• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cigguttag

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har några 12-volts uttag i husbilen som tyskarna kallar DIN-norm Steckdose. Är det någon som vet var man kan få tag i adapter som ger vanligt cigguttag? De flesta elprylar till 12 volt har ju den vanliga ciggpluggen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Cigguttag

Kjell & Co, Clas Ohlson, Biltema har säkert kombikontalter som passar för båda uttagen. Det sitter en liten krage, oftast röd, framtill på sladdkontakten som man kan ta av för att använda i DIN-kontakter.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Cigguttag

Jag köpte hona (cigg) och hane (DIN) och kopplade ihop med en liten
sladdstump. Klart billigare än Husvagnssvensson.

Michaels tips är bra. Har sådana kombipluggar från ClasO. Problemet är
mobilladdare och batterieliminatatorer som har speciella kontakter som
enbart är gjorda för cigg-uttag. Då måste man ha en sådan mellankoppling
som jag gjort.

Min inverter var t ex utrustad med ciggkontakt så där bytte jag till en kombi.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Cigguttag

Ett annat alternativ är att byta uttagen till cigarettändaruttag. Ofta är detta enkelt genom att demontera det gamla, fila upp hålet och sätta dit det nya. Det brukar vara flatstiftsanslutning på DIN-kontakten så det är bara att plugga in stiften i det nya uttaget. Håll bara koll på + och -. Jag kan rekommendera uttagen från BilTema som har en lång gängad hals. De går därmed att skruva fast i paneler med stor tjocklek.
 
F

F.d. 15126

Guest
Sv: Cigguttag

Det tar inte många minuter att dra lite sladd sätta på ett helt nytt uttag för normal cigg och så har man både och, sladd och uttag finns ex biltema, tänk på att dimensionera sladd efer uttag står på biltema sladdana vad de klarar glöm inte en säkring också finns även den på biltema

Mikael
 
F

F.d. 29868

Guest
Sv: Cigguttag

Tror nog att alla campinghandlare med tillbehör har en sådan adapter idag, börjar att bli så vanliga,helst på tyska bilar.
 
Toppen