• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El-kabeln är sjuk?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Varför blir kabeln prickig?
Den sitter i ett elskåp ca 1m över gräsmatta.
 

Bilagor

  • IMG_7119.jpeg
    IMG_7119.jpeg
    2 MB · Visningar: 124

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Tänk bara på att Schuko och även CEE, (de blå) har IP-klassning, IP 44.
De tål lite regn, men bör sitta under tak. Bör absolut inte ligga i blötan eller snön på marken.
Sladden tål dock vatten.

Men hur gick det med den prickiga sladden?
Gick den att få ren?
Är den mjuk och följsam, elelr spricker den?

Roysan
De vita prickarna var intorkat på sladden och ramlade av när man pillade på dem, ungefär som skorpor från ett sår.
Så troligen var det spindelägg, (vill tro det i alla fall) med tanke på hur det såg ut i elskåpet. Fullt med små spindlar och en stor rackare, "Långben" som troligen vakade i skåpet. Tog Natusan våtservetter och torkade av och det blev rent. Kabelhöljet är mjukt.

Har funderat lite på märkningen, men är nog fast inbiten vid att byta ut den mot färgad kabel för att lättare hitta bland elskåpstrasslet som kan finnas ibland. (tänk Elmias elskåp)
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
498
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Man kan ju sätta på en märklapp med bilnummer eller namn.
Finns en del kabelmärkningsaker hos BIKLTEMA, eller man kan använda nyckelskyltar som oxo finns hos FELTEMA. Färgade buntband..
En färgad krympslang en bit på kabeln syns väl.

Kabel av alla typer är numera väldigt dyra.

Roysan
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.843
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
De vita prickarna var intorkat på sladden och ramlade av när man pillade på dem, ungefär som skorpor från ett sår.
Så troligen var det spindelägg, (vill tro det i alla fall) med tanke på hur det såg ut i elskåpet. Fullt med små spindlar och en stor rackare, "Långben" som troligen vakade i skåpet. Tog Natusan våtservetter och torkade av och det blev rent. Kabelhöljet är mjukt.

Har funderat lite på märkningen, men är nog fast inbiten vid att byta ut den mot färgad kabel för att lättare hitta bland elskåpstrasslet som kan finnas ibland. (tänk Elmias elskåp)
Ett enkelt tips är att börja rulla upp kabeln från husbil till skåpet. Skulle det bli fel där är det mycket underligt. ;)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.636
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Den ser väldigt lika ut som den första kabel jag köpte till husbil, styv och bänglig när det är kyligt ute. Jag köpte ganska snabbt en 10 och en 15 m gummikabel och förpassade den orangefärgade till förrådet.
Enligt informationen om kabeln, är det en H07RN-F, 3G2,5mm² – alltså en gummikabel. Det du köpte kanske var en plastkabel?

Pålle
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
498
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Köper man en KINA kabel, så kommenderas att man mäter igenom den för att förvissa sig om att gulgrön är kopplad, och finns med överhuvudtaget. Är fasen kopplad till jord blir det inte kul att beröra bilen....
Jag har faktiskt sett sladdar som varit felkopplade, det handlar då om inomhus skarvsladdar med flera uttag, såna med en rör lampa och strömbrytare..

Roysan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Köper man en KINA kabel, så kommenderas att man mäter igenom den för att förvissa sig om att gulgrön är kopplad, och finns med överhuvudtaget. Är fasen kopplad till jord blir det inte kul att beröra bilen....
Jag har faktiskt sett sladdar som varit felkopplade, det handlar då om inomhus skarvsladdar med flera uttag, såna med en rör lampa och strömbrytare..

Roysan
Det skulle vara bra att veta vad det är för sladdar. De sladdarna skulle behöva återkallas.
Elsäkerhetsverket har kanske redan fått in en anmälan.

Ett tips. Om man monterar nya kontakter på en sladd. Skyddsledaren bör vara lite längre än fas och nollan före dragavlastaren inuti kontakten. Då sitter skyddsjorden kvar även om oturen skulle vara framme om någon av de andra två släpper.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
498
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det var länge sen jag kollade sladdar.
Men jag minns att IKEA gjorde stor sak och återkallade vissa partier av elgrejer.
Något som än idag sker då och då.
Men numera mest i fråga om EMC problem.

Roysan
 
Toppen