• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

SevenEleven

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Den förra ägaren till vår husbil extrautrustade den med en dieselvärmare från Ebersprächer som heter Airtronic och den fungerar hur bra som helst. Jag tycker inte att den låter speciellt mycket och den ger bra med värme. Nu i helgen var det -4 mellan fredagen och lördagen när vi sov i den men jag fick gå upp och sänka termostaten mitt i natten för det var alldeles för varmt.
Vi har ju både Truma gasolvärmare och dieselvärmaren men vi har bara kört på diesel ännu eftersom det är så mycket smidigare att fylla på =)

Jag har aldrig märkt av de att några avgaser trängt in så jag känner mig helt säker med denna.

Modellen som är monterad i vår är en Airtronic D4 Camper på 4kW och den drar mellan 0,11 - 0,5l/timme enligt manualen.

AIRTRONIC D4

Edit: Hittade en till länk med dieselvärmare för vattenburen värme i husbilar:
Eberspacher (UK) Ltd

/Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Jag tyckte det lät väldigt käckt med dieselvärmare och har kollat en del prospektsidor från olika tillverkare och det låter ju trevligt värre.

Men jag är ända tveksam! Vad är det som nytt med dom nya värmarna? Klart att det går att bränna diesel och få värme, men det stora problemet återstår: avgaserna med mängder av giftiga ämnen.

Zubac menade i ett tidigare inlägg att om det är vindstilla, vilket det ofta är på nätterna, så omges ju bilen av ett avgasmoln och inte skulle det förvåna mig om del av det skulle kunna leta sig in i husbilen via ventilationsöppningar.

Jappe
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

I så fall är det en jäv-- tur att man Inte har Bensindrivet????!!!!

:confused: :confused:
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Jag är också intresserad av att slänga ut min luftvärme Truma 6002EH till förmån för dieselvärmare. Ett skäl är att vår lilla bil tyvärr bara har plats för en gasolflaska och gasen tar ju alltid slut o2.30! Det betyder också att vi tvingas åka omkring med reservflaskan under sängen - där värmaren sitter. Lite av tickande bomb, tycker vi. Det funkar ju uppenbarligenmed dieselvärme i båtar så varför inte i en husbil. Just nu extrapris på flera båttillbehörsfirmor!

Ni som har erfarenhet av dessa värmare, vad säger ni? Wallas, Ebersprächer, Waeco/Mikuni eller vad för märke? Storlek? Elåtgång till fläkt? Hur värmer ni duschvattnet? Tacksam för alla tips.

;):D
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Kollade på Elmia om jag kunde hitta någon husbil med gasolfri lösning. Men icke sa Nicke.

Många husbilstillverkare går kvar i sina gamla hjulspår (!!) och fortsätter att prångla ut gasolprylar.

Antagligen billigare - och ingen konkurrens - än så länge !!!!

Skall det bli någon ändring måste vi - marknaden ställa krav, på diesellösningar.
Alla HBK:are borde efterfråga gasolfritt när vi besöker husbilskrängare.

DS
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Jag är också intresserad av att slänga ut min luftvärme Truma 6002EH till förmån för dieselvärmare...........
;):D

Hej på Er.
Vi har haft en "riktig" Husbil förut och i den så hade vi luftburenvärme naturligvis Gasol driven.
Det funkade jättebra. Vi körde cirka 22000 mil med denna bilen och jag blev aldrig besviken på gasoldriften. Jag byggde om bilen till Motorgasdrift och efter cirka 12000 mil så hade vi fått hem våran "investering".

Så att efter detta så kan vi tanka gasol till våra flaskor till självkostnadspris.
Hls från Götet.;) ;) ;) ;) :D :D :D :D
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Man undrar hur bra dieselvärmarna är när dom monteras i husbil för uppvärmning. Tanken låter tilltalande eftersom diesel finns i bilen redan.
Men med den erfarenhet av hur dieselvärmare fungerar i vanliga bilar så blir man rädd över tillförlitligheten. Dom tjuvstannar, röker, och luktar illa.

Har precis hämtat ut en ny Caddy -08 med dieselvärmare som kan klockstyras. Tror det är Webasto. Den startar inte som den ska och när den änligen går igång vet man inte om man ska hämta en eldsläckare. Utan att överdriva så försvinner bilen i rök. Nu ska den in på verkstad och åtgärdas och det kan man väl göra med alla dieselvärmare förstås.

Men som sagt, nog undrar man över kvaliten
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Intressant koncept som funnits länge inom båtvärlden, detta med dieselvärme.

Det enda som jag kan oroas över är när tanken är tom. Då blir det svårt att åka iväg och fylla. Jag vill minnas att vi för ett kort tag sedan hade en tråd om elverk och dessas förträfflighet. Någon nämde hur de med elverk kokade kaffe och bjöd de som hade gasolvärme och frös (eller hur det nu stod). När mina gasoltuber mot förmodan tar slut kan jag åka iväg och handla ny gasol. Bilen startar i alla fall.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Fritz Berger har rea nu!!

Trumatic C 6002 EH


Die Trumatic C 6002 ist jetzt auch…
1,899.00 € 1,329.00 €
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Jaja, jag såg videon och jag blev inte imponerad. Det var en långtråkig, sönderdesignad reklamfilm med dom numera alltför vanliga flidder/fladderbilderna.

Inte ett ljud om dom olika produkternas restprodukter, alltså det som blir över när man bränner dieselolja, nämligen avgaserna, men dom kanske vaporiserar sig (förångas) och bara försvinner på ett mirakulöst sätt eller så inträffar kanske Combustus spontaneus (självförbränning) och det är inte att leka med enligt Fritiof Nilsson "Piraten".

