• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Euro Assistance Collection (böter)

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Fick ett brev från ett företag som heter Euro Assistance Collection innehållande en faktura gällande fortkörning i Serbien den 1/8. Jag påstås ha kört 88 km/h vid ett vägarbete på motorvägen där hastigheten var satt till 60 km/h. Det finns även ett foto där min reg.skylt syns, och bötesbeloppet är 3600 sek.

Det stämmer att jag körde genom Serbien vid den aktuella tidpunkten. Men jag kan inte påminna mig att jag passerade något vägarbete vid den markerade platsen, och om ett sådant fanns har jag svårt att tänka mig att jag körde 28 km/h för fort. Men omöjligt är det givetvis inte.

Fakturan är på svenska och skall betalas till Adicta finance. Kontrollerade detta företag och det är ett kommanditbolag bildat för en månad sedan. Dom saknar även F-skatt, vilket jag inte är säker på innebörden av.

Euro Assistance Collection är ett estniskt företag som har adressen: Vanapere Pölk 2, 74011 Viimsi Estonia. I Estland kan jag inte finna detta företag alls, och på den aktuella adressen ser jag på Google earth ett risigt industriområde med en kemiindustri.

En svensk träff får jag dock, och går in på deras hemsida. Det är den svenska filialen som driver in böterna från svenskregistrerade fordon. Något telefonnummer finns det ej utan bara en e-postadress.

Även kuvertet verkar lite märkligt. Det är försett med den estniska adressen och även en estnisk poststämpel, men även ett svenskt påklistrat frimärke med poststämpel från Stockholm.

Som sagt all text är på svenska och inte ett ord om vilken serbisk myndighet som utfärdat böterna från början.

Tycker det hela verkar lite "skumt" men det finns trots allt en bild på min bil på den aktuella platsen. Fast å andra sidan kan vem som helst ta en skylt på en bils reg.skylt, och vem som är ägare till bilen kan vem som helst få fram.

M.v.h. Olsson
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

Hur kan man göra med en sådan faktura? Går det att bestrida den och hota med att man skall visa den för svensk polis? Det verkar ju fruktansvärt skumt i alla fall?
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

Låta bli att betala om det är fortkörning så är det enbart polisen som kan ta hand om den. Jag har testet det båda i Norge och Tyskland. vänta med att betala till den Svenska Polisen skriver till dig.
 

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

Det får bli ett besök på polisstationen i morgon. Brevet är ju trots allt skickat från Sverige.
M.v.h. Olsson
 

Bjösse

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
3330
Medlemskap
2024
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

Ska bli spännande att höra vad polisen säger jag åkte förbi en fartkamera som blixtrade i Tyskland i sommar har inte hört något än, vi väntar o ser.
Björn
 
F

F.d. 7981

Guest
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

Jag har en kompis som precis som du fått brev därifrån.

Han fick ett brev från Euro Assistance Collection innehållande en faktura gällande fortkörning i Serbien den 21/6-2014. han påstås ha kört 87 km/h vid ett vägarbete på motorvägen där hastigheten var satt till 60 km/h. Det finns även ett foto där min reg.skylt syns, och bötesbeloppet är 3600 sek.

Det stämmer att han oxå körde genom Serbien vid den aktuella tidpunkten. Men han kan inte heller påminna sig om att han passerade något vägarbete vid den markerade platsen, och om ett sådant fanns har han svårt att tänka sig att han körde 27 km/h för fort. Men omöjligt är det givetvis inte.

Precis som för dig är fakturan är på svenska och skall betalas till Adicta finance.


Även hans kuvertet verkar mycket märkligt. Det är försett med den estniska adressen och även en estnisk poststämpel, men även ett svenskt påklistrat frimärke med poststämpel från Stockholm.

All text är på svenska och inte ett ord om vilken serbisk myndighet som utfärdat böterna från början.

När du varit hos polisen så skriv här igen. Min kompis skulle vara tacksam för informationen som polisen ger så att även han kan anmäla detta.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

Detta har precis lagts ut på Facebook på Polisens nationella bedrägerisida:

FEJKADE FORTKÖRNINGSBÖTER
Just nu anmäls mängder med falska böteskrav från öststater gällande fortkörning. Det är främst personer som turistat i Serbien som drabbats, men även Estland förekommer i vissa fall.

I flera fall har det presenterats en mer eller mindre suddig och mörk bild på fordonets registreringsskylt, dock utan att man ser förare eller plats.

SVENSKT FAKTURERINGSBOLAG
Kravet skickas ut av ett svenskt faktureringsbolag med säte i Stockholm, vilket tidigare figurerat som mellanhand för misstänkta bluffakturor.

BESTRID
Vet man med sig att kravet är felaktigt ska det bestridas, dvs man ska skriftligen meddela att man motsätter sig betalningsansvar och varför.

