• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Var nog inte det första jag tänkte på när jag valde att använda överbliven Ecoprim. Det var nog "smålänningen" i mig som valde snarare och det faktum att jag visste att det skulle bli en massa blåsor-hålutrymmen om jag använde skum som kanske inte limmet täcker. Tror också att det kan vara bra att ha en god isolering i fronten då fartvinden kyler kraftigt- om man nu kan tala om fart när det gäller en gammal maxlastad Peugeot.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu börjar alkovens isolering närma sig ett färdigt stadium. Ett ruskigt jobb att såga och fila bort massor av isolering. Försökt att få detta så rakt och fint som möjligt. Måste dock limma på ett par utfyllnader. Tror inte att jag skall använda någon spackel utan förlitar min på polyester-limmets skummande effekt.
Gör helg nu för att imorgon åka till Jädersbruksdagarna utanför Arboga och kolla på gamla hederliga saker.Tändkulemotorer, lokomobiler, gamla trakorer etc. Fordon t.o.m. äldre än min gamla husbil!!!
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig helg Bror

5sept  2008  Husbilen alkov 003 A.jpg
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

När jag byggde om huset skulle jag isolera runt en ventil i en murad vägg med fogskum. När spalten var full och jag släppte flaskventilen stängdes den inte. Jag hade inte en aning om att det gick så mycket skum i en flaska.
Calle
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

När jag byggde om huset skulle jag isolera runt en ventil i en murad vägg med fogskum. När spalten var full och jag släppte flaskventilen stängdes den inte. Jag hade inte en aning om att det gick så mycket skum i en flaska.
Calle
Hej Bonath jag har gjort en snarlik tavla en gång i tiden jag tappade ett verktyg på en sådan flaska & det var mycket fogskum mycket mera än vad man tror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fortsatt renovering

Samma här. Det blir inte bara en STOR hög den är väldigt, väldigt kladdig också.

Hälsning från en som nästan fastnade i smeten. JANKRO
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Regn idag-- nästan som en vanlig dag då. Det fick bli inre tjänst. Slipade väggar och tak för att grundmåla. Detta var en dammig erfarenhet som dock var nödvändigt att få gjort. Sedan fram med grundfärgen o gissa om plywooden sög färg. Tror att jag skall måla en gång till så att det vägglim som skall användas verkligen limmar väggbeklädnaden och inte direkt sugs in i plywooden.
Har varit med min fru och tittat lite på olika struktur tapeter. Det finns en uppsjö av mer eller mindre fina mönster som limmas upp och sedan målas i passande färg. På toan får det bli en plast/vinyltapet av någon sort.
Planlösningen ar på intet sätt klart och som hjälp har jag sågat till ”pinnar” som jag skall placera ut där väggar mm skall vara. Dock kommer spis och diskbänk att behålla sin gamla plats pga gasollådans placering resten är en öppen fråga.
Tyvärr låg kameran så det blev damm på linsen
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

