• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.890
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Rapido det är kvalite på deras trä detaljer dom har masiva stommar i luckorna, finns med och utan dubbla golv ,alde värme och Truma, har du inte sett någon så borde du göra det, men kolla lastvikten,mvh håkan

Hahaha...
massivt trä då tär det rejält på lastvikten :)
 
Senast ändrad:

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

"Korta listan" är nu nere på två fabrikat: Pilote och Eura Mobil. Pilote's 7,5m bilar bygger på AL-KO chassi medan Eura Mobil bygger sina på Fiats "djupramschassi". Jag har förstått att Fiat har stel bakaxel och bladfjädrar medan AL-KO har individuell fjädring på bakhjulen av torsions-typ.
Men vad jag inte begriper är vad detta har för praktisk betydelse? Någon som har provat båda och som begriper vad det har för betydelse?
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
522
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Jag har inget svar men vi har nog också kommit fram till dessa två märken, fast det dröjer ett tag innan byte för vår del, följer din tråd som ställer ungefär samma frågor som vi har.
Kjelle
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Hej jag var och tittade på en massa Amerikanska husbilar jag tror att man får mycket bil för pengen,och dom nyare går ekonomiskt,och man bygger dom så dom håller,inte massa småfel på chassi o fjädrar:wub:
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Hej jag var och tittade på en massa Amerikanska husbilar jag tror att man får mycket bil för pengen,och dom nyare går ekonomiskt,och man bygger dom så dom håller,inte massa småfel på chassi o fjädrar:wub:

Och var, förutom i USA, kan man titta på amerikanska husbilar???
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Hej jag var och tittade på en massa Amerikanska husbilar jag tror att man får mycket bil för pengen,och dom nyare går ekonomiskt,och man bygger dom så dom håller,inte massa småfel på chassi o fjädrar:wub:

Jag vet inte om jag kan hålla med dig i vad du säger- Min erfarenhet av amerikanska fordon & deras filosofi kring dessa är att det är ögongodis & lullull, inte kvalitet som gäller. Hela dem amerikanska livsstilen går ut på detta. Min åsikt är att det bästa köpet är europeiskt.

Bennie
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Och var, förutom i USA, kan man titta på amerikanska husbilar???

Det finns en firma i Varberg som brukar ha lite amerikanska husbilar, jag vet inte hur dom är att göra med vid köp osv , men vill man bara titta.

Rolling motors
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Och var, förutom i USA, kan man titta på amerikanska husbilar???

Jag handlar lite reservdelar på en firma som det står Amerikanska motorhome mot Västervik jag har inte varit där.Jag tog en vekenresa till England där är dom redan ombyggda till 220 volt:twitcy:
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Ett stort tack till er alla som bidragit till att göra vårt val av nästa husbil lättare. Det blev till slut en Pilote Galaxy G741j. En 7 1/2 meters hel-integrerad bil byggd på AL-KO chassi, med låga enkelsängar och toa/dusch bak, och extrautrustad med ALDE-värme bland annat. Men vi får vänta ända tills oktober. Årets produktion är slutsåld. I gengäld får vi 2017 års model då :)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Grattis till beslutet. Blir säkert en jättebra bil för er och den som väntar på nåt gott...

Berätta gärna vad som avgjorde valet och vilken standard och extra utrustning den blir utrustad med. Nyttigt att få veta hur andra resonerar...
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Grattis till beslutet. Blir säkert en jättebra bil för er och den som väntar på nåt gott...

Berätta gärna vad som avgjorde valet och vilken standard och extra utrustning den blir utrustad med. Nyttigt att få veta hur andra resonerar...

Gärna!
Grundförutsättningarna var att det skall vara en bil som funkar för två vuxna och ett barn. Den skall funka lika bra på vintern som på sommaren. På vintern brukar vi åka skidor (mest utför, men även en del längd), så det är viktigt att det finns ett utrymme där skidor och pjäxor kan förvaras.

Vi har ofta katten med oss när vi är ute och åker. Katten behöver också gå på toa, och kattlådan brukar vi ha stående i duschen. Pga detta och rent allmänt tycke och smak, så föredrar vi att ha toa och dusch längst bak i bilen. Och vi föredrar låga långbäddar framför andra alternativ.

Vinterdugligheten gav att vi måste satsa på en bil med dubbel-golv och med Alde-värme.

Vi vill kunna använda sittgruppen samtidigt som någon sover i taksängen. Och vi vill ha lägre luftmotstånd och högre komfort än en alkov-bil erbjuder. Därav följer att vi ville ha en helintegrerad bil. Samtidigt vill vi inte ha en för lång bil. Boggie var uteslutet bl a pga längden men också pga vinterduglighetskravet.