Bäst är att e-posta till den adress som anges i fakturan, viktigt är att man sparar meddelandet så att man kan bevisa att det skickats.

Bestrid i första hand till faktureringsbolaget, men det skadar inte att även skicka till den påstådda uppdragsgivaren. Spar all dokumentation.

Givetvis ska saken polisanmälas.
/Anders


LÄS MER
Polisens instruktion till företagare som fått bluffakturor. Det mesta är tillämpligt även för drabbade privatpersoner.
www.bestrid.nu

Johan K.
 

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

Jag har nu gjort en anmälan på polisstationen i Kungälv. Vad som kommer att hända visste inte polisen, men han sade att jag inte skulle bli överraskad om utredningen lades ner, speciellt som det i mitt fall bara rörde sig om försök till bedrägeri, då jag ej betalade. Vidare sade polisen att jag skulle bestrida fakturan (vilket jag gjort) och spara det mailet.

Jag har även varit i kontakt med Henrik Gustafsson förste ambassadsekreterare på Sveriges ambassad i Belgrad. Han berättade att han fått mail från flera personer som fått fakturor från det aktuella "företaget" senaste tiden.

Allt vi kan göra är att polisanmäla och hoppas att så få som möjligt blir lurade av denna ändå ganska sofistikerade bluffaktura. Så att bankgirokontot hos Markus Benedicte Carlsson (ägaren till Adicta finance) inte får in några pengar.

M.v.h. Olsson
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

............................................Allt vi kan göra är att polisanmäla och hoppas att så få som möjligt blir lurade av denna ändå ganska sofistikerade bluffaktura. Så att bankgirokontot hos Markus Benedicte Carlsson (ägaren till Adicta finance) inte får in några pengar.

M.v.h. Olsson

Går man in på allabolag.se och söker på adicta finans, så ser man att denna person är verksam på olika befattningar i 9 bolag.
Krister.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

Detta är ute i nyheterna nu! Finns ytterligare en ny tråd om detta!
 
F

F.d. 5752

Guest
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

Adicta Finance har polisanmält Euro Assistance Collection se polisanmälan nrI-02-1580228-14.
Euro Assitance har olovligen utan tillstånd, skickat ut fakturor med bankgiro till Adicta Finance.
Det finns inget avtal mellan Adicta Finans och Euro Assistance Collection.
Vi har verkställt FULL återbetalning av alla inkomna medel till avsändaren från 20/10.
Vi har stängt Bankgirot.
Vi har även identifierat huvudmannen bakom detta och försett polisen med detta.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

Vilken affärsidé dom här busarna har kommit på.

Först göra sig omaket att fotografera bilande turister i Serbien. Sen ordna fram hemadresserna för att kunna skicka svensktextade bluffakturor.
Slutligen väljer dom att sätta dit ett kontonummer för betalning så pengarna går till ett företag som påstår sig inte vara inblandade…

Hur tänkte dom då ?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

Vilken affärsidé dom här busarna har kommit på.

Först göra sig omaket att fotografera bilande turister i Serbien. Sen ordna fram hemadresserna för att kunna skicka svensktextade bluffakturor.
Slutligen väljer dom att sätta dit ett kontonummer för betalning så pengarna går till ett företag som påstår sig inte vara inblandade…

Hur tänkte dom då ?

Husbilsklubben här informerar vi varandra. Men de har säkert fotograferat vanliga personbilar också. Samma kategori som gör sig besvär att ta fram hemadress kan ju tänkas passa på att göra inbrott också!
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

Nu är där fler som anammat samma affärsidé, denna gång med böter i Kroatien som krävs in från London:

Anders skrev:
NU ÄVEN KROATISKA PARKERINGSBÖTER
Från Uppsala har vi fått rapporterat att man fått in åtminstone en anmälan gällande tveksamma krav på felparkeringsavgift.
Anmälaren har varit i Dubrovnik och vet med sig att han parkerat korrekt. Nu har han fått ett krav på 700 kr från ett företag i London.
Som bevis på hans förseelse har det bifogats en bild på bilen från det påstådda felparkeringstillfället.
Företaget har svenskt bankkonto.

https://www.facebook.com/pages/Polisen-Bedr%C3%A4geri/546406245370971
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Euro Assistance Collection (böter)

Kanske inte fusk?
För några år sedan fick jag böter från en företag i England med hänvisning till att jag skulle ha kört i en icke tillåten fil i Trondheim. Bifogat var en bild på bilen och jag hade faktiskt varit i Trondheim den dagen, men hade inte själv märkt någon otillåten fil.
Jag försökte utan framgång klaga hos myndigheterna i Norge. Bara att betala, det var så böterna hanterades numera!

Sedan dess undviker jag att köra i Trondheim.

aake
 
Toppen