• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig kvalitet på iPhone?

I

Ice-Man

Guest
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Knarrevik: Din HTC Desire släpptes februari 2010 och iPhone 4 släpptes ganska exakt 1 år senare i februari 2011. Alla, inklusive du vet att 1 år i mobilbranschen är samma som skillnaden mellan en ångmaskin och en jetmotor :)

När man sedan KÖPT telefonerna är ju irrelevant, releasedatum måste ju ändå vara det som gäller.
Jag håller fullt med om att personliga referenser är betydligt bättre än hörsägen, men ibland ligger det mycket i det folk säger, man får ju värdera sina källor utifrån nivån/kunskapen/kompetensen de besitter.

Jag byter själv f.ö. telefon minst 3-4 gånger per år just för att hålla mig uppdaterad, mitt arbete kräver det.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Knarrevik: Din HTC Desire släpptes februari 2010 och iPhone 4 släpptes ganska exakt 1 år senare i februari 2011. Alla, inklusive du vet att 1 år i mobilbranschen är samma som skillnaden mellan en ångmaskin och en jetmotor :)

Vet inte var du får din info från men att iPhone 4 släpptes i feb 2011 är helt fel. Jag köpte min i Sverige i oktober 2010 genom Telenor, då hade den redan funnits ett tag i Sverige. Tror att släppet i USA och UK för iPhone 4 var redan i juni 2010 (närmare bestämt 24/6 2010, se nedan):

iPhone 4 och iOS4 – Aktuella releasedatum



D et gick väldigt fort igår och det känns idag vettigt att göra en snabb återkoppling till de aktuella releasedatum som gäller för iPhone 4 och iOS 4 runt om i världen.
15:e juni iPhone 4 går att förbeställa
21:a juni iOS 4 släpps
24:e juni iPhone 4 släpps i USA, England, Tyskland, Japan och Frankrike
Juli – iPhone 4 släpps i Sverige, Spanien, Schweiz, Australien, Österrike, Belgien, Kanada, Danmark, Finland, Hong Kong, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Singapore, Sydkorea
Augusti – Ytterligare 24 länder
September – Ytteligare 44 länder
Totalt släpps iPhone 4 i 88 länder.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Knarrevik: Din HTC Desire släpptes februari 2010 och iPhone 4 släpptes ganska exakt 1 år senare i februari 2011. Alla, inklusive du vet att 1 år i mobilbranschen är samma som skillnaden mellan en ångmaskin och en jetmotor :)

Jag fick min iPhone 4 i början av oktober 2010!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

En ny undersökning visar att iPhone och iPad dominerar mobilt surfande med ca 53%, Androids andel är knappt 16%,
av det kan man dra slutsatsen att Androidtelefonen köps av folk som nästan uteslutande använder den enbart som telefon.

1970245376.jpg


Net Applications uppgifter bygger på information från 160 miljoner unika besökare på 40 000 webbplatser.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Sorry, my bad, får väl skylla på att klockan var mycket :)
Läste info på engelska Wikipedia, men ögonen gick i kors...
Fast å andra sidan kan ett halvår vara en mindre evighet i dessa sammanhang :)

Vad praktiskt och enkelt det verkar att köpa en telefon som går att ringa med, det är tydligen inte Apples starka sida eftersom folk mest verkar surfa med iPhone. Tror vi blir fartblinda och glömmer något väsentligt här :)

Från tidningen Mobil 11/5 2011 (Android ifatt Iphone i Sverige - Mobil.se):

Android ifatt Iphone i Sverige
Androids andel av den svenska marknaden är nu lika stor som marknadsandelen för Iphone, visar nya siffror från ett analysföretag.

Med en tillväxt på 68 procent sedan tredje kvartalet gick Android ikapp Iphone på den svenska mobilmarknaden under första kvartalet i år, det visar siffror från analysföretaget Mediavision.
I åldrarna 15-74 år är det numera 13 procent, eller 900 000 personer, som har en Android-mobil och andelen som har en Iphone ligger på samma nivå. För Apples system har tillväxten under det föregående halvåret varit betydligt mindre, 34 procent.

- Android-mobilernas starka utveckling kan tillskrivas ett breddat utbud av mobiler i olika prisklasser säger Ingrid Salomonsson, analytiker på Mediavision, i ett pressmeddelande.
- Nyttjandet av innehållstjänster, såsom mobil-TV-tittande, att ladda hem appar, läsa mail och lyssna på musik, är däremot fortsatt vanligare bland Iphone-ägare än bland Android-ägare, säger Salomonsson.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Net Applications måler bruk av nettlesere ikke hvilke platformer de kjører på, så tallet for safari inneholder i tillegg til iPhone, iPod og iPad, Mac og de pcbrukere som bruker Safari. Android browser finnes bare på Android, det tilsvarende produkt på andre platformer identifiserer seg som Chrome. Opera Mini finnes på flere mobilplatformer, men brukes mest på enheter med liten skjerm. Bruken av alternative browsere på Android kommer ikke med i NA sine målinger.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Vad praktiskt och enkelt det verkar att köpa en telefon som går att ringa med, det är tydligen inte Apples starka sida eftersom folk mest verkar surfa med iPhone. Tror vi blir fartblinda och glömmer något väsentligt här :)

Den mest logiska tolkningen är väl att fler människor som endast vill ringa med sin telefon köper Android eftersom där finns fler lurar i lägre prisklasser.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Net Applications måler bruk av nettlesere ikke hvilke platformer de kjører på, så tallet for safari inneholder i tillegg til iPhone, iPod og iPad, Mac og de pcbrukere som bruker Safari. Android browser finnes bare på Android, det tilsvarende produkt på andre platformer identifiserer seg som Chrome. Opera Mini finnes på flere mobilplatformer, men brukes mest på enheter med liten skjerm. Bruken av alternative browsere på Android kommer ikke med i NA sine målinger.

