• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drönare

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Jag köper allt det när det gäller profitionellt bruk .Fasta kameror likaså det går och värja sig emot om man önskar .Men drönare med kamera blir det bökigt .Jag TROR många privata ägare är suspekta fluktare eller snorugar .
Själv har jag kamera i min trädgård och uppställningsplats och jag bryr mig inte att om det är olagligt.Har inte brytt mig om och ta reda på vilket hellerIngen tvingar Någon och gå in så ingen blir heller filmad som inte vill.

Detta är nog det ultimata sättet att lösa sina problem på,att helt enkelt efter eget tycke välja vilka lagar och regler man vill följa.


lars
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Drönare

Jag kan inte låta bli att associera till hur det var i bilismens barndom.

rf.jpg

Det tar lite tid innan nymodigheterna accepteras. Förvaltningsdomstolen lyckas med att dra ett löjets skimmer över Sverige samtidigt som "legala" drönare av en helt annan kaliber dödar människor worldwide.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Drönare

Detta är nog det ultimata sättet att lösa sina problem på,att helt enkelt efter eget tycke välja vilka lagar och regler man vill följa.


lars

Lagtrots från normalt laglydiga människor, sådana som förstår varför lagar finns, uppstår inte ur intet! Det kommer någonstans ifrån. Var det kan komma komma ifrån överlåter jag till den intelligente läsaren att avgöra.

Jappe
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Jo, kamerabestyckade drönare har varit lagligt att filma med för alla tidigare.
De flesta är inte leksaksamatörer utan fotoamatörer som vill ta översiktsbilder upp till 120 meters höjd i dagsljus.

Yrkesanvändaren har däremot varit tvungen att söka tillstånd vid filmning med drönare i sin yrkesverksamhet men däremot inte som privatperson.

Leksaksanvändare skaffar knappast drönare med potent kamera i prisklasser mellan 15-25000 kr.

Nä du, bara för att ingen blivit dömd för det betyder det inte att det var lagligt och det visar också domen. Jag fick inte fota från luften för 25-30 år sedan, fast det gjorde vi ändå så detta är ingen nyhet.

Att ni försöker måla upp nu att ni befinner er på 120 meters höjd är inte sant, dom vanligaste filmerna är betydligt lägre än så, även din då du filmade dina grannars tomter. När du la upp dina grannars tomter på nätet, frågade du dina grannar om det var okej? Kan ju ha varit någon som inte skulle ha varit på besök.


För att inte tala om den film någon la upp efter en träff och genast blev det kommentarer om en medlem inte tvättade sitt husbilstak som var grå/svart av skit. Jag tror inte den personen uppskattade det iallafall.

Och vad är skillnaden mellan en leksaksamatör och en fotoamatör, för mig är lek och hobby samma sak. 15-25000kr är småpengar många ggr på vad folk lägger på sina leksaker.

Sen påstår ni att man ser/hör drönaren när den kommer och att vi andra som inte vill bli filmade ska gömma oss, det värsta är att vi inte ser vem det är som filmar och sen kan man få den i huvudet för dom ramlar ner ibland också. Skulle det bli tillåtet kommer framtidens drönare bli starkare och bära mer vikt, som då och då även kommer falla ner på oss människor eller andras egendom.

Men oavsett, det kommer aldrig att bli tillåtet hur mycket ni än försöker få till det.

Lycka till:D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Det har tidigare varit lagligt för enskild person att flyga drönare upp till 120 meters höjd under dagtid med synkontakt utanför skyddszoner.
I övrigt gällde samma regler som för vanligt fotograferande!

Jag förstår inte varför du ser ner på en växande skara av folk i alla länder, fotoamatören!

Yrkesfolk var tvungna att ha tillstånd inom sin näringsverksamhet men inte som privatperson.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Hä, Hä, det påminner om när jag flög över Kuwait under Kuwaitkriget när Saddam hade satt eld på alla oljekällor.
Då ropade men ut i planet att man inte fick fotografera, med påföljd att (nästan) alla inklusive undertecknad, tog upp sina kameror och fotade eländet.
:D:D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Mig veterligt är det bara inom Sveriges gränser som förbudet gäller för alla.
Antagligen inte så mycket längre?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.612
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Det är fortfarande lagligt för enskild person att flyga drönare upp till 120 meters höjd under dagtid med synkontakt utanför skyddszoner.

Vad den för närvarande gällande tolkning klargör är, att det aldrig har varit lagligt är att utan tillstånd för övervakningskamera fotografera/filma från en sådan drönare.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Nu kan man tänka sig ett framtida? scenario.
Drönaren har en kamera men inget minneskort utan streamar videon till en platta eller telefon i närheten som den som manövrerar drönaren inte har.
Hur är bevisläget då? Skall man genomsöka alla med mobiltelefon i närheten?
Jag har inga åsikter varken för eller emot, men den saken är klar att myndigheterna hänger inte med teknikutvecklingen.
:cool:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

När jag läser domen så uppfattar jag det som att det inte är tillåtet att filma från drönare. Det står inget om att lagra filmen, alltså är det inte tillåtet att filma även om bilden bara visas på en monitor. Därmed blir det också olagligt att sända bilden till externa mottagare med monitor och/eller lagringsenhet för bilden.