Det visade sig att det inte fanns många bilar som hade låga enkelsängar med toa/dusch bak, och stuvutrumme tillräckligt för en barnfamilj. Det krävdes att den byggde på ett AL-KO chassi, som ger stuvbart utrymme i dubbelgolvet för bl a skidor på vintern och campingbord och stolar på sommaren.

Piloten fyllde alla krav, och hade dessutom en jättepraktisk utskjutbar "skafferi-hylla" mellan kyl/frys och sovdelen.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Ett stort tack till er alla som bidragit till att göra vårt val av nästa husbil lättare. Det blev till slut en Pilote Galaxy G741j. En 7 1/2 meters hel-integrerad bil byggd på AL-KO chassi, med låga enkelsängar och toa/dusch bak, och extrautrustad med ALDE-värme bland annat. Men vi får vänta ända tills oktober. Årets produktion är slutsåld. I gengäld får vi 2017 års model då :)

Vi gjorde samma val efter att ha gått på Kistamässan en hel dag.
Fick mycket bra respons och ett fanatiskt bemötande av Skoklosters i Bålsta.
Vi sökte en bil mede lite mer inre utrymme och fastnade för
Pilote Galaxy G741 J Emotion, då vi gillade planlösningen och utrusningen.
Eftersom bilen ännu inte är tillverkad så valde vi bort taksängen.
180 hkr motor, Robotlåda och 4,5-tons chassi.

Tyvärr måste vi också vänta till efter sommaren med leverans.
Men som sagt då blir det en 2017, med lite designändringar till det bättre.

Vi har idag en Adria Coral S 670 SL med Trumavärmare som vi varit nöjda med.
Eftersom vi inte är ute på vintern så har det fungerat bra.

Hoppas att ni också kommer att trivas med nya bilen.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Så kom den då äntligen! Efter 7 månaders väntan har vi nu en sprillans ny Pilote Galaxy G741J Sensation.

Vi hade valt det lite gråare/mörkare träslaget på inredningen, med vita lister nertill på skåpen mm, kombinerat med läderimit i ljusbeige och mörkbrunt. Skitsnyggt. Pilote har jobbat mycket med belysningen. Den är verkligen snygg och ändamålsenlig. Och Alde-värmen är mycket skön och drar inte så mycket energi (vi klarar dagens utetemperatur på endast 2kW el).

Körkomforten är utmärkt. Bilen är märkbart tystare än vår förra (en Bürstner).

MEN.

Bilen var behäftad med en mängd fel. Allt från läckage i motorn till TV-antenn som inte funkar och en toa som läcker (färsk-)vatten.

Nu får vi se om Skoklosters kan ställa det här tillrätta på ett bra sätt (jag bor 3 timmar från Bålsta). Annars lär det vara vår första och sista affär med både märket och leverantören. :(
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Så kom den då äntligen! Efter 7 månaders väntan har vi nu en sprillans ny Pilote Galaxy G741J Sensation.

Vi hade valt det lite gråare/mörkare träslaget på inredningen, med vita lister nertill på skåpen mm, kombinerat med läderimit i ljusbeige och mörkbrunt. Skitsnyggt. Pilote har jobbat mycket med belysningen. Den är verkligen snygg och ändamålsenlig. Och Alde-värmen är mycket skön och drar inte så mycket energi (vi klarar dagens utetemperatur på endast 2kW el).

Körkomforten är utmärkt. Bilen är märkbart tystare än vår förra (en Bürstner).

MEN.

Bilen var behäftad med en mängd fel. Allt från läckage i motorn till TV-antenn som inte funkar och en toa som läcker (färsk-)vatten.

Nu får vi se om Skoklosters kan ställa det här tillrätta på ett bra sätt (jag bor 3 timmar från Bålsta). Annars lär det vara vår första och sista affär med både märket och leverantören. :(

Enligt vad jag läst tidigare så lär Skoklosters vara mycket noga med att rätta till felaktigheter.
Vi som beställt en likadan bil som ni undrar vad, mer precist, vilka fel som ni upptäckt.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Enligt vad jag läst tidigare så lär Skoklosters vara mycket noga med att rätta till felaktigheter.
Vi som beställt en likadan bil som ni undrar vad, mer precist, vilka fel som ni upptäckt.

Jag skickar dig ett privat meddelande om detta.
Jag kan tillägga att Skoklosters skickade ner ett par för att hämta upp min bil och reparera den i Bålsta. Sedan kör de ner den till mig igen. Det är bra service!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Så kom den då äntligen! Efter 7 månaders väntan har vi nu en sprillans ny Pilote Galaxy G741J Sensation.

