• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Godmorgon
Jag har samma stolunderreden som på bilden ovan. Under passagerar stolen sitter laddaren samt ett 100 amp batteri, under chaufförstolen sitter ett likadant batteri storleken på batteriet är 350mm L 140mm B 190mm H namnet på batterit är Banner
Ha De paffw
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Första snöflingorna i luften idag och plus 2 grader. Inget annat att vänta så på med varma kläder och ut till bilen. Kollade och provade stolsunderredenas passning igår med tanke på fästhål mm eftersom jag svetsat i dessa. Allt OK så det var bara att dra fast dessa med nya fina M 10 bultar. Justerade också handbromswirens spel, får finjustera senare när bilen körs. Fortsatte med att prova mig fram var batteriladdaren skulle sitta bäst med tanke på bl.a god kylning. Valet blev på vänster sida i vänster stolsunderrede. Där borde vara tillräckligt med luft för god kylning. Kommer nog att ta bort förstärkningsplåten på underredenas översidor-- enligt goda råd här på forumet av Montreal och Paffw Tack-- för att det skall bli enklare att montera batteriet för det blir bara ett batteri till att börja med och det blir i under vänster stol men förbereder med kablar till ytterligare ett under höger stol. Var också på Swedol i Veddesta och hämtade en ny katalog för att ta reda på olika mått och ampere på batterier. Del finns verkligen ett stort utval på batterier……De säljer Global batterier och vet egentligen inte så mycket om detta fabrikat utan skulle kanske föredra annat märke.Tyvärr mycket dyrare.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 3 nov 2009 002  A.jpg
    3 nov 2009 002 A.jpg
    2,6 MB · Visningar: 26

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jag köpte ett Globalbatteri i våras. Enligt handlaren har inte Global egen tillverkning, utan de köper upp överskott från andra tillverkare.
Tillgången på den marknaden är nog ganska bra under rådande världsekonomi.
/ Olle
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Huga, huga vilket otrevligt väder. Regn och snöglopp. Ville inte vara delvis utanför bilen så det blev en fortsättning på jobb invändigt. Nu sitter köksbänken limmad och skruvad på plats tillsammans med gasolrör och avstängningskranar. Avslutade med att limma på själva bänkskivan som nu sitter med tvingar för torkning. Montering av en konvektor under själva kylskåpdelen med luftledning ut på golvet. Tänker isolera för att inte få för mycket värme i kylskåpet. Har också dragit fram kabel för 220 volts uttag som hamnar direkt under bänkskivan. Det är som tidigare skrivet mycket trångt om plats och man måste ta tillvara på allt tänkbara utrymmen. Slangar och avloppsrör sitter helt perfekt trots det trånga utrymmet mellan gasollådan och boxen som skall komma att härbärgera kylskåpet. Har inte tagit upp uttag för kylgallerna i väggen ännu, det får bli till våren.
Kollat runt på batterier också och imorgon skall jag kapa bort förstärkningsstaget på underredet och när detta gjorts så kan det bli ganska bra plats för ett så stort batteri som möjligt, Tror att en batteri-hylla från Volvo 240 Diesel borde passa. Skall också montera skiljerelät men måste måttbeställa kablarna från Skiljemarks.
SGA har större sortering på batterier än Swedol. SGA säljer batterier av märket Banner och Swedol säljer Global. Priserna är ganska lika så frågan är vilket som är bäst.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Hälsningar Bror
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror visst är det tråkigt med snö och slask söderut. Men häruppe är det nästan ingen snö. Ni hade nog mer i Murjek. Jag har ett batteri under stolen. Men har funderat på att sätta in 2 st under samma stol. Mätte men har glömt bort hur stora jag kunde ha. Kan inte låta bli att säga att jag tätade om husbilen ett kladdigt arbete. Jag frågade dig varför du inte hade lister med plats för plastlisten ovanför skruvhålen. Du svarade man skall inte lita så mycket på dessa lister. Började fundera och insåg att du hade rätt. För när fukten kommer innanför listen så börjar det att rosta. Funderade länge och beslutade mig för att istället för plastlist fylla upp utrymmet med Butyl. Maskeringstejp på båda sidor i med butylen och sedan lite utspädd diskmedel och drog fingret över det. Samma som man gör med silikon och det fungerade alldeles utmärkt. Tack för att du väckte den tanken för mig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Om du sätter flera batterier på ena sidan av bilen, fundera lite på viktfördelningen, ibland sitter nästan alla tunga delar på samma sida, batteri, vattentank, förare?! m.m. Inte så nyttigt för hjulupphängning och däck.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror visst är det tråkigt med snö och slask söderut. Men häruppe är det nästan ingen snö. Ni hade nog mer i Murjek. Jag har ett batteri under stolen. Men har funderat på att sätta in 2 st under samma stol. Mätte men har glömt bort hur stora jag kunde ha. Kan inte låta bli att säga att jag tätade om husbilen ett kladdigt arbete. Jag frågade dig varför du inte hade lister med plats för plastlisten ovanför skruvhålen. Du svarade man skall inte lita så mycket på dessa lister. Började fundera och insåg att du hade rätt. För när fukten kommer innanför listen så börjar det att rosta. Funderade länge och beslutade mig för att istället för plastlist fylla upp utrymmet med Butyl. Maskeringstejp på båda sidor i med butylen och sedan lite utspädd diskmedel och drog fingret över det. Samma som man gör med silikon och det fungerade alldeles utmärkt. Tack för att du väckte den tanken för mig.

