• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förhöjd temp på LT31

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Hej alla nya husbilsvänner!
Jag är så ny så jag har inte ens hunnit bli husbilsägaren ännu men tanken är det och av den anledningen har jag varit och tittat på en VW LT31 -85-års modell, 6-cyl diesel som gått drygt 15000 mil. Jag gillar bilen som husbil men undrar om det finns någon som kan ge mig råd när det gäller bilens maskinella standard; den ärlige försäljaren har sagt att temperaturen går upp efter att man kört 15-20 mil och att man då måste stanna, fylla på ca 3 dl vatten innan man sen kan köra vidare. Och detta upprepas sen med samma intervall. Han har haft inne den på service och låtit provtrycka bl a, utan att de kunnat hitta vad felet är. Eventuellt trodde verkstaden att det kunde bero på någon kondens som uppstod. Felet har funnits hela tiden, två år, som den siste ägaren haft den. Som ni förstår är jag lite orolig för vad det kan vara för fel och är rädd för att köpa en bil som sen ger mig stora reparationskostnader. Finns det någon som har erfarenhet av liknande fel eller av andra orsaker kan ge mig tips. Har ni sen andra tips och råd angående eventuellt köp av en dylik modell tas det självklart tacksamt emot. Tacksam för svar så jag snart kan vara en husbilsägare precis som ni andra här...:)
Hälsningar
Marcus
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Förhöjd temp på LT31

Det er 3 veier vannet kan forsvinne:
  1. Til oljen, men ojen blir da grå eller hvit og et verksted skulle kjenne igjen feilen.
  2. Til cylinder, dette skjer på endel biler via toppakningen - egentlig ingen vanskelig jobb. En verre sak er det om det er en liten sprekk i selve toppen. Uansett så må en ta av topplokket for å se hva som er galt.
  3. Andre lekasjer: Slanger som "svetter", frostlokk på motoren som har forskjøvet seg, radiator og varmeapparat som lekker litt.
Ut fra de sparsomme opplysningene vi har fått er det umulig å si noe sikkert, selv om jeg ville tro at en må åpne motoren og se om det er sprekk i toppen og legge på ny toppakning.

Husker ikke om LT har løse cylinderforinger, de kan ofte føre til slike problemer med toppakning. Foringen beveger seg litt ved ekstrem belasning og skader toppakningen.

Hadde selv en i min første husbil - også en 85 modell, men på Fiat. I den bilen satt det en Peugote 2L bensinmotor, og foringen skadet toppakningen første gang vi varmkjørte motoren i en lang motbakke. En tid gikk det som beskrevet i denne LT - "bare" et vannforbruk, men etter en tid gikk det vann i oljen - game over. Det endte med motorbytte i Paris sommeren 99.
 
F

F.d. 52971

Guest
Sv: Förhöjd temp på LT31

det är väl samma motor som volvo andvände i sina 240. se upp med topp och blockpackning det fanns en hel del problem med dessa motorer
 
Toppen