• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cerbo GX

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej

Jag sitter och funderar på att montera en Victron Cerbo GX med touchskärm. Har följande setup i husbilen som ska kopplas in:
*Victron BMV 712 Batterimonitor/shunt (kopplad mot 3X Victron 100ah Smart Litium)
*Victron Multiplus 12/3000W
*Victron MPPT solcellsregulator

Tanken är att få en bra översiktsbild över hela systemet på en display som monteras i husbilen.

Någon som har erfarenheter av Cerbo och kör displayen? Undrar också om någon lyckats koppla in befintliga tankgivare mot både bilens display samt Cerbon samtidigt? Det är min målbild. Blir också lite styrande för om en vanlig Cerbo GX eller den lilla varianten ska inhandlas. Den lilla GXs saknar ju ingångar för bland annat tankgivare.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
684
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har den lilla varianten, som jag är nöjd med, i.o.m. att jag har tankgivarna till en separat panel.. Experterna på VE sa att Cerbo GX är bra ifall VE's Inverter/laddare finns i systemet som då kan justeras allt efter belastning (t.ex. solcellssystem).
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Anledningen till att koppla in nivågivarna är att ordinarie display sitter bakom en lucka som måste öppnas för att se displayen. Eftersom GX-displayen ska sitta synligt tänkte jag det vore snyggt och få in tanknivåerna även på den displayen.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej igen.

En uppdatering. Höstmörker i kombination med regn och blåst har medfört att jag suttit inne och fått en massa andra idéer. Det resulterade i en lite större insats än jag först tänkte mig. Istället för att köpa Cerbon laddade jag hem Victrons operativsystem (VenusOS) och körde in på en Raspberry Pi som jag hade liggandes. Började labba lite och insåg ganska snabbt att jag kan använda VenusOS till en väldans massa saker som jag klurat på länge. Så här kommer en liten summering av vad som skall göras.

Steg 1 - Övervakning
Koppla in batteriövervakaren (BMV 712), Multiplusen och Mppt-laddaren till Raspberryn och få in allt i VenusOS. Koppla in och montera en 7-tums touchdisplay så övervakning och styrning av hela systemet kan ske. Systemet skall även anslutas till VRM online portal för att kunna nås via internet. Till detta har följande inhandlats:
*1st 7" touchdisplay
*2st Victron ve.direct usb-kablar (till BMV samt Mppt)
*1st Victron ve.bus till USB-adapter (till Multiplusen)

Steg 2 - Temperaturövervakning
Jag länge velat ha en samlad bild över temperaturerna i och utanför husbilen samt i kylskåpet. Ruuvi har små smidiga batteridrivna Bluetooth-sensorer som mäter både rörelse, temperatur, luftfuktighet samt lufttryck. Dessa är kompatibla direkt med VenusOS via Bluetooth och ger möjligheten att övervaka temperatur och luftfuktighet, men även fungera som rörelsesensor till mitt larm hemma (mer om det senare). Till detta har följande inhandlats:
*1st Ruuvi Tag Pro (IP67)
*2st Ruuvi Tag

Steg 3 - GPS-loggning
För att möjliggöra loggning av vart vi åkt kommer jag koppla in en GPS via USB till Raspberryn. Då kan jag dels se vart bilen befinner sig (även sätta larm på om den flyttar sig) samt även logga alla resor vi gör. Detta stöd finns redan i VRM-portalen vilket är väldigt smidigt. Loggningen kan exporteras och sedan importeras i t.ex. Google Maps så jag kan visualisera våra resor.
Till detta har följande inhandlats:
*1st Usb-gps

Steg 4 - Sammankoppling med mitt smarta hem
Hela mitt hem styr jag med Home Assistant. Det är allt från temperaturövervakning och belysning till eget larm samt styrning av elbilen (förklimatisering, laddning m.m.). Så med Victron VRM möjliggörs att jag även integrerar hela husbilen i hemmet. På så vis kan jag larma på/av husbilen via Ruuvi-sensorerna, få larmet att triggas av samma sensor, läsa av temperaturer m.m. Men kanske det viktigaste är det som kommer i steg 5.

