Sv: Effektbox
Något som jag tänker på att att köper jag en husbil för 500-600.000:- så tänker jag inte äventyra motorns säkerhet med en billig box ,dessutom så har jag ca 400 meter ner till Kvick och Carlsson Racing här i Falköping .
Dom har funnits så länge och det gör man inte om man säljer skräpsaker , jag har desutom känt skillnaden i bilar både före och efter .
Sen detta med miljöföroreningarna så blir nog min "trimmade" nyare husbil renare än min gamla .
Sen tror jag även behöver man gasa mindre så drar den även mindre .
Hittade detta inlägget med lite frågor och svar .
Hej,
Vi är glada av att du hörde av dig till oss och vill absolut reda upp alla missförstånd. Du ska ju inte behöva vara orolig i onödan.
Det vi skriver om laddtrycket är en viktig sak. Alla nya dieselmotorer kör med mycket högt turbotryck original (stort överskott med luft). Det är inte bra att öka laddtrycket ännu mer för då ökar slitaget på ramlager mm. Det som ger effekt på en modern dieselmotor är bränslemängden. Om man ska ta ut väldigt mycket mer effekt (kanske över 30%) då måste även laddtrycket ökas eller motorn måste då få mer luft. Men ska man trimma så mycket så är det inte säkert att allt annat hänger med (intercooler, spridare, dieselpumpen, drivlinan mm).
Svar på inlägget:
1. Man ändrar styrningen av bränslet på helfel sätt. Istället för att säga till spridarna att ändra mängd bränsle så plågar man skiten ur pumpen att pressa mera bränsle utan att öppna dem mera.
KCR: Enkelt förklarat så förändrar våran box railtrycket och insprutningstiderna under kontrollerande former. Att tiderna förändras beror på att styrboxen i bilen vill kompensera det lägre trycket som den tror det är. Att detta sliter mer på pumpen än att enbart förändra insprutningstiderna stämmer inte helt. Så fort man ökar bränslemängden så får ju pumpen jobba lite mer, oavsett vilket sätt man trimmar på. Men det är väldigt marginellt och det blir ju endast vid full belastning. Vår produkt och sättet att göra förändringen på är väldigt gynnsam för emissionerna (finns emissionstest på hemsidan). Det är ett bevis på att trimningen är kontrollerad och säker.
2 Dessutom slår det på alla insprutningsfaser. Ska du trimma ska du bara öka huvudfasen, inte pilot eller efterfaserna.
KCR: Det ökade bränsletrycket blir på alla faser, men det är ingen nackdel. Det ger en mer gynnsam förbränning. Om man enbart ändrar insprutningstiderna så finns risken att insprutningsfasen lappar över (går ihop). Vilket då ger en stor ökning av röken vilket då skadar partikelfiltret i bilen.
3. Det är ju helgalet att bara vräka in tex 20% mera diesel för att öka effekten med 20 hk. Öka BÅDE bränsle med 10% och luft med 10% på fullast så får du korrekt förbränning utan sot som dödar både turbolager och partkelfilter.
KCR: Det är ju inte riktigt så det fungerar, 10% mer luft ger inte 10% mer effekt på en dieselmotor nu när luftöverskottet redan är så stor.
4.Färddatorn kommer att visa helfel.
KCR: Den visar inte fel, möjligtvis vid full belastning men det är inget som man märker i praktiken.
5. Mappar eller PPC-ar du så ändrar du tex bara fullasten (dvs vid fullgas) som man kanske kör 1% av tiden, Det är mycket skonsammare än en box som plågar pumpen så fort motorn är igång, t.o.m. på tomgång. Som att köra runt med plattan i mattan och reglera farten med bromsen.
KCR: KCR-boxen gör givetvis endast förändringen när det behövs, alltså den stressar inte pumpen vid tomgång eller lågfart. Den jobbar mot belastningen i motorn och förändringen varierar därefter. Dock så finns det enklare boxar ute på marknaden som är väldigt simpla och då kan pump mm bli mer stressade eller till och med gå sönder.
Men varför är boxar så populärt då ??? Jo, det är ju enkelt, i princip bara ett motstånd som sänker spänningen lite från tryckgivaren i common-railen, borde inte kosta många ören.
KCR: För att det fungerar och att våra kunder är nöjda. Vi skulle inte vara marknadsledande om våra produkter inte fungerar eller skadar motorerna. KCR-box är inget enkelt motstånd utan är en mikroprocessor med komplicerad mjukvara och avancerade algoritmer som vi har förfinat under många år.
Alla former av trim ökar påfrestning, men en riktig om-mappning på verkstad eller av dig själv ala PPC är ohyggligt mycket skonsammare än KCRs ved-bod trimning. Känns mera som ett spett genom ljuddämparen
KCR: Finns både bra och dåliga ”om-mappningar”. Men de flesta kunder väljer KCR-boxen för att dels blir resultatet mycket bra och man gör inga ingrepp i systemet och det är väldigt säkert för det är enkelt att återställa bilen om man nu vill det.
Om jag hade lagt 350-400 tusen på bilen och tänkt trimma hade jag inte snålat in någon tusing på en box utan trimmat på ett skonsammare och bättre sätt, tex PPC.
KCR: Precis vad våra kunder tänker när de handlar från oss.
Har du fler frågor så tveka inte utan kontakta mig igen.
Med vänliga hälsningar / Best regards,
Niklas Kvick