte har hajat.

Stjäl av din dyrbara tid men:
Är det något jag inte kan så beror det på att jag inte har lärt mig det ännu

Hälsningar
Alve:)

P.s. Har du köpt på dig ett lager ädelträ? Hur/var? D.s.

Hej Alve,
tack för ömdömet och tipset men Alde är nog inte intresserade.
Som du skriver så är trevägs brytaren till 1 kw - o - -2 kw Pumpen startar ej automatiskt utan görs med den högra strömbrytaren och på den vippisen under väljer man 12 v eller 230 volt. Mittre brytaren är tillslagning av gasolen till pannan och jag har inte någon knäpp-knäpp knapp någonstans. Vete f-n hur det går till.........
På bilden ser du hur den gamla panelen såg ut och har kvar samma funktioner + omkopplaren för 12-230 Volt som orginal är monterad på en ful galvad plåt



Vad gäller ädelträ så är det bara 4 mm ekplywood och jag valde nu en mdf board belagd med ekfaner då kunde jag fasa kanterna och vaxa dessa och få ett i mina ögon hyggligt utseende. Hade det varit ren ekplywood så hade man sett de olika fanerlagren vid fasningen och även detta kan ju ha sett bra ut. Har en mycket bra brädgård i Bro som har allt i trävaror.
Stjäl du lite av min tid den är nog inte så dyrbar som du tror.
Tillönskar alla en trevlig helg
Hälsningar Bror

PS återstår ju hela helgen att jobba vidare på, DS
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

På nätterna kan lysdioderna vara skarpa:eek:. I så vall kan du lägga ett motstånd, ca 1k i serie, så lyser dom inte så vasst.
Ha en skön och avkopplande tillvaro i England och lägg ut inköpen på entreprenad.:twitcy:
/Esbjörn

Tack för tipset Esbjörn.
Har möjlighet ett fixa detta från garderoben om det skulle bli för besvärande ljus.
Skall göra så gott jag kan i england. Finns en mycket gammal fin och väl inrökt pub ett stenkast från min dotters hus och där är man en frekvent besökare. Sticker dit när barnbarnen kört slut på en och det händer ganska ofta............. Måste ju skylla på något-någon.
Trevlig helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja du Esbjörn, där har jag varit ett antal gånger och kikat på flygplan. Var där första gången i början av 80 talet och har sedan besökt Hendon med jämna mellanrum beroende på vem jag hade med mig i flygplanet. Vi har varit ett antal flygplan ( mellan 5 och 12 från Barkarby) som sedan sjuttiotalets slut besökt engelska fly-in men start i Sywell 1979 via Leichester till Cranfield Har besökt dessa PfA fly in 18 gånger under mitt flygande liv --so far--- och varje år besöktes olika museums runt om. Har varit inblandad i EAA och dess hembyggarförening och besökt ett antal olika länder för att se på hembyggda flygplan. Polen- Wrosclav och Olesnica-, dit vi flög ett par gånger i månaden under ett år, Ungern Tjeckoslovakien m.fl länder.
Livet är verkligen härligt och kommer att flyga till Hendon ytterligare någon gång/gånger innan min tid som flygare är över.
Hälsningar Bror
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

... Finns en mycket gammal fin och väl inrökt pub ett stenkast från min dotters hus och där är man en frekvent besökare...
Trevlig helg
Hälsningar Bror
Vad avundsjuk jag är. Tänk att få sitta på en pub med lite lagom jolmig Bitter och avnjuta det engelska köket. Ok det är väl inte så högt stående, men stämningen.... den är nåt särskilt. Förresten vet du att fish and chips inte längre får serveras i tidningspapper. Man får inte ha återvunnet papper i livsmedelsförpackningar.
Calle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lovar att ta en eller ett par extra bitter för dig. Gillar verkligen att sitta i sorlet och förtära lite onödigt fet pubmat med tillhörande bira. Gärna en Kil Kenny kanske. Tror det var ett par år sedan dom slutade servera fish and chips i tidningspapper. Vart är världen på väg??? Först detta och nu SAAB
Ha en trevlig helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Julen närmar sig med stormsteg. Kallt i natt också. I husbilen 12-13 grader ( elementet bara på 750 watt) så det blev att elda på elementet lite mera. Hade an massa småsaker att göra i garaget så det hann bli ganska behagligt i bilen.
Fortsatte med att koppla in pannan och dess tillbehör. Satte fast manöverpanelen på garderobsväggen, fixade nya kablar mellan denna och termostaten. Anslöt sedan alltsammans till pannan. Om allt nu kopplats rätt så skall hela härligheten fungera. På tur var att greja röret till skorstenen. Ganska kraftiga böjar blev det men nu sitter också denna på plats. Hade dock inte tillräckligt stora klammer att förankra avgasröret med så det får göras senare. Snyggade till lite vad gäller kablar och dess anslutningar. En del kablar kom att bli för långa när de strappats upp och det ser ju inte bra ut. Fixat det också. Nu kan jag egentligen skruva fast den bakre sittbänken men avstår från detta tills jag kört pannan ock ser att allt fungerar och inga läckagen av vare sig gasol avgaser eller vatten. Återstår nu att montera elementet med tillhörande rör i alkoven och sedan fylla systemet med glykolblandningen. Kommer inte att hinna allt detta före julhelgen tyvärr. Hade ju varit en go julklapp till mig själv om uppvärmning av bodelen kunnat göras av eget värmesystem– el eller gasol.

