• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

felsökning solcell

F

F.d. 29059

Guest
Hej !
har köpte ett solcellspaket från fritidsfynd och idag skulle allt monteras. "jippi"
efter att jag monterat allt så ser jag att panelen inte ger någon ström till regulatorn. kopplar då bort MC4 kontakten på taket på husvagnen och mäter med multimeter direkt från solpanelens MC4 kontakter. 0 volt visade multometern i hyfsat solljus.
är solpanelen trasig, eller kan man inte mäta så ?

// jonas !
 
F

F.d. 29059

Guest
Sv: felsökning solcell

Hej!
Det var jag som hade klantat till det och satt minuskabeln på plus och viseversa.
In till regulatorn alltså, Trots att jag dubbelkollat flera gånger!
Och då multimetern inte visade något på min mätning direkt från panelen så trodde jag ju att den var trasig. Kanske sitter någon form av motstånd i panelen och det är därför den inte visade något.
Men nu fungerar det iaf ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: felsökning solcell

Det sitter en diod (elektrisk backventil :p:) i panelen för att den inte skall förbruka ström när solen försvinner. Den kan förhindra olika mätningar.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: felsökning solcell

Hej, utan att studerat diodinkopplingarna fullt ut för det finns ju lite olika monteringar av dioder, som bypass för delvis skuggade paneler, eller spärr diod. Har aldrig haft behov av full kunskap... än :p:.
Men en diodplacering kan ju lura en en Ohmmätning både placerade i serie eller parallellt beroende av hur man sätter mätsladdarna från instrumentet.
Motståndet i själva solcellerna är väl jättehögt ? tror jag.

Med panelen bortkopplad från regulatorn så fick ju inzane noll volt från den i solljus och funderade på om det sitter något motstånd inne i panelen i inlägget innan. Något motstånd finns ju inte i panelens box men diod eller dioder finns ju troligen där och de kan ju som sagt luras vid mätning, kanske kan den/de göra att mätinstrumentet visar noll volt i stället för minusvoltvärde om man mäter bakvänt. jag har ingen lös panel att testa på, så vet ej.

M.v.h. JANKRO.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: felsökning solcell

Jag vet inte heller hur dioderna ligger i panelerna. Men jag kan tänka mig att regulatorn har en diod som skydd på ingången som är backspänd vid rätt polaritet på inkopplingen. Vid fel polaritet skulle spänningen bli 0,5 -0,6volt, vilket skulle kunna tolkas som 0 volt om man förväntar sig ca 20volt.
Jag har bara mätt spänning på mina lösa paneler (6W) och de ger lite spänning obelastade redan med lysrörsbelysning i källaren.
//Göte J
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: felsökning solcell

Utan att ha paneler själv så skulle jag ändock säga att dioden sitter i serie med utgången, finns det laddning så kommer det att fungera ned en multimetern eller för den delen en vanlig bilglödlampa.

Sedan finns det "fina" solceller som har en diod vid varje cell skulle gissa så att en cell som ej genererar ström ej hindrar ström att passera ,dvs man tappar 0,7 volt vid varje sådan cell men strömmen kommer fram.

Det leder det hela till att en bra MPPT regulator skall jobba som en DC/DC omvandlare och kunna använda typ 8-10 volt upp till 30-40 volt men hela tiden ge 14,5 volt förenklat ut, dvs oavsett vilken spänning solcellen ger skall den ladda korrekt, det enda som påverkas av skuggade celler är mindre effekt(spänning*ström).

Strömmen är konstant med full sol men om man täcker för ett antal celler tappar man 0,5 volt per cell vilket slår på wattantalet ej A antalet då gäller det att regulatorn kan transformera upp spänningen(om man har dioder över varje cell dvs). Omvänt om man sätter två solceller i serie så kan man sätta en dioder parallellt över hela panelen men då måste man ha runt 25-30dioder i serie så att man kommer över den nominella spänningen för panelen.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: felsökning solcell

Nu kan jag i princip ingenting om solceller,
men när jag gjorde ett försök att mäta på mina 12år gamla celler 2x56W,
så blev det så här mätte på kabeln direkt från solcellerna.
 

Bilagor

  • 2016-05-10 16.05.39-1.jpg
    2016-05-10 16.05.39-1.jpg
    2,8 MB · Visningar: 32
  • 2016-05-10 16.06.49.jpg
    2016-05-10 16.06.49.jpg
    2,7 MB · Visningar: 34

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: felsökning solcell

Nu kan jag i princip ingenting om solceller,
men när jag gjorde ett försök att mäta på mina 12år gamla celler 2x56W,
så blev det så här mätte på kabeln direkt från solcellerna.
Ser bra ut, du mäter spänning på den vänstra 18 volt och på har du bytt och mäter ström på den högra genom att kortsluta solcellen och får då 4 A borde vara en solcell du mäter på då om solen skiner gissar jag eller?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: felsökning solcell

Stämmer, mätt en solig majdag förra året på kablen som kommer från de 2 gamla solpanelerna före regulator Schaudt LR1214.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: felsökning solcell

Hej PeterK, du har ingen bild på mätning av Volt, men mätinstrumentet inkopplat med fel polaritet :p:.
Måste nog testa det vid något lämpligt tillfälle.

Alltid nyfiken. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: felsökning solcell

Hej PeterK, du har ingen bild på mätning av Volt, men mätinstrumentet inkopplat med fel polaritet :p:.
Måste nog testa det vid något lämpligt tillfälle.

Alltid nyfiken. JANKRO.
Du menar att man byter + och - på sladdarna till instrumentet?

Det spelar ingen roll, det blir bara att tex +12V blir -12V eller att +4A blir -4A.

Men nu tror jag att jag förstår vad du syftar på, du tänker på när man mäter över en diod eller?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: felsökning solcell

"Det leder det hela till att en bra MPPT regulator skall jobba som en DC/DC omvandlare och kunna använda typ 8-10 volt upp till 30-40 volt men hela tiden ge 14,5 volt förenklat ut, dvs oavsett vilken spänning solcellen ger skall den ladda korrekt, det enda som påverkas av skuggade celler är mindre effekt(spänning*ström)."
En sak som inte är med i denna beskrivning av MPPT-regulator är ju att den ser till att belasta panelen vid effektmax. Om man ritar upp en kurva över urtagen effekt (P=UxI) på panelen vid olika belastningar får man en kurva som börjar ock slutar på nära noll och har ett max vid ca 18-19 volt. För både Ux0 och Ix0 är ju iofs inte matematiskt korrekt men går i alla fall mot noll.
Sen hur MPPT-regulatorn fixar detta. Ja där får jag nog låna Hasse Ekmans uttryck " Det vete faen".
//Göte J
 
Toppen