Men jag har kanske missuppfattat domen.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Det pågår redan en utredning tillsatt av regeringen; ”Utredningen om kameraövervakning”. Den sjösattes förra hösten och redovisar sitt svar i juni 2017. Innan dess är regeringen förtegna med kommentarer, förutom detta uttalande:

– Redan när den tillsattes konstaterade regeringen att det fanns ett behov av att utreda hur lagen förhåller sig till användning av ny teknik, till exempel kamerautrustade drönare. Denna fråga pekades därför särskilt ut i uppdraget, säger Morgan Johansson



Undrar om du Chippen har möjlighet att informera justitieministern att han kan lägga ner sin utredning då du är säker på att det inte blir lagligt.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Drönare

Försökte kopiera ett inlägg idag men lyckades inte.
Någon, Knarrevik kanske kan fixa det, står något väldigt intressant för er som har drönare i tidningen DI, om det är till gagn för er vet jag inte.
Jag är emot drönare men alla måste få säga sitt tycker jag.

Artikeln heter kryphål i drönarlagen.
/Pelle
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Det pågår redan en utredning tillsatt av regeringen; ”Utredningen om kameraövervakning”. Den sjösattes förra hösten och redovisar sitt svar i juni 2017. Innan dess är regeringen förtegna med kommentarer, förutom detta uttalande:

– Redan när den tillsattes konstaterade regeringen att det fanns ett behov av att utreda hur lagen förhåller sig till användning av ny teknik, till exempel kamerautrustade drönare. Denna fråga pekades därför särskilt ut i uppdraget, säger Morgan Johansson



Undrar om du Chippen har möjlighet att informera justitieministern att han kan lägga ner sin utredning då du är säker på att det inte blir lagligt.

Är det första gången du hört att regeringen skall tillsätta en utredning.:D
Det betyder inte att dom kommer ändra sig utan förmodligen att dom ska lugna media och folket som blivit drabbade innan dom presenterar samma sak igen.

Om ni misslyckas med att få igenom kameraövervakning med drönare trots att ni har hela mediekåren bakom er, så hoppas jag ni iallafall inser att ni har helt fel syn på integritet. Media vill ju givetvis ha tillgång till drönare för att kunna få dom bästa bilderna, att dom kränker personer för egen vinning struntar dom i.

För mig är det obegripligt att ni inte förstår! Ni tänker bara på er leksak och förstår inte vidderna av det andra!

Om jag fick bestämma skulle dom som arbetar professionellt i dokumentationssyfte där drönaren verkligen fyller en viktig funktion kunna ansöka om tillstånd, där ex drönaren alltid har en påslagen gps så myndigheten kan spåra vem som flugit vart eller att dom söker tillstånd för varje flygning.


Jag tycker inte det är okej att massor med människor ska bli försenade vid en flygplats för att någon ska leka, om det visar sig att det fortsätter totalförbjud innehav av drönare för allmänheten. Ett annat exempel skulle kunna vara att man bara får flyga på sin egna mark och endast filma sin egna tomt, precis som det är med kameraövervakning för villor idag.

Flygplan nära att krocka med drönare | Nyheter | Aftonbladet

Flygplan kan ha krockat med drönare i luften - Prisjakt Konsument
 
F

Frudden

Guest
Sv: Drönare

När jag läser domen så uppfattar jag det som att det inte är tillåtet att filma från drönare. Det står inget om att lagra filmen, alltså är det inte tillåtet att filma även om bilden bara visas på en monitor. Därmed blir det också olagligt att sända bilden till externa mottagare med monitor och/eller lagringsenhet för bilden.

Men jag har kanske missuppfattat domen.
Nej, du har uppfattat helt rätt. Det är själva filmandet som är förbjudet, oavsett om det lagras eller inte.

Men om du skickar upp en 35mm kompaktkamera - eller en Super8-filmkamera - då kan datainspektionen ta sina regler och stoppa upp dom där solen aldrig skiner. De har nämligen ingenting att göra med analoga film/foto-kameror.

// Fredrik W
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Chippen, du har fortfarande fått detta om bakfoten!
Det är inte drönarna som är förbjudna utan fotografering från dem när de befinner sig i luften.

Även för drönare utan kamera finns det regler men som tyvärr inte alltid följs.
Lek vid flygplats med flygande föremål är förbjudet sedan länge.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Chippen, du har fortfarande fått detta om bakfoten!
Det är inte drönarna som är förbjudna utan fotografering från dem när de befinner sig i luften.

Även för drönare utan kamera finns det regler men som tyvärr inte alltid följs.
Lek vid flygplats med flygande föremål är förbjudet sedan länge.

Jag ger upp, antingen kan inte chippen förstå eller så vill hon inte.
 
Toppen