• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

har ingen egen erfarenhet av elverk men tittade lite på det inför föregående års säsong utan att komma till skott och köpa något
hitta då Kipor till landets lägsta pris här http://www.drift-underhall.se/
det fanns också en firma i Göteborgstrakten som förra sommaren sålde ut Kipor under en kampanj som man kallade "lagerrensning", har tyvärr inte kvar vare sig namn eller länk till dessa, men priset var ungefär detsamma som Drift och Underhåll har i länken ovan

därav konstaterar jag att det "nedsatta" priset i länken du har i ditt inlägg kan man nog betrakta som ett pris som är normalt för liknande alternativ

det vore intressant att hör av andra på detta forum som har erfarenhet av liknande tystgående elverk samt prisnivån på dylika runt om i landet

hittade denna länken när jag sökte via Google på "Kipor"
http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=4701&hl=
 
Senast ändrad:

Jan-Åke

FD HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
37
Medlemskap
2023
Sv: Elverk

Hej på er efter stormen.
Jag har ett sådandt elverk Kipor 1300 jag köpte det våren -06 och har bara användt det några gånger men det går tyst och är lättstartat. Det finns uttag både på 230v + 12 v bra om man vill ladda ett separat batteri, annars så är husbvilens laddare nog efekivare så då är det ju bara att köra den vägen. Jag köpte mitt hos K-rauta för 2695:- såg deras annonsblad att dom sålde Nu för samma pris. Jag har tidigare haft 2st elverk Nissan 700W
och ett större på 1500w bägge bullrade mera.
:mcride:
Hälsningar från Jan-Åke Ström om det kan vara till någon ledning
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Elverk

Hej igen,

Tack för nyttig information. Tyvärr så har jag stött på problem! Min Dometic luftkonditionering kräver 16 amp i 0,15 sek som startström och (drifteffekt 950watt) det verkar osäkert om dessa elverk klarar detta. Jag tror att det enda sättet är att prova.

Då det är en kompressor, så uppstår ju denna startström varje gång kompressorn slår till. Jag tror kanske att man måste upp på 3000w för att ha en chans.

Tacksam för tips!

Kjelle på Glädjen
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

En kylkompressor på 1 kW drar så mycket ström i startögonblicket att en s.k. mjukstartare bör användas för att hålla strömmen nere på nivåer som generatorn/invertern klarar av utan att den löser ut kortslutningsskyddet.
Generatorn/invertern bör i det här fallet ändå vara på c:a 1,5 kW kontinuerlig effekt för att inte bli så varm under drift.

Det finns enfas mjukstartenheter att köpa för att starta motorer med stor tillslagsström, bl.a. här:
http://www.elrond.se/smamjuk.htm
Företagets startsida: http://www.elrond.se/

Danfoss har också:
http://www.danfoss.com/Sweden/Busin...segment=MC&ProductTypesInCMS=true&next=detail

Schneider Electric:
http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?f=tree&GroupString=|3560|&ID=100699

Sigbi:
http://www.sigbi.se/Mjukstartare/microstart.htm

Siemens:
http://www.siemens.com/page/1,3771,1144083-17-999_0_0-174,01.html

Solar (Telemecanique):
http://www.solar.se/site/images/Ats01_produktblad_Sv.pdf

Det är egentligen trevliga problem det här, att bli av med överskottsvärme - vi skulle nog vilja ha lite av den varan just nu även om det är ovanligt varmt för årstiden!
Minus 17 i går och i dag så regnar det, mycket egendomlig vinter!
Man får i alla fall glädja sig åt att det inte går åt så mycket ved...

Man måste ta chansen att få glädjas - eller hur 'Glädjen'? :D
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Hej Kjell jag har en fråga till dig som rör en Värmepump som jag har i huset.Vet du om det finns någon Extern pryl som gör att pumpen återstartar efter strömavbrott,
som jag nu har det måste jag starta den med fjärrkontrollen efter elavbrott.
Det är en luft-luft pump: Modell KFR 30W/XBPc Inverter Splitt Type. 220v 50 Hz
Rated current Input 11 A.

Det är ju inget Elverk men vem vet?
Hasse P.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Elverk

Ett tips på billiga elverk men som ändå är bra är Swedol. Dom har idag butiker över i princip hela Sverige, finns på weben. Jag köpte ett därifrån för en skitpeng efter att mittförsta elverk hade blivit stulet (fick dock tillbaks det via polisen efter 4 månader!!!?). Det är Kinesiska elverk, man får skruva fast det mesta innan man kör igång, men dom fungerar och går tyst! Klart prisvärda.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Ursäkta en elokunnig men vad innebär detta för driften av ett kylskåp ex vis. Hur stort elverk behöver man ha i en ordinär husbil för att kylskåp och värmepanna ska kunna drivas? Man kan tydligen inte bara utgå ifrån de olika delarnas sammanlagda Watt??

