• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dieseltrim

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: dieseltrim

Nu är det ju så att fiats låda är en robbotväxlad manuel låda och ingen riktig automat. Den saknar därför momentomvandlare. Här kan man med trimning lätt hamna fel då ju styrningen för växlingen bygger på orginalvärderna.

Ok, en såkallad halvautomat. Dom har varit tuffa mot kopplingen sen 60-talet.

Provade en bränslesnål skapligt snygg Peugeotkombi förra hösten,
Liten dieselmotor och en s.k. Robotlåda.
Dom reade ut dem, var i det närmaste osäljbara med den lådan.
Jag har aldrig provat en segare kombination.
Är det sådan låda Fiat kör med?
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: dieseltrim

Det var därför jag skrev att inte trimma en bil med automatlåda. En sådan fungerar helt annorlunda, antingen den har en momentomvandlare eller inte. Trimboxarna är framtagna för bilar med manuell låda!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: dieseltrim

Det var därför jag skrev att inte trimma en bil med automatlåda. En sådan fungerar helt annorlunda, antingen den har en momentomvandlare eller inte. Trimboxarna är framtagna för bilar med manuell låda!

Automatlåda utan momentomvandlare är nog inte uppfunnen, ännu.
Allt annat är en form av manuellväxellåda.

Jovisst funkar det att trimma ett fordon med automatlåda,
funkar generellt mycket bättre än med manuell, då kopplingen oftast är den svaga punkten. Nu är det dock så liten effekthöjning med "trimbox" så "alla" fordon borde klara denna ynkliga effektökning, utan att transmissionen havererar.
I annat fall skulle det stå på de "dyra boxarna" som lämnar viss garanti.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: dieseltrim

Med andra ord lite riskfyllt att mappa om den, inga planer för tillfället bara nyfiken om den pallar.
Bilen skall jag använda i mitt arbete och ville testa och bo och arbeta med en liten husbil ist för att inreda en skåpbil igen, har kört VW dom 2 senaste bilarna 75000 mil, får se hur Fiat klarar sig.

Ifall du lämnar in den på mappning så modifierar man ju även styrning av växling, bort med vridmoment vid växlingar.

Hänger du in en box så lurar du ju bara bränslestyrningen, och i vissa fall överladdningen.
 
Toppen