• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ducato 3,0 första service

F

F.d. 12360

Guest
Blev rätt överraskad när det visade sig att första service är först efter 4500 mil eller 2 år.
Kan det verkligen vara sant??

Pratade med fiat sverige och de bekräftar.

Hade någon av er bytt olja tidigare ?
 

Yvonne och John

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
398
Medlemskap
2023
Sv: Ducato 3,0 första service

Hej Hanbjo
jag har också ducato 3,0 förste service vid 4000 mil men enligt serviceboken kommer ett
oljebyte före
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Ducato 3,0 första service

När ska oljebytet göras och vad kostar det?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ducato 3,0 första service

Vad ni än gör så slå i long life olja i motorn och inte något billigt skit för då kommer det att bli dyrt. Jag misstänker att det även finns en tidsintervall vad gäller service/oljebyte, det som först inträffar. Long life oljorna är gjorda för att tåla många mil men inte 5 år eller så. Det är rena lastvagns spec på det hela och motorn/chassit är en lastvagn som beräknas rulla så där 6000 mil om året. Att slå i en billig olja för så där 30:-/L är samma sak som ett turbo byte eller motor renovering före 10.000 mil. Longlife oljor kostar betydligt mer. Det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna...
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
764
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Ducato 3,0 första service

Ducato 130 multijet är service intervall 3000 mil eller 1 gång
varje år.:wink:



Åke 65
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Ducato 3,0 första service

Hej
Jag har en ducato 160 multijet och som jag skrev tidigare är första service efter 4500 mil eller två år, vilket som inträffar först.

Kölis svar i tråden tror jag rätar ut alla frågetecken.

Jag kommer nog att byta olja ändå efter ett år. Det känns så i ryggraden.

Men enligt Fiat Sverige var konstruktionen på dessa nya motorer sådana att det inte var några som helst problem att köra två år.

En lustig detalj i sammanhanget är att Fiatchasiet är indentiskt med Citroeng.

Trevlig midsommar önskar vi alla

Hans & Barbro :wink:
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ducato 3,0 första service

Jag bytte olja redan efter 70 mil vilket antagligen är ett rekord ( i dumhet). Anledning var att en auktoriserad FIAT-verkstad i Småland påtalade att om man byter till Midland Oil så har man gratis assistans ute på vägarna samt en motorgaranti upp till 40.000 mil. Normalt sett så gör man nog den övergången vid första servicen. Men.....Har man blå ögon och är otålig så gör man så ibland. Det känns hursomhelst skönt med fri assistans om något skulle hända.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Ducato 3,0 första service

Nja nog hade du ju kunnat vänta tills nybilsgarantin gått ut kanske. En assistans hos motor kostar 175:-/år
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ducato 3,0 första service

Visst har du rätt ! Egentligen skulle det förslaget kommit från oljebytaren !!
 
Toppen