Att sova eller laga mat i ett moln av avgaser, ser jag inte som någon trevlig framtidsvision!

Jappe
 
Senast ändrad:
S

SevenEleven

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Visst var det ingen höjdare till reklamfilm och jag kan förstå att du kanske är rädd för denna typ av uppvärmning precis som jag känner folk som inte vågar lagar mat i husvagnen för att de är rädda för gasol.:wink:

Hur som helst så har ju den här typen av uppvärming länge använts av både för båtar och för exempelvis sovdelen i lastbilar så personligen förstår jag inte varför man skulle vara rädd för det.
Avgasröret för min dieselvärmare blåser ut avgaserna snett ut underifrån och det är inte bara avgaser utan det blåser på ganska bra med luft också så det syns ingen typ av avgaser eller avgasmoln när man tittar på det och jag tror jag skulle ha märkt lukten utanför om fallet varit så.
Med tanke på att den kanske drar 2-3 liter diesel på en hel natt så förstår jag inte heller rädslan för att dielslen skulle ta slut. Skulle man sova ute i -20 och den då skulle komma upp i max effekt(om den nu gör det vid -20?) i 10 timmar skulle den ha dragit 5 liter diesel och hur ofta har man mindre än 5 liter i tanken?

Det jag vill ha fram är att jag förstår att vissa personer är rädda för vissa saker men det behöver inte betyda att det här är livsfarligt för det.
Det används ju som sagt flitigt för uppvärmining av båtar och lastbilar och hade det varit så farligt så tror jag nog inte att det hade gjort det.

Jag är i alla fall väldigt nöjd med detta uppvärmingssätt och om någon är intresserad så får dom väldigt gärna lukta i och omkring min husbil om de känner sig osäkra :yes:

Trevlig helg!
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Tack SevenEleven för ditt brandtal för dieselvärmare. Det enda jag hört neg om den typen är att de behöver lite mer ström än gasolvärmarna. Vad är din erfarenhet?

Efter att ha läst ditt inlägg och ett par artiklar i oktobernumret av Reisemobil har jag bestämt mig - det blir en Webasto. Frågan är bara var och hur jag inhandlar och installerar den bäst och rimligast. Kanske lönt att leta efter tysk inköpskanal.

Det betyder också att inom några veckor så är det en lätt beg Truma 6002EH till salu - någon intresserad? *L*

Ser i Reisemobil att allt fler nya bilar kommer med Webaston - kanske framtidens värmare?

Ha´t gôtt i höstkylan - här i Värmland får vi peta in en pinne i brasan!

;)
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Oj blev det ett brandtal .. :wideeyed:..

Jag har ju inte haft husbilen så länge och jag vet inte riktigt hur mycket effekt en gasolvärmare tar men enligt manualen till dieselvärmaren jag har så drar den 7W el vid 1kW Värme, 13W vid 2kW, 24W vid 3kW och 40W vid 4kW.

Jag har dubbla bodelsbatterier och jag har ännu inte haft mindre än 2/3 kvar av batterierna på morgonen trots både film och tv-tittande.

Man kan ju gissa att dieselvärmaren drar lite mer eftersom den förutom fläkten även måste dra en liten bränslepump och sen kanske förbränningen drar en del också.

Någon som vet hur mycket effekt gasolvärmaren tar? Det vore ju kul med en jämförelse.

Det vore även kul med en kostnadsjämförelse när det gäller diesel och gasolförbrukningen.
Enligt min manual drar värmaren 0,13l/h vid 1kW, 0,25l/h vid 2kW, 0,38l/h vid 3kW och 0,51l/h vid 4kW.
Vad drar en gasolvärmare?

/Lasse
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

En Truma tar inget ström när den är i gång,och har man 3002 som jag har så räcker det med en vanlig 1,5Vbatteri som tänder panna och sen behöver den inget mera ström...men dieselvärmare måste ha hela tiden ström.
 

Rembrandt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
93
Medlemskap
2024
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Hej på er!

Jag har läst att en del är oroliga för att dieseln skall ta slut och då inte kunna köra ifrån platsen man står på! Jag har mycket svårt att tänka mig att det är konstruerat på detta sätt. I min personbil så måste jag ha minst 10l bränsle för att värmaren skall fungera och detta är för att bränsleledningen inte sitter monterad längst ner i tanken utan en bit ovanför, just för att förhindra "bensinstopp".

/Rembrandt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Hej alla glada!

Googla lite på "dieselavgaser"! Det kan få den mest inbitne "miljöbuse" att ändra åsikt om dieselns förträfflighet, när det gäller uppvärmning av exempelvis husbilar.

Jappe
 
S

suneAl

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Jag tog nog Ej med STRÖMBEHOV för Webastos DualTop:

12 - 60 w boostläge för snabbuppvärmning: 90 W

Genomsnittsbebov enligt DIN EN 1642/2: 27 W
(förutsättningar: Yttertemperatur -15 ggrC, Fordonslängd c:a 7 meter )

STRÖMBEHOV för Webasto Diesel Cooker X100:
0,3 A (3,6W) Uppstart: 8A/4 minuter. Uppvärmningstid: 3 minuter.



PS! Alla avgaser leds via avgasrör upp genom en takavgasrör.
Lika i en Gasolpanna ALDE 3010.


:mcride: / 571
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Dieseldriven Bodelsvärmare & Spis

Fast det är inte samma avgaser,och sen om man tankar lite sämre diesel specielt i södra Europa vilka avgaser blir det då som man får i sig??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen