• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig wifi

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Hej vi står i Portugal på en ställplats med wifi 20 meter från en av antennerna men har ett helsike att få det att fungera riktigt :confused: man får logga in på nytt hela tiden.Att föra ett skype samtal med barnbarnen är i stort sett omöjligt. Finns det några trick att få bättre wifi ??? Vi har padda och mobiler. Jag har inte så stora kunskaper i detta ämne hmmmm
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Dålig wifi

Kinesbutikerna har antennförstärkare modell mindre för ca 35€. Brukar finnas i kassan. Passar ej till Apple!
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Dålig wifi

Hej vi står i Portugal på en ställplats med wifi 20 meter från en av antennerna men har ett helsike att få det att fungera riktigt :confused: man får logga in på nytt hela tiden.Att föra ett skype samtal med barnbarnen är i stort sett omöjligt. Finns det några trick att få bättre wifi ??? Vi har padda och mobiler. Jag har inte så stora kunskaper i detta ämne hmmmm
Det kan vara att ställplatsen har ett dåligt wi-fi och då räcker det inte med egen antenn. Gå ut med paddan och ställ dig nära antennen och testa mottagningen med förslagsvis bredbandskollen så ser du hur bra eller dålig mottagning du får.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig wifi

En WIFI Analyzer app kan gi en god oversikt over problemer, men en kan trenge litt kunnskap om wifi for å tolke det.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Dålig wifi

Kan vara nätverksägarens inställningar som spökar. Skype-samtal eller streaming upplever vissa nätverk som att du är inaktiv och kräver ny inloggning efter en tid.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dålig wifi

Antennförstärkare av olika typer har nästan spelat ut sin roll, tur är väl det.

Teleoperatörernas täckning har byggts ut och med ett tvillingkort i paddan så blir det en enastående bra lösning. Vi har en Wifi sniffer WL-510 som fortfarande säljs, a 8000:- . Den är duktig men det är så otroligt mycket enklare att bara ha ett SIM kort i Paddan, med Telenor Frihet.

Vi rullar till Tyskland på tisdag, numera slipper vi alla extra routrar mm, hälsar Björn.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Dålig wifi

Vi har en Wifi sniffer WL-510 som fortfarande säljs, a 8000:- . Den är duktig men det är så otroligt mycket enklare att bara ha ett SIM kort i Paddan, med Telenor Frihet.

Håll i sniffern, med Playkanaler, streaming och molnlagring riskerar den köpta trafiken att ätas upp..., Icloud-strömmar i all ära men GB äter dom...

/Tommy
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Dålig wifi

Många intressanta svar men kanske lite väl avancerade för mig men å andra sidan brukar jag kontra med, när det teknikaliska bär iväg, kan du stämma ett piano ?? jaså inte men det kan jag :):):) Skämt åsido matnyttiga tips så tack .
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dålig wifi

OK, förstår vad du menar, då tar vi det lite långsammare:
- förra året hade vi "dyrt" MEO-SIM-kort i Portugal till e-mail och korta surf mot banken (räkningar) + HBK kommunikation
- WiFi på ställplatsen var nästan omöjlig att nyttja pga många uppkopplade
- En WiFi förstärkare kostade från 600:- till flera tusen och ändå inga garantier att det blev bättre för det... Vår granne hade det!

- I år har vi Telenors abonnemang "Frihet" som gäller i alla Eu länder
- vi surfar hela dagarna, ringer och SMS:ar hem gratis
- och har inga problem att komma ut på nätet (kan vara lite trögare under arbetstid)
- hemma har vi inga andra abonnemang, varken hos Telia (fast nät), eller tidigare fast BBB kabel (obegränsad surf), allt är uppsagt.

Telenor Frihet abonnemang (utan bindning) räcker för oss till allt mobilt både hemma och inom EU (mot Sverige)

Jag vet inte om "pianostämman" har blivit bättre med ovanstående förklaring, men lycka till i alla fall...
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Dålig wifi

Wifi på många campingar och ställplatser är säkerligen underdimensionerade när det gäller räckvidd och antal användare och då får man problem med uppkopplingen.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Dålig wifi

Kan absolut ansluta mig till hyllningskören avseende Telenor frihet.
Detta så länge man accepterar lite segare surf i varje fall under vissa tider.
Dock är det så att vill man streama TV räcker absolut inte Telenor frihet till utan att riskera magsår eller liknande.
Nästa år får dess bättre fler operatörer att välja på i och med roamingavgifterna försvinner.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dålig wifi

"Dock är det så att vill man streama TV räcker absolut inte Telenor frihet till utan att riskera magsår eller liknande"

Det fungerar utmärkt för oss!

Hemma har vi Telia ADSL med 12MB/s ner och 1MB/s upp.
Vi streamar vår egen TV signal via en Slingbox. Den ger bra bild redan från 0,7 MB/s. Så Telenors Frihet räcker bra för att streama.

Dessutom har vi ju Max 1 MB/s upp från Slingboxen så då klarar det ju sig självklart även med 1 MB/s ner. Hälsar Björn
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dålig wifi

Fungerar utmärkta för oss också, kanske för att vår router har en antenn som ger bra signal (oftast 4 staplar 4G). Vi ser gärna på SVT Play: rapport, vetenskapens värld och även TV4 Play: Dicte och annat intressant.

Jag kan varmt rekommendera senaste vetenskapens värld som handlar just om oss "lite äldre" som känner oss bättre än någonsin! DET FINNS INGA begränsningar, sägs det i programmet.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Dålig wifi

Man lär så länge man lever!
Jag har alltid levat i tron att det enbart är nedladdningshastigheten som är av intresse när man surfar eller streamar tv. Uppladdningshastigheten Är enbart intressant när man skickar........
Ni som lyckas få tillfredsställande tv mottagning med runt 1 mbit/ sek är bara att gratulera. Jag är i varje fall inte nöjd med en sådan mottagning.
Med så pass bra mottagning på 4G-nätet som anges går det naturligtvis att nödtorftigt se rörliga bilder så länge mottagningen är stabil men hur ofta får man uppleva det när man flyttar runt i Europa?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dålig wifi

Rolfevert, när man starar tittande från t.ex. TV Play eller en "gratis" film, då laddas filmen först i datorns minne (kallas för "buffring"). Vid bra mottagning och gott om & snabbt minne, då sker "buffring" lite snabbare än avspelning och då flyter det på utan att det "hackar". 1MB/s är OK om datorn lagrar (buffrar) lite snabbare än avspelningen. Sedan kan det vara frågan om kommunikationen med servern där filmen finns. TV4 Play är en OK och etablerad server vilket inte är fallet med en server i Ryssland, Brazilien eller Kina. Tråkigt att du har problem med avspelningen, men det är bra att du vill reda ut problemet, du kommer att få ordning på det till sist!
 
Toppen