• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

jadu Bengt-Åke, gillade du dessa?
Är just nu i Murjek i Norrbotten och njuter av total tystnad. Temp just nu plus 5 grader.
Härligt.
Kommer tillbaka till Järfälla på söndag och då skall jag ge dig adressen. Har den inte här men återkommer
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering


Köpte dessa hos denna firma. Det är produkter från Reimo vad jag kan förstå.
Vikk du ha artikelnummer och pris så kom igen.

Hälsningar Bror

[FONT=Courier
New]Unsere Shops: www.rundumswohnmobil.de und



Büro:Autoverleih Gebauer, Rathausstr. 12, 72655 Altdorf.
Verkauf und Fahrzeugübergabe: Wohnmobile Gebauer, Taubenäckerweg 7, 72655 Altdorf
Industriebedarf Gebauer, Taubenäckerweg 7, 72655 Altdorf

Danke und Gruß Thomas Gebauer www.wohnmobile-gebauer.de

[/FONT]
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Du ger oss härlig läsning med fina bilder.

Men jag vill ge dig ett tips. Den lucka du monterat bakom toaluckan förmodligen för utedusch, den bör du vända på. För om du skulle glömma eller missa med låsningen så tar vinden den.
Som toaluckan o alla andra luckor o dörrar ska gångjärnen sitta i färdriktningen.

Tråkiga skador kan uppstå.

Hej Håkan J
tyvärr så har du helt rätt och det ger mig backjobb!!!. Skall ta itu med det i sinom tid
Tack för påpekandet
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 5361

Guest
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Någon som vet vad är det för skillnad på dom olika öppningsfjädrarna i länken ?


Hej Bengt

Reimo är också storhandlare.
Handlaren som köpa på Reimo kan få lösvaror eller i förpackning.
Lösvaror mest billigare än med förpackning.
Du kan ser på Artikel-Nr 53212L lösvaror 53212 med extra förpackning
Du borde försöka alltid lågsta pris

Jag hoppas du förstår vad jag mena :msn_dontknow:


Hälsningar

Norbert
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja ja det är lätt att drabbas av lättja om man är ledig några dagar. Livsstilen i Murjek är himmelsk. Fint väder, god mat o vin, vad kan man mera begära? Utöver total tystnad, lugn och ro
Back to order.
Gårdagens jobb var att limma lister runt det gamla toafönstret och jobba vidare med övriga lister. I dag tisdag är alla lister tillsågade till rätt längd och fortsatte med att limma och skruva fast merparten av dessa lister. Man har ju också tur med vädret som det heter i husvagnsfilmen och räknar med att ha merparten av det utvändiga jobbet klart efter kommande helg. Dock inte lackeringen tyvärr men det har jag blivit lovat hel sponsring på hos min billackerare. Återstår att välja färg och eventuella dekorer. Ideer mottages - som jag skrivit tidigare- tacksamt. Lutar åt att använda en gammal Volvofärg som var flitigt använd på bl.a PV. Bilen är ju inte ny så jag vill ha en tidsenlig gammal färg och inte gärna metallic– till alla bekantas förskräckelse. Färgen är blågrå och borde passa på en gammal husbil. Vad vet jag just nu.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..................
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 15 sept 2009 003  A.jpg
    15 sept 2009 003 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 19
  • 15 sept 2009 002  B.jpg
    15 sept 2009 002 B.jpg
    1,5 MB · Visningar: 17
F

F.d. 7220

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej och god afton,

I dag hämtade jag mina rostfria tankar. Det är riktiga proffs som har gjort dem. Svetsskarvarna är så fint utförda att man inte ens känner dem. Härligt att jobba med noggranna hantverkare.

Det som gäller närmast är installationen. Jag gör precis som Bror, plockar bort reservhjulet och lägger avloppstanken i vaggan under bilen. Inte top notch kanske men vaddå en framkomlig och enkel väg just nu.

Färskvattentanken rymmer 85 l och avloppstanken 45 l. En pump har inhandlats på Biltema och Kama har levererat utkastare avsedda för kallvatten. Hoppas det kommer att fungera.