Hej Peter,
synd att ni inte har snö i Kiruna ännu men var säker det kommer.
Detta med insatslisterna av plast kan ju se dekorativt ut om man väljer en avvikande färg men nackdelen med dessa är att de inte sluter tätt utan låter vatten komma in och förr eller senare så kommer fukten in i väggen genom skruven-skruvhålet. Dessutom krymper dessa med åren. Alla skruvar jag monterat har förborrats och fått en klick lim före skruven monterades.
Håller med Montreal om detta med flera batterier under vänster stol. Kanske bättre med två under höger stol som då kompenserar lite för viktfördelningen om man nu har vattentanken under främre vänster sittbänk i dinetten. Skall själv fundera på detta nu när jag har chansen och inga hål ännu borrats för batteriramen/lådan. Min vattentank tar 70 liter vatten och väger alltså 70 kg plus tank och den egentliga motvikten på andra sidan är ju bara kylskåp ca 25 kg plus panna ca 15 kg.
Hum hum, lite att fundera på kanske.
Hälsningar Bror

PS vill du ha måtten på utrymmet under stolen så kan jag mäte imorgon DS
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej!

Tec-7 är en fogmassa som jag har konstaterat är fenomenalt bra både att limma med och att foga med.:)

Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fredag idag och snart slut på arbetsveckan. Gäller väl inte mig egentligen. Jag har massor att göra på husbilen. Har hämtat en ny gasolflaska idag hos Franzens Husvagnar i Veddesta Järfälla men den var inte gratis. 360 kronor för en P11. Verkar det rimligt pris??? Dessutom beställt en del delar som fatts för installationen av pannan.
Har också proveldat gasolköket efter en mycket noggrann läckkontroll av samtliga skarvar o kopplingar och det verkar tätt. Eldade på en av lågorna och ingen brand el, dyl. inträffade. Ibland häpnar man själv över sin egen förmåga!!??. Skall riskera ett kaffekok imorgon och bjuda min fru på första fikat i en husbil över huvud taget, för hon vet inte att det trots allt fungerar. Behöver dessutom samla massor med pluspoäng av någon outgrundlig anledning…
I morgon skall diskdelen på plats. Anslutning till vatten och avlopp och efter detta så är köksdelen i stort klar. Konstigt, börjar se ett litet ljus i tunnelns slut nu, vad nu detta kan betyda då det återstår massor av jobb. Detta med köksdelen är ju det största förutom den svängda toadörren. Elen börjar vara komplett. Skall till min bilelektriker som lovat koppla all el till SAAB stolarna. Vill i första hand ha värmen i stolarna. Kan nog sköta normal omställning för hand.
Återkommer :music-icon::music-icon:......------......
Trevlig helg till alla
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 6 nov 2009 nov 2009 006  A.jpg
    6 nov 2009 nov 2009 006 A.jpg
    2,1 MB · Visningar: 24
  • 6 nov 2009 nov 2009 011  B.jpg
    6 nov 2009 nov 2009 011 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 18