Knut, det är det mobila surfandet som har mätts, alltså Safari på iPhone, iPad och iPod Touch.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Efter allt höjande av iPhone4 till skyarna av Knarrevik så inhandlade jag en sådan apparat och blev genast bländad av utseendet. Jag noterade att den såg väldigt vacker men samtidigt väldigt ömtålig ut! Jag ville ha en telefon som skulle tåla lite smällar i vardagsanvändningen så jag bytte genast ut den mot en billig androidlur (Samsung Gio) och den fungerar tillfredsställande tycker jag, bortsett från telefonfunktionen, men det gäller ju alla moderna lurar! När det gäller ljudet i lurarna och handhavandet överhuvudtaget så är ju gamla Nokior överlägsna. Tyvärr hittar jag inga G2-kort (heter det så?) längre så mina gamla fina välljudande Nokior med tydliga displayer får vila sig i hurtslådan tills vidare.

Jag tycker telefonfunktionen är den viktigaste funktionen i telefonen, faktiskt!

Mossjappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Tyvärr hittar jag inga G2-kort (heter det så?) längre så mina gamla fina välljudande Nokior med tydliga displayer får vila sig i hurtslådan tills vidare.

Jag tycker telefonfunktionen är den viktigaste funktionen i telefonen, faktiskt!
Mossjappe

Jag har en gammal mossig Ericsson (ej 3G) och den funkar med 3G-kort även om det tar en evighet att koppla upp sig. Prova med nytt simkort i din gamla Nokia, jag är dock inte säker på att det funkar med operatören 3, som endast har haft 3G.

Den viktigaste funktionen i din Android är väl internetdelningen så att du slipper ett extra abonnemang för att koppla upp dig?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Den viktigaste funktionen i din Android är väl internetdelningen så att du slipper ett extra abonnemang för att koppla upp dig?

Vad är internetdelning? Jag har låst upp min android för att kunna komma ut på nätet utomlands med lokala kontantkort i luren.

Jappe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Internetdelning är om du har någon eller du själv som vill surfa på en laptop så kan man surfa på telefonens abonemang .
Man kan ansluta sig via sladd blåtand (her ej testat det ) eller V-lan .

Vad har du för telefon Jappe ?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Ja, nu är jag med! Det är ju det jag gör just nu i Smarholmen där jag sitter och väntar på "ölgubben". Jag ansluter datorn via "mobil åtkomstpunkt", antingen trådlöst eller icke trådlöst. Ursäkta min okunnighet! :oops:

smarh.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Ja, nu är jag med! Det är ju det jag gör just nu i Smarholmen där jag sitter och väntar på "ölgubben". Jag ansluter datorn via "mobil åtkomstpunkt", antingen trådlöst eller icke trådlöst. Ursäkta min okunnighet! :oops: Jappe

Är du på väg mot Kroatien?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Ja, jag gjorde ett försök att åka söderut men div. bildrullar,
bildåre.jpg

och tät trafik runt Göteborg
tunnelkö.jpg

som tvingade upp mig på Älvsborgsbron, satte ner humöret något.
broutsikt.jpg

Åsynen av heden söder om Mölndal
hed.jpg

fick mig på bättre humör igen men jag började ifrågasätta meningen med en resa söderut så till slut rullade jag in på ställplatsen i Smarholmen.
Smarholmen.jpg

Inte kom det någon ölgubbe där inte och nu på morgonen upptäckte jag att det inte fanns några påsförslutare i bilen så jag blir nog tvungen att köra hem igen!

Jag är inte tillräckligt sjuk för att bli motiverad att företa en hälso- och motionsresa igen som jag gjorde i vintras till Spanien. Att resa ensam genom Europa roar mig inte längre och dagens hårda trafik kan ju sätta ner humöret på den mest förhärdade bilist! Vi får se om inspirationen och motivationen rinner till idag!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Att resa ensam genom Europa roar mig inte längre och dagens hårda trafik kan ju sätta ner humöret på den mest förhärdade bilist! Vi får se om inspirationen och motivationen rinner till idag!

Ställ in Google Maps Navigation på din Androidtelefon på "Undvik motorväg" och kanske också "Undvik tullar" så slipper du den värsta trafiken genom Europa och får se lite av livet vid sidan av som jag vet att du uppskattar.

Om du inte redan vet var du har Google Navigation så ligger den under Maps i din telefon, sök ett mål, klicka på målet, hämta vägbeskrivning, navigera, ställ in undvik motorväg, välj alternativ väg och tuta och kör.

PS! Lite utanför ämnet i tråden men vad gör man inte för att hjälpa människor i nöd.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Jaja, jag är i Ängelholm nu och får väl fortsätta då da. Inspirationen kommer kanske när man lämnat det tråkiga Sverige! Som gammal trogen Bacchi tjänare så funderar jag på att åka till Mosel i stället. Vi får se!

Jappe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dålig kvalitet på iPhone?

Ja, jag gjorde ett försök att åka söderut men div. bildrullar,
Visa bilaga 44360

och tät trafik runt Göteborg
Visa bilaga 44361

som tvingade upp mig på Älvsborgsbron, satte ner humöret något.
Visa bilaga 44362




Men Jappe kör du bil och tar kort samtidigt , det är ju gööör farligt ;) :)

Kör du till Frankrike så kanske du träffar på Marcus "Zkidor" & Sara och deras grabb , tänk att den som spar semestern har den ju kvar ..... hmm 10 månader till nästa semester .
 
Toppen