• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det stora myslugnet . . . .

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Visst måste man hålla med Relax (inlägg 36) om att nov - dec inte är den trivsammaste tiden för husbilscamping och bodde även jag på västkusten skulle bilen sannolikt få stå i förråd.
Den tidiga vintern inte optimal ens här uppe i fjällvärlden. Visserligen har vi nu fått torra och rena vintervägar och vi slipper alltid salt och den nedsmutsning detta medför, men dagarna är korta och man vet aldrig när det kan bli besvärande töväder. Dessutom går det ännu inte lita på isarna, varför man får lov att hålla sig på land under utflykterna.

Men snart är det rejäl vinter med högtrycksväder och då ofta månadslånga perioder av perfekta vinterförhållanden! Då blir det naturligtvis även riktigt kallt (15 - 30 minusgrader). Och bilen blir mindre smutsig på vintervägar än vad den blir på asfaltväg sommartid. En fördel med de korta dagarna denna tid är att man som isfiskare inte får så långa arbetsdagar i kylan utan får möjlighet att mellan arbetspassen ägna sig åt sin favoritsyssla läsning. :D

Problem med kondens förekommer inte i en välisolerad och ordentligt ventilerad husbil. I flertalet av mina husbilar har det funnits en isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset och före resa får man lov att värma upp förarhus och motor med sin Eber eller Webasto.

Så här kan det se ut:

RIMG0010 (Large).jpg

Från min nya LEV med 47 mm PU-skum i mellanvägg och dörr. Även ytterdörrar och luckor lika rejält isolerade.

Flera av mina bilar har varit utrustade med 4WD och terrängväxel och så även den nya. Då törs man ge sig in på småvägar i fjällen även med skotersläp. Jag räknar med att min nya Light Expedition Vehicle skall reda sig i åtminstone halvmeterdjup lössnö. Inga problem då att finna fina sjö- eller fjällnära platser att stå på. Och med rejäl batterikapacitet, extra toakasett och bränslecell kan man utan problem stanna så länge man har lust. Rejäl drivmedelstank och dieselcentralvärme, vilket jag satsat på i mina två senaste bilar, känns också tryggt.

RIMG0003 (Large).jpg

Jag håller alltså med om att nov - dec är en tid som lämpar sig väl för hemmasysslor, men redan i januari lockar vintern i fjällen svårt. Vackert och ingen trängsel:

Här från Sösjöfjällens reservat där lederna öppnar sig mot vildmarken:

IMG_0288 (Large).JPG

Och här soluppgång över Skäckerfjällens naturreservat en tidig februarimorgon (den 3/2 kl 09.49):

IMG_4934-01 (Large).jpg

Välkommen ut i vildmarken! Men hur ni skall ta er hit utan att behöva köra i salt och smuts och slask vet jag inte.

aake
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Vi borde kunna få igång några saftiga debatt trådar om ex vatten vs luftvärme, framhjuls vs bakhjulsdrif, olika leverantörer av dragbilars förträfflighet eller brist på dito. Det brukar gå att få ett antal skribenter i trim med några färgade påståenden men orken kanske tryter i höstmörkret.
Själv tycker jag givetvis att det jag kör är bäst. Det skall vara stor integrerad framhjulsdriven bil med vattenburen värme annars har man ju helt missförstått allt. Riktiga husbilar görs ju i Tyskland och ombyggda husvagnar från sverige är ju bara överprisatta. Lyckades jag få igång nått nu?:)

Visst lite dyrare...Mycket Bättre :p:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Jag blir nästan litet avundsjuk när jag ser aakes fina bilder. Uppe i jämtland går det tydligen att åka husbil hela året om man har rätt bil. Har en son som nyliggen gått på skyttegym i Strömsund i tre år så efter ett dussin besök sommar som vinter vet jag att aake bor på "rätt ställe" i Sverige. För oss som fortfarande sitter fast i jobb nere i saltsmeten är däremot fortfarande frågan litet om man kan använda sin dyrköpta pärla vintertid utan att den blir förstörd på några år. Husbilar är så dyra så att avseevärt förkorta livslängden genom brukande de inte håller för blir för dyrt för mig och troligen också många andra. Har vi några som halkat runt i saltsörjan under några år och vet hur bilen mår?:)
 
