• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diskussionens höga vågor

B

Byggare Bob

Guest
Jag har ända sedan begynnelsen uppskattat HBK:s forum. Har vid åtskilliga tillfällen fått kvalificerade såväl tips som råd. Medlemskretsen består till stor del av välvilliga medlemmar som generöst delar med sig av egna erfarenheter. Det har säkert besparat åtskilliga av oss dyra kostnader för både verkstadsbesök och annat.

På senare tid har emellertid tonen från vissa blivit obalanserad eller till och med förråad och hånande. Detta passar sig inte i ett sådant här forum. Var och en står för sina åsikter och dessa skall respekteras. Det gör man inte genom att kalla någon för dumdryg Skåning eller att kommentera att ”det var det dummaste jag hört” eller som senast, be någon lämna såväl klubben som landet.

Vill man själv bli respekterad finns inget annat sätt än att respektera andra. I en diskussion är det ingen som har ”rättast”. Båda, eller alla parter, har naturligtvis rätt utifrån sin egen situation.

Det är olyckligt när man börjar kasta skit på varandra.
Detta borde stoppats av Webbarna men jag förstår att det kan vara svårt att hänga med i alla trådar.

En nyårsönskan från mig skulle bli att vi kunde visa större förståelse för varandra och hålla diskussionerna på en vettig nivå. Låt diskussionens vågor skvalpa högt men se upp så dessa inte slår över vågbrytaren.

God fortsättning önskar jag er alla
Lars J
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Diskussionens höga vågor

Jag blir också förbannad men mest bedrövad över tonen som några få har i forumet. Och jag förstår Krinils reaktion helt. Ibland får man läsa inlägg som får mig att bli mörkrädd. Jag önskar alla en god och vänlig fortsättning på året i forumet.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Diskussionens höga vågor

Hej!
Även om jag som halvskåning i förskingringen inte direkt har drabbats av något nämnvärt påhopp (man skulle bara våga :mad:), så har jag alltid störts av att det förekommer så mycket "brus" i nästan alla sammanhang. Visserligen står det som exempel efter rubrik till Under Markisen "Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt", men innebörden torde väl inte vara att man måste fälla vilka helt ovidkommande kommentarer som helst, bara för att de far genom skallen.

Eftersom vi inte kan ha speciella forum för alla ämnen så hänvisas man allt som oftast till Under Markisen, med påföljd att "tråden" ganska snart spretar åt alla tänkbara håll och fler än så. Resultatet gör att det blir svårt om man vill följa upp en sak som man är intresserad av, vilket inte bara gäller Under Markisen.

Väl medveten om att det finns praktiska invändningar, så har jag ett förslag att "någon" skall flytta "urspårningar" till ett eget forum med hänvisning till det ursprungliga.
//Conny
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Diskussionens höga vågor

Jag förstår inte problemet. Man läser och eventuellt kommenterar de trådar man är intresserad av. Visst kan vissa trådar "sticka iväg" eller spåra ur, men är det "Under Markisen" så gör det inte så mycket. Där kan vi skriva och debattera om vad vi vill, och jag tycker det är lite av charmen när det kommer en oväntad eller rolig kommentar. Lite kringsnack och bakgrundeer tycker iallafall JAG är kul att läsa.
De som klagar kan ju gå in och titta på en del andra husbilsklubbar som finns på nätet och se hur mycket läsvärt det finns där. Ingen munter läsning precis. Kanske någon ny tråd eller kommentar i veckan. Det är väl inte så vi vill ha det???
Huvudsaken är att inläggen i debatten har en hyfsad ton även om det handlar om, för vissa, känsliga ämnen.
Det som retar mig lite är när det kommer dumma kommentarer när tekniska ämnen o d diskuteras. Man kanske svarar på något som frågeställaren allaredan vet eller man har missförstått problemet eller vad det nu är.
Man lägger ju ner tid och försöker hjälpa någon med något.
Att då få en spydig kommentar kan man leva utan.
Trots allt:
Lev väl och god fortsättning alla HBH:are. Snart stundar bättre husbilstider.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Diskussionens höga vågor

En gammal god devis är:

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar.

Eller en annan gammaldags tanke:

Behandla andra som du vill bli behandlad själv.

God fortsättning på det nya året önskar jag alla, HBK:are eller inte.

Ove G. :music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Diskussionens höga vågor

OK!
Med risk att bli tjatig: RAPPORTERA INLÄGG SOM NI INTE TYCKER ÄR OK!!!!
Jag har predikat detta förut och det verkar inte fastna riktigt.
Ni har en knapp längst ut till höger i ämnesraden. Den under (Länka till detta inlägg -> ) är Rapportera-knappen.
Klicka på den och skriv gärna en kort motivering varför ni tycker illa om inlägget.

Alla vi i moderatorgruppen får då ett mail och på så vis kan vi snabbt titta på saken.
Även styrelsen ser rapporteringen.

Vi är ju en massa tusen medlemmar och att vi skulle tycka likadant jämt är inte rimligt.
Däremot skall vi respektera varandras åsikter!
/Nisse
 
H

hianders

Guest
Sv: Diskussionens höga vågor

Och (jag vet att man inte börjar en mening med och!) jag upprepar med en "dåres envishet", läs igenom inlägget innan man postar det! Det skrivna ordet uppfattas så olika av alla människor och man kan undvika mycken irritation om man läser igenom inlägget innan det skickas! Klart att man skall ha olika åsikter, det är vitaliserande. Men, som sagt tänk efter före!!

Håller med Nisse i Näsåker i hans inlägg!

fru hianders/Inger
 
Toppen