19 dec 2009 001  A.jpg

19 dec 2009 006  B.jpg

19 dec 2009 010  D.jpg

19 dec 2009 011  E.jpg


Jobbar vidare någon dag till.
Återkommer:music-icon:-:music-icon:-:music-icon:..........
Trevlig kväll till alla
Hälsningar Bror
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror !
Har hela tiden följt ditt bygge, med stort intresse. Är djupt imponerad av Dina kunskaper.
Har själv en LMC - 98 630r med en primus panna. Jag funderar på att bygga om värme systemet, pga att det är en del onödiga slingor, som gör att det blir trögt för vattnet att cirkulera på ett tillfreds -ställande sätt. skall försöka att göra en princip skiss och bifoga under morgondagen. Hoppas att du kan säga om jag tänker rätt.
Är bosatt i Älvsbyn Norrbottens. så har du vägarna förbi, är du och din familj välkommen förbi.
Är uppvuxen i Viby och Arboga.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Jack,
tack och roligt att du följer mitt bygge. Tror att du tänker rätt när det gäller din värme. Skall du satsa på dieselvärmare eller....... Lägg gärna ut en skiss på hur du har tänkt dig värmesystemet. Kanske kan räcka med att byta cirkulationspump.

Intressant detta att du härstammar från Viby och Arboga. Själv är jag född o uppvuxen i Medåker inte så långt från Viby . Världen är liten.
Hur kom det sig att du hamnade i Älvsbyn?
Passerar Älvsbyn med jämna mellanrum då jag ibland blir trött på E4:an. Börjar dessutom bli för månda kameror efter vägen. Har ibland gott om tid på hemresan och då blir det inlandsvägar kors o tvärs. Åker regelbundet till Murjek så det är skoj att se något annat än kustvägen. Finns ju massor av vackra platser att se och stanna på om man åker i inlandet. Sen kan man ju åka via Burträsk och handla lite god ost.
En trevlig dag
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Så når man då fram till stoppsnöret för detta år. Detsamma som gäller för Vasaloppsåkare som kommer för sent till Oxberg. Saknar dock eventuellt spurtpris!! Rep tvärs över spåret, slut åkt för denna gång och en buss som väntar runt hörnet. I vårt fall så är det en taxi som skall ta oss till Arlanda för vidare transport till Manchester . Bussen i vårt fall är en taxi som står utanför dörren 4,30 i morgon bitti.

21 dec 2009 001  A.jpg

21 dec 2009 002  B.jpg

Samma är det för mig/oss. Repet uppsatt = slut för i år. Har gjort färdigt vid och runt pannan. Tyvärr så hinner jag inte provköra densamma så det får anstå till efter jul-nyårs-trettonhelgen. Har ju varit en del julklappsinslagning tillika med besök på olika affärer som tyvärr tagit för mycket tid egentligen. Fast det är ju ganska fantastiskt att se barnbarnens tindrande nyfikna ögon. Värt att slösa en hel del tid på.
Kommer tillbaka den 28 dec och packar om till SAAB:en och far till Murjek den 29 dec för firandet av ett nytt härligt friskt år 2010. Mycket åkande blir det.
Goa vänner ni slipper mig inte om ni nu trott det så................
återkommer 2010:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror/Marita
Passar på att tillönska alla, kända och okända var ni är är och vad ni än gör en
God Jul och Gott Nytt ÅR
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering--pausbild

God fortsättning på er alla.
Skickar en bild från ett kallt och klart Murjek. Just nu 25 grader kallt och man förväntas få temp runt 30 grader under natten och morgondagen. Inte precis temp för skoteråkning just nu.........trots långfillingar.........
Beslutat att fara tillbaka till Fjollträsk på torsdag morgon. Det är ju även kallt där men det är go värme i husbilen så det ger ju ett bra tillfälle att fortsätta renovera.
Ha det så gott i kylan.

Nyår i Murjek 2009 021.jpg
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
Toppen