• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dekal på bilen?

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Dekal på bilen?

Jag är lite kluven för dekaler och speciellt för nummer. Tycker dock att HBK dekal är rätt så snygg.
Men vad hjälper det när frugan tvärvägrar. Hon tycker att det skickar signaler som ligger mycket nära PRO, det mossigaste som finns. Vi är inte vithåriga än så hon menar att vi skall inte lägga 20 år på axlarna om det inte behövs. Så enligt henne lider HBK av en mossighets stämpel som hon vill bli förknippad med, alltså en image fråga....
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dekal på bilen?

Om någon står med motorhuven öppen och har HBK's märke på HB'n så skulle jag stanna och fråga om de behövde hjälp. Jag har mycket verktyg, mätinstrument mm i HB'n eftersom vi övervintrar söderöver.
Mycket tveksamt om jag skulle stanna om det vore en "anonym" husbil. Man vet aldrig vem/vad det är. Ett nytt trick av pirater?
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Dekal på bilen?

Tycker det är trevligt att hitta en husbil med dekal på, ty då ger det ett utmärkt tillfälle att hälsa och prata lite strunt.
Sitter en bak på vår husbil. Vill man inte ha dekal på så är det ju var å ens ensak, fast tycker det är kul när man stöter på en HB-klubbare.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Dekal på bilen?

Vi har inga dekaler på bilen så vi missar kanske chansen att få hjälp av medlemmar som gärna ställer upp för att hjälpa andra HBK-medlemmar. Må så vara. Vi skulle också ställa upp och hjälpa till om vi kunde oavsett om det gällde en medlem eller inte.
Åke
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Dekal på bilen?

Jag hjälper alltid de strandsatta med bilar, fast erfarenheterna är lite blandade. Frugan gillar inte det alls. Men jag tycker att det är ju semester så vad fan, lite kan man bjuda på. Men ni skulle bara veta vilka reaktioner man fått. De flesta är nog uppriktigt tacksamma, men man märker misstänksamheten om man vill hjälpa utan att vill ha något i gengäld. Folk tycker det är skumt. Man är väl en dinosaurie....
Själv har jag inte fått hjälp på vägen de få gångerna det varit aktuellt. Skall väl upphöra att leka samarit då det missuppfattas....
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dekal på bilen?

Jag hjälper alltid de strandsatta med bilar, fast erfarenheterna är lite blandade.....

Lycka till! :rolleyes:
Den misshandlade mannen
En lördag i mars slog vägpiraterna till flera gånger på de västsvenska vägarna, främst i Uddevalla och upp mot den norska gränsen. Men också i Lidköping, där de gick till fysiskt angrepp mot en hjälpsam bilist på riksväg 44.

– Den här mannen berättar att han ser en svart Volvo som står med varningsblinkers på och stannar för att fråga om de behöver hjälp. Istället försöker tre män sälja guld, sa polisens presstalesperson Hans Lippens.

Då ska bilisten ha förstått vad som var på väg att hända. När han gick tillbaka till sin bil gick vägpiraterna till attack.

– Den här personen ska ha fått ett slag och sedan en spark i magen när han försökte stänga dörren till sin bil. Det går så illa att han spydde och fick söka hjälp på sjukhus. där träffar vi den här mannen som berättar vad som hänt och sedan skrivs en anmälan om misshandel, sa Hans Lippens.

De tre vägpiraterna fortsatte sedan sin kriminella verksamhet senare samma dag.

– Senare på kvällen får vi larm om att en bil av samma modell och med tre personer i försöker stoppa bilar i närheten av Grästorp. Fortfarande på riksväg 44, sa Hans Lippens.

Polisen lyckades inte gripa någon av vägpiraterna.

Och

Chaufför rånades och hotades av vägpirater | GT
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Dekal på bilen?

Vi körde i 17 dagar genom hela landet utan att se en enda HB med HBK-dekal.
Det är säkerligen en slump men det visar nog också att det är inte så värst många som kör med dekal.

Samma fö oss,
Tur o retur Umeå - Helsingborg inte en dekal såg vi.

Leif
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dekal på bilen?

Det finns många husbilar, men bara en del är medlemmar i HBK. Jag mötte inte många med dekal på nyligen körd långresa, men många var utländska.
Sen är det väl många som inte vågar visa mer än baksidan av bilen när man släpper gråvattnet på parkeringen eller tömmer toan i sjökanten
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Dekal på bilen?

Det finns många husbilar, men bara en del är medlemmar i HBK. Jag mötte inte många med dekal på nyligen körd långresa, men många var utländska.
Sen är det väl många som inte vågar visa mer än baksidan av bilen när man släpper gråvattnet på parkeringen eller tömmer toan i sjökanten

Därför har vi både fram o bak inget att dölja här inte, 2 toatankar om det skulle behövas och en husvagnslunga som extra om gråvattentanken blir full och det väger inte många kilo. Tömmer när vi kommer till tömmningställe.
Hur svårt kan det vara att uppträda som man vill att andra ska uppträda i sin husbil med utsläpp?

/Pelle
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Dekal på bilen?

Finns nya att köpa via "Web shop"! :)
Har ni funderat på att ta fram en dekal som man kan klistra på insidan av rutan alternativt återuppta varianten med sugkopp?
Helst skulle jag vilja ha variant med sugkopp då vi byter husbil rätt ofta . Efter att ha slitit med att plocka bort märket på 3 husbilar så satte jag inte dit det på senaste vilket jag var glad för när den såldes i veckan.

Vill gärna ha märket på nästa husbil, men kommer inte att klistra den på lacken. Har printat ut ett ark med HBK loggan och våra namn som brukar ligga i framrutan.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Dekal på bilen?

Går att får bort dekalerna med lite jobb, men man ser var märkena suttit och det blir någr timmars jobb med polering av hela fronten och bakänden ( går inte att bara polera enbart där märket suttit)
 
Toppen