8 sept  2008  Husbilen alkov 004 A.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Regn som vanligt. Egentligen inte mycket gjort idag med husbilen. Har bara irrat runt och handlat-- mera grund-färg fogskum mm som behövs snart.
Har funderat på en annan tokig ide. Skulle vilja lägga igen fönstret på toan. Detta skulle ge mera plats, kunna montera tvättstället lite högre och dessutom få en spegel där fönstret nu sitter. Kan ändå få plats med ett litet skåp ovanför spegeln Är ju så gammalmodig så att jag fortfarande använder vanlig rakhyvel och då är det gott med en spegel Insynsproblemet när man är på toan är ju också eliminerat. Får in mycket ljus genom takluckan. Några synpunkter på detta påhitt??
Att lägga igen fönstret kräver distansram mera isolering, plywood och plåt. Allt detta finns så det räcker. Dessutom måste en ram tillverkas som täcker plåtskarven utvändigt Har talat med en motivlackerare som kom på iden att motivlackera ett fönster i samma bruna färgton och med t.ex persienner eller gardiner som motiv. Något att fundera på Tyvärr inte så mycket tid all fundera då det är dags att åka och välja ut tak och väggbeklädnad. Får lägga på ett kol nu.
Ingen bra bild idag
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det låter kul med motivlack, jag kom att tänka på min motivlackerning en gång i tiden, har en dotter som är duktig på sånt, hon målade ett landskaps motiv på huven på våran Subaru pick up, välldans vackert, året efter när vi skulle på en semester tripp , frågade jag henne om hon ville måla på last kåpan bak, jo då det ville hon, när vi komm hem stod bilen på gården o ett stort tandlöst troll var målat på kåpan :swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jag har inget fönster på toan. Först tyckte jag det saknades, men nu är det bara bra! Bra/stark belysning, stora speglar och en taklucka som släpper in ljus. Vi är nöjda!
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Har man dusch kanske man vill kunna vädra och kunna dra ut slangen genom fönstret, annars kan jag inte komma på några nackdelar.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Med anledning av mina problem med hagelskador där jag väljer på att få klistrat ny plåt utanpå den skadade plåten på vä.sidan och bakdelen eller spackla och lackera.
Du har kanske någon uppfattning vad aluminiumplåten väger per kvadratmet.
Jag vill ju inte ha en pansarbil och vikten har man inte för mycket av.
Det blir nästan 15 Kvm extra plåt och skulle limmet mellan plåtarna släppa i framtiden så kan man inte göra mycket åt det. Redan vid limnigen kommer det att finnas luftfickor vid varje bula som kan förstoras.
Så för tillfället lutar det nog åt lack istället.
Det är mycket intressant att följa dit bygge och snappa en del av din kunskap.
Hälsn. Krister
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Krister,
ledsen för detta med dina hagelskador. Hur stora är bulorna? Har du skarvar på taket som är täckta med lister, i så fall kan man nog limma på ny plåt med polyuretanlim som är skummande och fyller ut de flesta bulor om de inte är allt för djupa. Limmar bra plåt mot plåt. Plåten som jag köpt till min bil är 0,8 mm tjock men vet inte vad den kan väga. Inte särskilt tung iallafall. Ett aber är bara att bred plåt är DYR. Takplåten till min bil skulle kosta 21 tusen kronor hos en handlare i Kristinehamn men jag hade tur och hittade -med hjälp av en medlem här på forumet- den plåt jag behövde för 3 tusen kronor. Det är skillnad det.
Om du inte har för bråttom så går det nog att hitta mera plåt till liknande priser. Har du gällande vagnskadeförsäkring så borde försäkringsbolaget betala detta och då är ju priset på plåten mindre viktig. Spackla inte om du har djupa märken. Jobbar som bilplåtslagare och i mitt jobb är det inte tillåtet att fylla mer än enstaka fördjupningar - mindre än 2 mm - för att inte spackel mm skall spricka. Tänk på att karossen rör sig.
Skriv om hur det går för dig
Hälsningar Bror
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vi har i år använt fönstret ett par gånger till att köra ut duschslangen genom och duscha ute och det hade ju inte gått utan fönster men å andrasidan så kan du ju kanske göra ett externt duschhandtag inne i luckan till toatömmningen om du nu gör det utrymmet lite större .
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Ren aluminium väger 2,7 kg /kvadratmeter 1mm plåt. Antagligen är plåten legerad med någon annan metall så räkna för enkelhetens skull med 3 kg /kvadratmeter. För 0,8 plåt blir det alltså 2,4 kg/kvadratmeter.
Calle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lite latare än vanligt idag. Målade färdigt i både bodel och alkov. Kollat lite och tror att det blir att spackla någon skarv mm för att få en slät vägg/tak. Nu får färgen torka ut ordentligt. Har också börjat mäta ut var man kan placera ledljus i taket. Köpte 4 lampor i Tyskland som har två styrkor typ hel o halvljus. Få se hur mycket ljus det blir.
Kommer att vara från detta mitt objekt en vecka för att fara till metropolen Murjek och hämta hem lite av skogens röda guld. Kanske hittar vi någon svamp också vem vet. Får i alla fall lite lugn o ro och massor av frisk luft. Skall också serva skotern inför vintern.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

10 sept  2008  Husbilen alkov 003 1A.jpg
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Kul att se framstegen!
Att serva skotern är livsviktigt!!! Bara traktorn och lastaren är ihopsatta ska fruns 1976 Skiroule Laser 440+ få ny matta och nya slides samt nya lager i bakaxeln. :)

Sen ska min Laser få en Mikuni förgasare och orange fjäder i primärvariatorn för att höja inkopplingsvarvet. Sen väntar vi bara på snön så det blir åka av!!!!:cool:

Lycka till i bärskogen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Magirus,
det är absolut viktigt att se till skotern. Står nu på underhållsladdning. Tyvärr så blir det nog ingen snö till veckan så man får väl sitta på limpan, gasa och låstas....
Tas väl ur dessa drömmar av min frus kallande till attack i bärskogen. Men det är ju också för bärens skull vi är där. Får dock ett par dagar för mig själv att fixa runt lite
Trevlig kväll
hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu är det äntligen fredag och bilen har packats för en tripp på över 100 mil på kortaste möjliga tid!!!!
Det som lockar är lugn och ro god sömn och mat. Plus fördelen att kunna gå i skog och mark och plocka det som naturen bjuder på och just denna resa skall fylla på förråden av skogens röda guld. Pannkaka med färsk egenplockad lingonsylt------nästan relion nu.
Tyvärr så kanske man måste bära färgade band då det är älgjakt up there. Har en gammal röd meckaroverall det får duga.
Husbilen får stå och mogna till under en vecka. Har spacklat och slipat för vägg och takbeklädnad.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hoppas ni alla får det lika bra som jag
hälsningar Bror
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hoppas att du får en lugn vistelse här i norr,lingon finns de gott om dom är mogna och fina.
Väntar tålmodigt på bygget du håller på med,mycket imponerat.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har varit borta ett tag. Fiskat i havet (lofoten) Roligt att se att bygget fortsätter och blir bara finare och finare. Det är ganska skönt häruppe nu. Jättefina dagar och klara kalla nätter med mycket syre i luften. Såg på Nordnytt att världens dyraste svamp finns häruppe efter Tryffeln. Den betalas med upp till 10000kr kilot i Japan. Kommer inte ihåg vad den hette. Men det var ett långt namn. Hoppas att du får en skön och fin vistelse i Murjek
Ha det
 
Toppen