Senast ändrad:
B

Bergåsen

Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Kör mycket på vintern
Inga problem! Man byter ju husbilen med jämna mellanrum :twitcy:
//Jocke
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Jag blir nästan litet avundsjuk när jag ser aakes fina bilder. Uppe i jämtland går det tydligen att åka husbil hela året om man har rätt bil. Har en son som nyliggen gått på skyttegym i Strömsund i tre år så efter ett dussin besök sommar som vinter vet jag att aake bor på "rätt ställe" i Sverige. För oss som fortfarande sitter fast i jobb nere i saltsmeten är däremot fortfarande frågan litet om man kan använda sin dyrköpta pärla vintertid utan att den blir förstörd på några år. Husbilar är så dyra så att avseevärt förkorta livslängden genom brukande de inte håller för blir för dyrt för mig och troligen också många andra. Har vi några som halkat runt i saltsörjan under några år och vet hur bilen mår?:)

En husbil med kaross av glasfiber borde tåla saltet förutsatt att man låter rostskydda rambalkar och förarhus och ev. övrigt av plåt. Men smutsen kommer man inte ifrån, något som ändå skulle avhålla mig från kortare utflykter.
Vanligtvis undviker jag att köra i töperioder och här uppe behöver jag då vanligtvis inte tvätta bilen på hela vintern.

aake
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .

aake - jag har sagt det förut - du är sannerligen "en riktig husbilist", och din nya LEV verkar likaså genomtänkt och ändamålsenligt utrustad!

Men, på bilderna av denna bil har man inte kunnat se hur drottningsängen är placerad - för en sådan har du väl!? Det är endast den eventuella (!) avsaknaden av en sådan som hindrat mig från att åka till forsbergs för att köpa systerbilen.

Skämt åsido:( - är de enda sovplatserna de i alkoven resp i nerbäddad dinett?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Vad nu en "drottningsäng" kan tänkas vara? En enkelsäng något mindre än kingsize?? Nej, något sådant finns inte, men vi klarar oss bra med 2 + 2 bäddar och vanligen kommer säkerligen sittgruppen att få förbli sittgrupp och som sådan fungerar den utmärkt (med steglöst inställbar lutning på ryggstödet).
Däremot skall vi resonera med någon duktig sadelmakare om att byta ut konstlädret mot något bättre.

RIMG0016 (Large).jpg

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Hej
Jag har en adress till en sadelmakare som sytt upp en skinnklädsel till min bil.
Mycket bra jobb och jag är erkänt kräsen.
Bättre än motsvarande klädsel från fabriken och valbar skinnkvalitet och färg
Priset var också lägre än vad skinnoption kostade.:)

Spiralfjaera Möbeltapetserare

Kari L Östnes
Almvägen 44
681 52 Kristinehamn
tel 073-8085112
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .

"Konstläder", dvs PVC-duk eller "galon" är nog bra i vissa sammanhang men ett h-e att sitta på mer än några minuter. På denna perfekta bil ska du naturligtvis byta ut det mot äkta skinn - eller som man också kan kalla det "vildplast"!

Det avbildade bordet är ju en suverän detalj, med två uppfällbara klaffar med de där sköna specialgångjärnen. Fint ur vägen när man behöver dyka ner i utrymmena under sittytorna och bara att fälla ut inför den goda supén.

Det enda som fattas nu är att du ger oss en film, där du visar hur du kan klara av att köra i "halvmetertjock snö".
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Byt till ett bra tyg i stället, t.ex. Alcantara, alltid skönt att sitta på, aldrig kallt eller klibbigt! :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Eftersom jag har en beklaglig tendens att spilla morgonvällingen eller gröten i soffan så tror jag det får bli skinnklädsel. Jag har precis fått en offert från Svenska dynor AB.

Och apropå snödjupet. Bilen klarar säkert en halvmeter lössnö, det gör min gamla Sprinter och den har lägre markfrigång. Men detta är inte någon äkta terrängbil så kommer jag inte aktivt att leta utmaningarna.

aake
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Denna tråd handlade ju från början om " det stora myslugnet":rolleyes::rolleyes::rolleyes:men det blev inte så långvarigt:wub::wub::wub:ny het diskussion på G.

Ingrid
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Ja, nu har vi varit flera som avvikit från ämnet. Så här kan vi inte ha det - det är nog slutmyst nu, och jag föreslår att tråden avslutas för att släppa fram nya med lite mer sprutt i.
 
Toppen