• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El förbrukning TV

F

F.d. 29908

Guest
Sv: El förbrukning TV

Jag köpte nyligen en Dmtech 24 tum digital-TV på Netonnet. Den går på både 12 och 230 volt och har inbyggd både digitalbox (valfritt mark- eller satellit) och DVD/CD-spelare.

Mycket bra funktioner och prima bild och den är dessutom HD-klar med mpeg-4 (kommande HD-standard i Sverige. Används redan i Norge för alla kanaler och i Danmark för en del kanaler).

Jag har med precisionsamperemeter mätt upp strömförbrukningen. I 12-voltsläge drar den med digitalbox för marknätet 4,1 Ampere = 48,4 Watt. I stand-by läge drar den bara 1 Watt. Imponerande tycker jag. Tidigare hade jag en vanlig 15 tum analog-TV+digitalbox som jag drev via inverter. Drog totalt 10,5 Ampere = 126 Watt (Inverterns strömförbrukning).

Nu har jag dessutom 24 tum, mycket bättre bild, klart för HD-TV och DVD-spelare.

Samma TV finns också med mindre bild men då är den inte HD-klar utan det dom kallar HD-förberedd.
Har en DM-Tech 19 och är jättenöjd med den, har även den DVD och inbyggd digitalbox. Enda problemet med den var 12 volts kabeln som var underdimensionerad, plasten smälte i den och kortslöt plus och minus. Köpte till 12 volts lsadden eftersom den inte följde med TV:n. Jag köpte en kraftigare plugg sedan dess har allt fungerat kanon. Bättre bild än TV:n hemma och perfekt med allt inbyggt. Enkelt när man ska plocka ur TV:n för vinterförvaring, uatn et skatbo med sladdar. DM-Tech har i regel bra prisbild oxå. Vi betalade 3300 för vår 2008.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: El förbrukning TV

Våran DmTech 17" lcdtv med DVd drar 60watt (12v och 230volt) och våran gamla 14" tjocktv med video drar 50w (230v enbart) , har även en 12v/230v 15" Salora men den hade ingen skylt i bak med uppgifter .

Detta enligt specen i bak på tvapparaterna .

Även min 12 voltskabel kortslöt men detta var kontaktblecken inuti 12volts ciggkontakten så låg ihop men den skulle jag ändå byta til en "annorlunda" 12voltskontakten .
 
Senast ändrad:

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: El förbrukning TV

Finns de i passande storlek för husbil? Visserligen är de lätta men mig veterligen ä det 32" det minsta man kan få än så länge.
Jag har en LED 32" hemma som sovrums TV och den har väl tagit över som första TV totalt.
Kalas bra bild, svart är svart på den med, istället för grått som i "tjockare" LCD apparater.
/Pentti
 
F

F.d. 25186

Guest
Sv: El förbrukning TV

Svar till Kjelle (Tripple KK)
Om TV:n är platt eller tjock har inget att göra med om den är analog eller digital. TV:ns form beror endast på viken typ av teknik som används för bildpresentationen. Själva mottagardelen kan vara antingen digital (finns knappast på tjock-TV eftersom digital-TV kom senare) eller analog, ibland både och. Sedan kanske vi ska klargöra det där med strömförbrukning. Den mäts i Ampere, förkortas A. Ah betyder Amperetimmar, dvs hur länge en strömförbrukning har pågått. 4 Ah betyder t.ex. 4 A under en timme eller alternativt 1 A under 4 timmar. Eller något mitt emellan. Ett batteri som har t.ex. 80 Ah kan alltså ge 1 A under 80 timmar eller 80 A under en timme. Detta är teoretiskt eftersom kapaciteten är mycket lägre vid hög belastning. Effekten som en apparat drar fås genom att multiplicera strömstyrkan med spänningen, dvs A gånger V. Jag gissar att dina apparater då har en effektförbrukning av 4 A gånger 12 V vilket ger 48 W.
Håkan
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: El förbrukning TV

Om du mena analog Tv, en TV med ett bildror sa drar den mer an en platt TV
Den mest energisnala TV:n i dag ar en ny teknik som heter LED light emitted diods
och drar bara ca 60- 75% av vad en L.C.D TV forbrukar (Ex Samsung), men framfor allt sa ar dom mucket plattare och blir mindre varm. om du tittar pa en analog kanal eller en digital kanal sa ar skillnaden pa stromforbrukningen forsumbar . Manga moderna TV appareter har i sin meny en energispar funktion som du kan aktivera. bilden blir kanske nagot morkare da den haller nere ljuset och kontrasten som hojer energiforbrukningen

Ha det bra kommer ni tillSpanien sa hor av er Juan
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: El förbrukning TV

Har en DM-Tech 19 och är jättenöjd med den, har även den DVD och inbyggd digitalbox. Enda problemet med den var 12 volts kabeln som var underdimensionerad, plasten smälte i den och kortslöt plus och minus. Köpte till 12 volts lsadden eftersom den inte följde med TV:n. Jag köpte en kraftigare plugg sedan dess har allt fungerat kanon. Bättre bild än TV:n hemma och perfekt med allt inbyggt. Enkelt när man ska plocka ur TV:n för vinterförvaring, uatn et skatbo med sladdar. DM-Tech har i regel bra prisbild oxå. Vi betalade 3300 för vår 2008.
Har också DMtech 19 tum. Kanonbra med allt i ett och dessutom bra bild. Var det 12 voltskabeln som man köpte som tillbehör som var för klen? Isåfall får jag kolla min.
Jan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: El förbrukning TV

Har också DMtech 19 tum. Kanonbra med allt i ett och dessutom bra bild. Var det 12 voltskabeln som man köpte som tillbehör som var för klen? Isåfall får jag kolla min.
Jan


Kabeln var inte för klen men kontaktblecken inuti ciggkontakten låg för nära varann så när man tryckte in den fjädrande +polen så gick den emot kontaktblecket för minuspolen så det blev kortslutning .

Konstigt att något som är fabrikstillverkat kan vara en sådan skitkonstruktion , jag skulle ändå byta kontakt till en sådan smalare 12 voltskontakt.
 
Toppen