• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Digital klocka för 12 V

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej igen!

Någon som vet var man kan få tag på en digitalklocka för montering på en panel.
Den måste kunna drivas på 12 V.
Och den måste vara belyst.
Anledningen är att när man vaknar på natten har man ingen aning om hur mycket klockan är. Hade en sådan en gång i en turnebuss, där det var svag grön belysning.
Storleken bör vara ca: 200mm x 60-70mm.

Har kollat runt på flera ställen, Biltema, Jula, Clas Olson, Elfa men inget napp.

Någon som har något tips var man kan få tag på en liknande tingest?


Mvh
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Nalle. en sådan där tingest som tonåringarnas öron formas kring. Eller en dylik pryl som gömts i fickan, men med en sladd upp till en gentlemans högeröra, som med stirrig blick talar rakt ut i luften likt en nutida byfåne.

Detta, är våra nallar som vi sover tillsammans med, som ett alternativ till en talande fröken ur från Borås.

/DS
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Hej igen!

Ja det var många intressanta lösningar och tankar på detta inlägg.
Det är tydligen inte bara jag som är halvblind när man vaknar på natten, och bara kan känna sig fram, vilket i och för sig kan vara trevligt men ger kanske inte den tidinformationen man önskar just då.

Tack för alla förslag och inlägg!

Jag har en tanke!

Alla dessa 220 drivna klockenheter vi pratar om kan väl alla knappast drivasdirekt på 220V.Det måste väl finnas en trafo nånstans som få ner spänningen till mellan 9 till 12-15V, i drivspänning. Borde det inte gå att koppla in den efter/mellan diodbryggan och trafo för att driva den med 12-15V från bilen.
Känns som om det borde gå att lösa!

Några ide`er från någon ingenjör här i klubben?


Mvh
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Hade ingen aning om att det var så komplicerat att titta på klockan, och ändå känner jag ofta när jag är på jobbet att det bara är jag som vet hur en klocka och almenacka fungerar.. Vi har en stor klocka, sådär 25 cm i diameter, som drivs med ett vanligt 1,5 volts batteri samt har stora visare och siffror. Den har vi satt upp i sovalkoven och det blir aldrig så mörkt att man inte ser vad det står på klockan, även fast man inte har linserna i..
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Är man ansvarig för vaktpasset mellan kl 00.00 - 04.00 som jag är, så är det inga större problem med klockan på natten.

Går man av passet klockan 04.00 så finns det alltid en varghund som skall lätta på trycket vid pass 06.00.

DS
 
F

F.d. 3153

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Problemet är bekant för mig..!
På 70-80-talet sysslade jag med bilsport och var i behov av en klocka med stora digitala siffror som visade tid i minuter och sekunder och hade stopp-funktion.
Efter att ha letat överallt utan att hittat nån så beslöt jag mig att "uppfinna" en själv.
Tekniken är ganska lätt, behövs bara en qvarts-kristall och ett räkneverk som omvandlar kristallens svängningar till siffror som sen visas på en 7-segment dispay.
Tyvärr bli den ganska dyrbar att tillverka och är granska strömförbrukande..!
S.k. klockradior som tar frekvensen ifrån el-nätet är betydligt billigare och är knappast det som trådskaparen frågade efter.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Ja detta med klockor är mycket komplicerat.
Numera har jag ingen klocka. Det första som jag gjorde på min sista arbetsdag var att kasta klockan i sjön.
Ja
sa då tyst till mig själv-Den jäv-- tiden skall inte styra mig mer i det livet jag har kvar-

Och så är det.
Om klockan är 3,4,5, 9 eller 10. VAD HAR DETTA FÖR BETYDELSE
Jag lever mitt liv för det.
Jag har ju fullständigt koll på att om man arbetar så måste man kolla på hur mycket klockan är.
Men efter att man har blivit pensionist så bara jag frågar,--- om jag dricker mitt morgonkaffe 0815 eller 17 eller 10,32 ??? Har det någon betydelse.
Jag anser att tiden är ett gissel för våra medborgare.
Skulle vara intrerssant om fler tycker som jag - eller som vissa säger.
DU ÄR JU EN GAMMAL GUBBE SÅ DU FÖRSTÅR INGENTING.
Eller kan det vara så att jag förstår någonting. hls Från en gammal gubbe som har jobbat i 43 år.:D
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital klocka för 12 V

