• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Så är då intercoolern monterad och fungerar..
Tycker dock inte att rördragningen som gjorts med originalslangar ser särskilt snyggt ut, så nu funderas det på blanka fina rör. Vet inte riktigt just nu var jag hittar dessa men inbillar mig att det finns raka rör tillika böjar i olika vinklar som man kan tigsvetsa ihop. Tror kanske tom Biltema kan ha dessa.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    988,2 KB · Visningar: 25

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack för tipsen.
Kommer sannolikt att handla från do88. Deras rör är ganska tunna och framför allt lätta. Kan tänka mig att använda böjar i silikonslang som de också säljer. Var inne på polerade rostfria rör men de är ganska tunga.
Ställer av bilen efter helgen och har då tid att klura lite mera.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu är den gamla kampen inbackad i hangaren och nattad. Ser fram emot att få vårrusta den för många resor nästa år. Hade i ett svagt ögonblock tänkt dra till Portugal några månader men olika saker förhindrar detta. Huset i Metropolen Murjek bland annat, där det är meningen att vi skall vara under jul och nyårshelgen plus lite till.
Åker faktiskt upp på torsdag med vår gamla VW buss för att förbereda lite inför stundande vintern. Dit har ju både snö och kyla redan varit på besök vem vet kanske redan för att stanna.
Sysslolös blir jag inte heller under husbilens avställa tid.
Har införskaffat en gammal moped-Victoria MS51 från 1957 som är långt ifrån komplett och i bedrövligt skick. Köpt ett par motorer på tyska Ebay för renovering som redan påbörjats så smått. Ramen med tillbehör finns i Norrbotten och det skall jag jobba med under min vistelse där uppe nu för att sedan ta hem alltsammans och lämna på pulverlackering. Flakmoppen som jag jobbat med något år är i stort klar så när som på flaket men det går snabbt att få till.
Gäller att se till att inte bli arbetslös.....jobbar ju också varje dag på min gamla Hudson 1930
Återkommer med någon rapport om Victorians framsteg om ni vill, kanske också med någon bild på Hudsonkarossens uppbyggnad.
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    63,4 KB · Visningar: 7

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Den berättelsen följer jag gärna.
"Victoria MS51 från 1957 som är långt ifrån komplett och i bedrövligt skick"
Har du övervägt om inte en rengöring och borttagning av ytrost skulle ge ett mer intressant intryck än ett objekt som återställs till nyskick?
Bara en tanke som jag ställt mig några gånger och sedan valt rengöringsprincipen.
 

Bilagor

  • Svq-1.JPG
    Svq-1.JPG
    33,9 KB · Visningar: 1.065
  • Svq-2.jpg
    Svq-2.jpg
    68,8 KB · Visningar: 4

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Robert,
ja en ordentlig rengöring av ram och delar därtill är ju naturligt före man ger sig på med slipmaskin och lackering. Det finns ju egentligen två alternativ och de är att putsa upp allt och ha en fin moppe med patina eller att totalt renovera med allt vad det innebär.
Köpte ram ganska komplett men saknade motor och hjul mm. Allt detta hittat och köpts från tyska Ebay men fortfarande saknas bl.a förgasare, något handtag, wires, avgassystem, strömbrytare mm. Kommer att hitta detta också.
Motorer 2 st isärtagna och rengjorda och skall nu ta det bästa och få ihop en motor i bra skick. Ny kolv behövs samt lager SKF och finns över disk. Cylinder i fint skick och honas lätt.
Återkommer:mcride::mcride::mcride:
Hälsningar Bror.
Bifogar en dålig mobilbild!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    66,4 KB · Visningar: 8

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nej tyvärr ingen tråd om Hudsonrenoveringen. Har lagt ut några bilder här av och till.
Har tyvärr inte varit lika noga med dokumentationen på den som på husbilen.
Lägger fortsättningsvis ut lite resultat av jobb mm på just nu karossen. Mycket rostig sådan dessutom.
Härligt med gott om jobb.....
Idag har jag pysslat lite med motorn till Vicky'n. Kollat slitage mm målade dessutom motorn härom dagen. Nu ren o fin och montering kan påbörjas.
Imorgon blir det en liten resa till Norrbotten någon vecka.
Återkommer:mcride::music-icon:...
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    727,8 KB · Visningar: 17

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det här blir intressant att följa, men det var en väldigt lång kolvbult du har. Hur ser den kolven ut :D
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Kolvbulten är gediget silverstål och orsaken till detta arrangemang är för kontroll/riktning av vevstaken.
Håller med om att kolven vore skoj att se förutom cylindern...
:mcride:
Häls. Bror
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jo, hade själv en Victoria men den hade en Sachs motor. På ditt foto står det Victoria, kanske var det samma sak.
Tänk vad ett gammalt foto på en moppe kan väcka tankar, Tack för det!
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Victoria. Min första moppe. Fick den begagnad i födelsedagspresent av min mormor när jag fyllde 14! Hon hade inte så bra koll på åldersgränserna :wink:

Jag protesterade naturligtvis inte utan körde glatt på och klarade mig utan att åka dit.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Du använde väl ljus ek i inredningen? Hur har det åldrats. Har det mörknat?
Vad ytbehandlade du med?

Många frågetecken.

Hälsningar
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
ja jag använde ljus ek i hela inredningen. Allt vaxades med möbelvax och jag kan inte märka att det mörknat något men man blir ju hemmablind. Få se om jag ids att köra över hela inredningen igen med samma vax, kanske gör susen.
Är egentligen mycket nöjd med både inredning och bilen i övrigt. Har gjort en liten efterdragning på alla skåp mm och det var inte mycket att orda om.
Bilen nattad nu för vintern med lite värme på ca 5-7 grader håller fukten borta.
Till våren skall jag nu montera in en värmeväxlare som legat i sin låda ett par år. Kommer att montera denna i golvdelen och bakom elfotsteget för då blir monteringen enkel, borra ett par hål i golvet och upp o ner med slangen till värmesystemet. Slangarna/rören fram tull motorn blir också lätta att dra fram. Bygga in och isolera runt fotsteg och värmeväxlaren. Blir toppen.

Du hade många frågetecken.....shut man shut så sår vi se om jag kan räta ut något.
Ha det gott
Hälsningar Bror
 
Toppen