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

:music-icon: Ska föreställa en busvissling av uppskattning!
Förstår din fru om det är prioritering av din tid det gäller?
Men vad härligt om det "bidde" ett kök till slut?
Förstår att det är en bit kvar men ser jättefint ut så här långt!
M.
P.S. Minns du vad jag berättade om min fars Moraklocksbygge?
Tog två år....
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej M
skall försöka slå din faders klockbyggen men det blir nog hårfint och vi får kanske anledning att kolla på målfotot.
Tillönskar en trevlig helg, vädret till trots
Hälsningar Bror
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Vilken glöd, energi, vilja, förmåga, glädje, kunnighet, förmåga att driva på, saknar ord! Gud i himmelen vad du är bra!

När jag känner mig lite nere går jag in i din tråd och det känns så härligt, plötsligt infinner sig lusten att driva vidare med sina projekt igen... TACK!

Jag är glad av att vi fick möjlighet att komma till er den där dagen och både umgås och ta en titt på "bygget".

Bamse kram till er båda!:spinny:

Emma hälsar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack o tack. Tror jag rodnar lite.....
Roligt om denna galenskap ger någon lite glädje och i vissa fall kanske lite inspiration.

Tillönskar er alla en riktigt god helg
Hälsningar Bror/Marita
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,
jag håller helt med TeknikLasse, ditt bygge och ditt engagemang är beundransvärt.
Tänk vilken bra artikelserie detta skulle kunna ha varit i t.ex. tidningen "Husbil & Husvagn" som vi kritiserade för en tid sedan. Jag tycker att ditt bygge förtjänar långt större uppmärksamhet och beundran av en betydligt större krets än bara oss här i HBK.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Kort arbetsdag idag då vi skall ha gäster på middag ikväll, men lite blev det. Jobbar vidare med köksdelen och har nu monterat diskdelen och kopplat in densamma. Har inte allt klart med vattenanslutning och inte ens monterat vattentanken som dock står på tur, så det blir ingen provspolning på ett tag. Det borde dock fungera perfekt. Under diskhon blir det ett skåp för grytor eller vad nu min bättre hälft vill ha där. Har tidigare köpt trådbackar på Bauhaus - Elfa - och har ändrat lite på ställningen som backarna sitter i. Borde fungera. Måste kanske göra något så att det inte kan skramla när man kör. En konvektor är också ansluten vet inte hur effektiv den blir men Alde sa - montera massor av konvektorer - och det är gjort. Måste nog kanske isolera golvet under kylskåpet för att inte få så varmt under och runt kylen. Alla kablar slangar rör mm är färdigt i köksdelen så det som återstår är att göra en panel till skåpet samt dörrar. Måste också bli någon typ av galler el.dyl under kylskåpet för värmeutsläppet från konvektorn. Fungerar inte denna konvektor bra så finns det ju konvektorer med små fläktar och det kanske hjälper till med luftens rotation. Vi får se och prova oss fram i sinom tid.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:............
Nu skall det bli lite fest............Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 6 nov 2009  004  A.jpg
    6 nov 2009 004 A.jpg
    2,3 MB · Visningar: 31
  • 6 nov 2009  005  B.jpg
    6 nov 2009 005 B.jpg
    1,8 MB · Visningar: 33

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,
jag håller helt med TeknikLasse, ditt bygge och ditt engagemang är beundransvärt.
Tänk vilken bra artikelserie detta skulle kunna ha varit i t.ex. tidningen "Husbil & Husvagn" som vi kritiserade för en tid sedan. Jag tycker att ditt bygge förtjänar långt större uppmärksamhet och beundran av en betydligt större krets än bara oss här i HBK.
V-backen ;)

Tack V-backen,
men nu överdriver du nog lite grand.........
Trevlig Helg.
Hälsningar Bror
 
Toppen