Detta var en kul och kanske något yvig tråd, jag är själv skyldig till det, kanske någon mer.
Undrar om frågeställaren har blivit mycket klokare eller om förvirringen är total.
Ska det vara så besvärligt att köpa en klocka?:wink:
Kul har det varit i alla fall!
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Det jag har lärt mig av inläggen är att vid en viss tid i livet är det inte lika viktigt att veta vad klockan är! Jag längtar dit. Varför ska klockan styra vårt liv så mycket?
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Har någon varit in i en klock affär , och frågat :twitcy:
God natt nu sover jag tills jag vaknar , så där vid 10 tiden.
Jag vara pensjonär ,har det bra, livet är härligt. :twitcy:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Nu har jag två (tre) bra lösningar:

1. Har någon kollat med Klockgunnar?

2. Tillse att man hittar en ställplats inom höravstånd från en lantgård med galande tupp kl sju på morgonen.

3. Eller en ställplats nära en kyrka med aktiv ding-dong klocka varje kvart eller så....
(kanske inte så vanligt i Svedala längre men på kontinenten...)
Skall vi inom klubben lobba hos ärkebiskopen för att starta upp lite tynande
kyrkklocksding-dong runt om i landet.

(Jaså, inte det....)


DS
ps
kom på att Ystad har väl sin tornväktare - borde införas i samtliga städer..
ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Klock Gunnar var nog det bästa tipset, han om någon borde veta (bara barnbarnet kommer till datorn *L*). Lantgård, nej är allergisk! Sova brevid en kyrka som ringer har vi prövat, garanterat inget att rekommendera!
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Jag tittar naturligtvis bara på min armbandsklocka som har självlysande visare och siffror/tidsmarkeringar.

Finns alltid tillgänglig hur och var man än sover.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Tänkte väcka liv i denna tråd. Någon som kan ge tips på en Digital 12 V klocka. När jag blir har blivet lite äldre så händer det att jag vaknar mitt i natten och då är det bra att se vad klockan är så att jag inte kliver ur sängen i onödan och tror att det är morgon
//Lennart
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Hej!
Jag köpte en klocka på Biltema där man kan sätta ett foto ,så lyser siffrorna igenom.Batteri drift men man kan stänga av den på dagen för att spara batteri.
Fungerar toppen
Hälsningar Abben
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

4039609.jpg


Multifunktions Uhr+Thermometer(Innen+Außen) für Auto bei eBay.de: Innenausstattung (endet 06.04.10 21:33:19 MESZ)

ca. 110 SEK inkl. frakt till Sverige

9cm bred 4cm lång 2,2cm tjock
med termometer och 12V anlut

Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Hej!

Det kan ju vara gott att veta om klockan är typ fyra på morgonen ,när man skall gå och köpa bröd eller??
Kolla på TEKNIKMAGASINET . Där köpte jag min , men dock med batteri, men väckning va det i alla fall
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Digital klocka för 12 V

Hajj.
Finns en utmärkt lösning hos Claes Olsson.
se länken. Funkar perfekt på 12V
Clas Ohlson - Väckarklocka, radiokontrollerad väckarklockor

Ha D gott

Hej! jag var o tittade på den här klockan idag på Clas Olson, och det står på baksidan, in 6V, det står även på den lilla nätadaptern 6V.
Hur menar du att den fungerar perfekt på 12V? Ska man köpa något mer till för att det ska fungera?
Klockan verkar vara väldigt bra, med lysande stora siffror så man ser vad klockan är när man vaknar, tyvärr är den just nu helt slut på Clas Olson, men det kommer fler om en månad ca enl. butiksbiträdet.
/Annette
 
Toppen