Vi hade valt det lite gråare/mörkare träslaget på inredningen, med vita lister nertill på skåpen mm, kombinerat med läderimit i ljusbeige och mörkbrunt. Skitsnyggt. Pilote har jobbat mycket med belysningen. Den är verkligen snygg och ändamålsenlig. Och Alde-värmen är mycket skön och drar inte så mycket energi (vi klarar dagens utetemperatur på endast 2kW el).

Körkomforten är utmärkt. Bilen är märkbart tystare än vår förra (en Bürstner).

MEN.

Bilen var behäftad med en mängd fel. Allt från läckage i motorn till TV-antenn som inte funkar och en toa som läcker (färsk-)vatten.

Nu får vi se om Skoklosters kan ställa det här tillrätta på ett bra sätt (jag bor 3 timmar från Bålsta). Annars lär det vara vår första och sista affär med både märket och leverantören. :(

Tråkigt att höra! Har man köpt en ny bil för väldigt mycket pengar vill man ju känna förtroende för den.

Vi jagar också annan bil då vi bla. vill kunna vintercampa vilket inte fungerar bra i vår nuvarande med enkelgolv I stort sett oisolerat. Därav frågan. Hur tjock isolering är det I väggar/golv & tak I Er nya bil?

Mvh!
// Niklas
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Tråkigt att höra! Har man köpt en ny bil för väldigt mycket pengar vill man ju känna förtroende för den.

Vi jagar också annan bil då vi bla. vill kunna vintercampa vilket inte fungerar bra i vår nuvarande med enkelgolv I stort sett oisolerat. Därav frågan. Hur tjock isolering är det I väggar/golv & tak I Er nya bil?

Mvh!
// Niklas

Har inte de exakta måtten i huvudet, men du hittar dem på pilote's hemsida om du leter litet. Men det rör sig kring 30 mm. Men jag tror i ärlighetens namn inte att det blir någon större skillnad om det är 25 mm eller 50 mm. Viktigare är att man har dubbelgolv och att förarkabinen är ordentligt isolerad. Vi har köpt till ett ordentligt vintertäcke för förarkabinen plus att vi tänker skära till några bitar ligg-underlag och lägga längs sidorutor och under takluckorna. Det är där den mesta kyla letar sig in.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Har inte de exakta måtten i huvudet, men du hittar dem på pilote's hemsida om du leter litet. Men det rör sig kring 30 mm. Men jag tror i ärlighetens namn inte att det blir någon större skillnad om det är 25 mm eller 50 mm. Viktigare är att man har dubbelgolv och att förarkabinen är ordentligt isolerad. Vi har köpt till ett ordentligt vintertäcke för förarkabinen plus att vi tänker skära till några bitar ligg-underlag och lägga längs sidorutor och under takluckorna. Det är där den mesta kyla letar sig in.

Klart att dubbelgolv är till stor fördel ur isoleringssynpunkt, speciellt om det är uppvärmt. Men jag skulle nog vilja påstå, av erfarenhet från frilufslivet, att val av isoleringsmetod i kombination med volym isolerad luft är minst sagt avgörande för isoleringsförmåga = bekvämlighet.

Jag hittade uppgifterna jag sökte. Oavsett biltyp (halv-integrerad/ hel-integrerad) har Pilote-bilarna 28mm isolering I väggar & tak samt 35mm isolering I golv.

Här skiljer det en hel del mellan olika tillverkare har jag sett.

Tack för tipsen. Förarplats och alla takluckor samt rutor är helt klart köldbryggor. Där skiljer det sig också mellan olika tillverkare vilka lösningar de väljer. Vissa har dubbla glas I rutorna = dyrt. Att lägga filt/isolerings på utsidan av vindruta fungerar nog också riktigt bra. Och, som du skriver, lägga en bit liggunderlag (tillskuren) för varje taklucka är ju klockren. Speciellt om den kan läggas med en luftspalt upp mot takluckans glas/platsglas.


Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?

Klart att dubbelgolv är till stor fördel ur isoleringssynpunkt, speciellt om det är uppvärmt. Men jag skulle nog vilja påstå, av erfarenhet från frilufslivet, att val av isoleringsmetod i kombination med volym isolerad luft är minst sagt avgörande för isoleringsförmåga = bekvämlighet.

Jag hittade uppgifterna jag sökte. Oavsett biltyp (halv-integrerad/ hel-integrerad) har Pilote-bilarna 28mm isolering I väggar & tak samt 35mm isolering I golv.

Här skiljer det en hel del mellan olika tillverkare har jag sett.

Mvh!
// Niklas

Har inte haft ute den i sträng kyla ännu (av naturliga skäl), men kan ändå konstatera att den lär bli mycket bättre än vår gamla Bürstner som hade enkel-golv med golvvärme. Med en utomhustemperatur på 5-7 grader räckte det gott och väl att mata pannan med 2kW el. Ingen gasol behövdes.
 
Toppen