• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

Thomas.A

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Orust
HBK-Nr
14461
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Hej Bennie jag fick svar idag. Man får gå ner på hastighetsklassning och bärighet, men inte under maximala vikt per däck och under maximala hastighet. I mitt fall är det 145 km/h och totalvikten 3850.

vad som gäller maximala vikten på däck som kommer uppstå så måste man kolla viktfördelningen i procent som anges av tillverkaren. Transportstyrelsen har inte den uppgiften.

MVH Thomas
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Däck

Hej Thomas

Viktfördelningen står på Transportstyrelsens sida https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx för ditt fordon.
Ex.vis
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1430 Framaxel 715 kg/hjul.
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1670 Bakaxel 835 kg/hjul.

När du vet det så är det bara att kolla belastningsindexet på det tilltänkta däcket & jämför med vad du har idag. Se annars bilagan vad som duger för din bil enl. data från transportstyrelsen enl. ex. ovan.

Belastningsindex anger den last i kilo ett däck maximalt får utsättas för. Däck till lätta lastbilar har ofta två olika belastningsindex. Detta gäller vid dubbelmontage, till exempel 90/88. Den lägre siffran anger vad varje enskilt däck i ett dubbelmontage klarar. Den högre siffran gäller per däck vid enkelmontage.

T.ex : Vantra LT RA18 949:- index 109/107=1030kg/däck (1 axel) & 975kg/däck (boggie)

Lycka till

Bennie
 

Bilagor

  • Däckets load Index.docx
    13,2 KB · Visningar: 16

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Hej Bennie.
Tyvärr har du delvis fel när du säger att totalviktsfördelningen finns på trp-styrelsens hemsida. Det gäller lastbilregistrerade husbilar och lastbilar.
För husbilar registrerade som Pb II redovisas inte de uppgifterna utan dem får du hämta från den plåt på bilen som anger tillverkarens uppgifter om max tillåten axelbelastning fram resp bak och utgå från dem när du väljer belastningsindex för däcken.

Mvh / Roland
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Däck

Oj då, det hade jag ingen aning om. Exemplet jag gav var min egna bil som står som LB. Där ser man, alltid lär man sig något nytt. Tackar för upplysningen. Då kan ju Thomas titta vad det står på dom gamla däcken & köpa med utgångspunkt från det indexet.


Bennie:rolleyes:
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Är hastighetsindexet ett lagkrav? Kan det ha med helbilsgodkännande att göra? Jag förmodar att dom skall sitta på en HB & att köra i 160 km/tim med HB är det nog ingen som gör. Jag undrar om det går att komma upp i en sådan hastighet & om det går så skulle det nog bli väldigt dyrt med både bränsle & böter.

Bennie
Hej Om du vill åka söderöver (genom Tyskland) så ska du nog ha rätt hastighetsindex på dina däck, vid en kontroll kan det bli stopp för vidarefart. Högre bokstäver är OK.
Mvh . Klas
 
Toppen