För att sprida lite gläde och förhoppningsvis inspirera andra campingbilbyggare så kommer det lite bilder vad tiden lider.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej! Jag vill gratulera till valet av rostfria tankar. Det är det bästa som finns för driksvattnet. Det håller sig otroligt länge om tanken är placerad lite "svalt".
Vi har en 135 l tank installerad sedan 1996.
Toppen!

Ha de!
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Skulle egentligen fortsatt med sidolisterna idag men tyckte att vädret inte kändes bra. Mörka moln på himlen varför jag inte ville limma lister. Det finns ju mycket annat att göra så jag rev ut stolsfästen ur hytten. Dessa skall modifieras till att passa SAAB 9-5 stolar och dessa stolars fästen är bredare. Måste svetsa på breddande vinkeljärn på sidorna och förstärka lite då säkerhetsbältena sitter som original i hyttens golv och på saabstolarna sitter dessa på sidan. När jag tog bort stolsfästena så upptäcktes att båda stolarna enbart varit skruvade i tre av fyra fästen i golvet. Undrar om någon pillat på detta eller om det levererats från fabrik. Verkade inte varit någon bult där på mycket länge. På original gummimattan har man limmat ”ljudisolering” av typ pyttipanna-typ. Kanske bra iof sig men det var dåligt utfört med stora ytor utan denna isolering. Ovanpå detta var det en tung gummi/textilmatta. Till detta skapades också en massa jobb med att försöka få bort limmet på gummimattan och det var inte lätt. Avsikten med denna operation är att höja golvet i hytten till samma som bodelsgolvet. Förstår kanske inte varför det ser ut som det gör. Det blir också ett förvaringsutrymme som bonus mellan stolarna som kanske kan göras låsbart och förvara saker där. Om man skulle orka lägga ner tid så skulle det gå att göra ett säkerhetsskåp under höger stol men det kan få bli ett senare jobb. Under vänster stol blir det ett batteri som det var original, dock kommer alla kablar till o från och mellan batterierna att gå inuti bilen och ej som nu ut genom golvet. Fanns egentligen inget skydd alls kvar för kabeln och det har bara varit en tunn gummigenomföring. Ägare av liknande bilar borde kanske kolla detta. Kan bli en obehaglig brasa om isoleringen skavs sönder.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 16 sept 2009 001  A.jpg
    16 sept 2009 001 A.jpg
    1,5 MB · Visningar: 31
  • 16 sept 2009  Kabel utan riktig genomföring  012  F.jpg
    16 sept 2009 Kabel utan riktig genomföring 012 F.jpg
    1,6 MB · Visningar: 34
  • 16 sept 2009  Smakfull montering 004  C.jpg
    16 sept 2009 Smakfull montering 004 C.jpg
    1,5 MB · Visningar: 31

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Den där högtalarmonteringen ser misstänkt dålig ut, såvitt det inte sitter en skiva bakom panelen som täpper till hålen ! Det blir akustisk kortslutning med påföljd att basen försvinner !
Förresten, om du har en lös högtalare koppla in den till en radio och håll den fritt i luften, tag sen en hyfsat stor pappskiva med ett hål i mitten och för skivan mot högtalaren och lyssna på skillnaden i ljud! Effektfullt eller hur !
// Göte J
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Göte J
bifogade bilden på högtalarmonteringen då den direkt reflekterar till tidigare ägare. Ingen nämnd och ingen glömd. Mycket av det jag rotat i har varit snett, vint och dåligt monterat.
Absolut inget bakom högtalaren förutom torpedväggen........
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hittade du adressen till Plåt firman?

Hej, adressen som följer:

Thomas Krack
Bei der Frauenkirche
75417 Mühlacker

Tel mobil +49(0)172 8066859

Han säljer enbart kulhamrad plåt och jag har köpt all plåt därifrån. Snabb leverans och betalning via Paypal eller kort
Lycka till
Hälsningar Bror
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej bror på våran fiat ducato så det lika dant ut med kabelgenoförnning det är åtgärdat sedan har jag monterat hängsäkring på alla 3 batterierna 75 Amp
 

Bilagor

  • säkringshållare.jpg
    säkringshållare.jpg
    8,1 KB · Visningar: 1.581
Toppen