Largu
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Hasse,
med en timer och en kontaktor kan man fixa en återstartsfunktion, jobbet ska dock göras/godkännas av en behörig elektriker.
Färdiga enheter finns kanske att tillgå om man frågar någon elinstallatör.

Kan du återstarta med fjärrkontrollen kanske man kan programmera den att sköta återstarten efter ett strömavbrott, som Mitsubishi:
http://www.miba.no/miba-info/dokumentasjon_for_forhandlere/feilsoking/auto-restart_pac(a).pdf

De flesta luft-luft värmepumpar har faktiskt en automatisk återstartsfunktion inbyggd, kanske tillverkaren har en tillsats för detta, kan vara värt att undersöka.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Elverk

Ursäkta en elokunnig men vad innebär detta för driften av ett kylskåp ex vis. Hur stort elverk behöver man ha i en ordinär husbil för att kylskåp och värmepanna ska kunna drivas? Man kan tydligen inte bara utgå ifrån de olika delarnas sammanlagda Watt??

Largu
Jo vad gäller dom sakerna så är det wtten som styr det då dom inte har några startströmmar som är extra höga. vad kan det ta? Pannan 1000W, kylen kanske 100W. Blir i så fall 1100W och sen en batteriladdare på det. Om du ska köra det kontinuerligt och inte bränna ut elverket så bör du nog ha ett på 2000W (2kw) om det ska hålla i längden.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Largu,
jodå, precis som Kölis säger så är det den påstämplade Watt-angivelsen som räknas för varje strömförbrukare.

Ett absorbtionskylskåp för gasol/12V/230V drar dock betydligt mera ström än ett nyare kompressorskåp för 12/24 V och skillnaden är 1/10, alltså att absorbtionsskåpet drar omkring 100W och kompressorskåpet knappt 10W.
Elpatronen i värmepannan drar max 2300W, den kan ställas in för lägre förbrukning med en omkopplare om man vill köra andra förbrukare samtidigt som elpatronen på elstolpens 10 A säkring.

Nu har husbilarna också vanligtvis 10A säkring i sitt eget elsystem och det är alltså liten idé att köpa större elverk än på 2300W såvida man inte ska driva en elspis, ugn och elkamin i förtältet samtidigt som man har allt påslaget inuti husbilen.

Planerar man att driva elpatronen i husbilen från en generator kan jag tänka mig effektivare lösningar på att värma husbilen, en dieseldriven värmepanna är ett betydligt bränslesnålare alternativ.
Man behöver då inte gå omvägen via generatoraggregatets dåliga verkningsgrad (alltså motorn) som ligger på kanske 30% och kan utnyttja bränslet bättre med hjälp av värmepannans 70-80%.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Inte direkt några nyheter kanske men en intressant artikel om behovet av en AC - 47 grader plus låter som det skulle vara i varmaste laget:

Honda generator for cool comfort

Intressant också att han har fått installationen så tyst. Men det kan bero på ljudnivån från AC:n, den överröstar tydligen elverket... :wideeyed:
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Elverk

Hej igen,

Nu har sommaren kommit, det börjar dyka upp husbilar överallt. Jag blir inte klok på elverk, jag får lika många svar som det finns elverk. Nu till min fråga!
Är det någon som har praktisk erfarenhet att driva Dometic 2100 med elverk?
I så fall undrar jag vilket elverk och hur stor effekt har det.

Tacksam för svar

Glädjen
:confused: :confused: :confused:
 
F

F.d. 28851

Guest
Sv: Elverk

Hej gott folk
Eftersom vi är på väg till Spanien för en längre tid och måste ha ström i bilen, undra jag om det finns någon som har koll på om man ska handla elverk i Sverige eller på nedvägen: Tyskland eller? Jag har sett i K-rauta i Luleå ett Kipor 2000 för 3900kr. Hur ska vi göra? Handla nu eller sen?
Claus & Carin
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Elverk

Mike 71/ Var förvarar du elverket?
Vi har en liknade planlösning på vår bil och jag har för avsikt att köpa ett Kipor 2000 men jag hittar inte något utrymme som är stort nog så jag får nöja mig med ett Kipor 1300.

Undrar/Lars
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Elverk

Mike71/ Tack!
Såg just ditt inlägg. Jag förstod nästan att det måste ligga för att få plats.
Jasså dom håller tätt, det är ju bra. Bensin och oljelukt vill vi inte ha i huset. Jag har redan beställt ett Kipor KGE1300TC och tror nog att det räcker för vår del eftersom vi ej har någon AC när vi står uppställd. Vi har tänkt att ha verket som reservkraft när solcellerna blir så dammiga att effekten från dessa blir för liten.(Spanien). Har tänkt att plocka ut sopkorgen och lagra verket stående i det skåpet. Man kan då nyttja sopkorgens glidskenor för att på ett enkelt sätt få ut detvid behov, men någon slags låsanorning får jag fixa så det inte kommer farandes vid kraftig inbromsning.

/Lars
 
Toppen