Steg 5 - Styrning av underhållsladdning
Eftersom LFP-batterier helst inte skall underhållsladdas konstant (som t.ex. AGM-batterier) har jag tidigare manuellt styrt laddningen när jag inte använder husbilen. Jag har alltså laddat batterierna till ca 70% och sedan låtit dom gått ner till ca 50% (vilket tar ett par veckor då det alltid finns några små förbrukare trots att huvudströmbrytaren är av). Därefter har jag startat laddning igen upp till 70%. Tyvärr har inte Victron stöd för att styra laddning på SOC så jag behöver göra en egen lösning. I Home Assistant kan läsa av SOC och det kommer styra Multiplusens läge (OFF/Charge) via Home Assistant. Så laddningen startar vid t.ex. 50% och laddar upp till 70%. Jag tänkte också att var femte laddningscykel ladda upp till 100% för att balansera cellerna och synkronisera BMVn. Laddning till startbatteriet förblir konstant.

Eventuellt steg 6 - Tankövervakning
Koppla in befintliga nivågivare från färsk- och gråvattentank så de också kan läsas av även på den nya displayen. Egentligen helt onödigt (eftersom de finns på husbilens egen display) men nördig som man är, varför inte. Husbilens display sitter trots allt bakom en lucka och den nya displayen kommer sitta väl synlig.

Nu behöver bara alla paket anlända innan jag kan gå vidare till installation och uppsättningen. Tänker att jag kör en liten projekttråd här för er som är intresserade av att följa detta lilla projekt.

Allt gott
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.835
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Trevligt att du också håller på med HA i husbilen. Jag har också VenusOS på en RPI i husbilen men ingen panel utan kör via telefonen.
Använder också VRM men har ingen koppling från den mot HA. Kör i stället ZeroTier mellan hem o husbil och Modbus från HA mot RPI med VenusOs. Kör också ett par ESP32 som tar Blåtand från BMS och Victron in i HA.
Hur har du löst kopplingen mellan HA o VRM?

1699282924349.png
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Trevligt att du också håller på med HA i husbilen. Jag har också VenusOS på en RPI i husbilen men ingen panel utan kör via telefonen.
Använder också VRM men har ingen koppling från den mot HA. Kör i stället ZeroTier mellan hem o husbil och Modbus från HA mot RPI med VenusOs. Kör också ett par ESP32 som tar Blåtand från BMS och Victron in i HA.
Hur har du löst kopplingen mellan HA o VRM?
Härligt att se Håkan. Jag har inte påbörjat integrationen i HA än (mer än att jag snabbt la in Victronpanelen som en iframe i min dashboard), men planerar att köra via Modbus-integrationen på vissa delar sen finns en VRM Portal data integration som jag tänkte testa.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Börjat dra lite kablar medans jag väntar på att paketen ska anlända. Fått riva halva inredningen för att komma åt ställen att dra kablarna. Förra husbilen (en 2019 Dethleffs) känns som rena schweizerosten jämför med denna. Där fanns ställen och genomföringar överallt. Utan att behöva skruva isär hela bilen.

20231107_153229.jpg
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Då var installationen klar. När väl alla kablar var dragna gick allt smidigt. Väldigt nöjd att jag inte gjort någon åverkan på hela inredningen. Enda skruvarna som används är till fästet för Raspberryn.

Så här blev det.
20231111_204125.jpg20231111_204051.jpg20231111_203741.jpg

Nu ska bara tempgivarna monteras. Sedan kan jag gå vidare med integrationen med HomeAssistant.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Snyggt! Vilken skärm har du använt? Ser ut som den går via HDMI. Snygg kapsling till rpi3.
Köpte en billig 7" Hdmi touch screen på Amazon. Waveshare tror jag den hette. Väldigt tunn. Har ritat upp och 3D-printat ett fäste som gör att skärmen "hänger" på brädan. Ville inte skruva eller borra i den. Som sagt, ingen åverkan gjord på inredningen.
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Snyggt! Jag kör två rpi i husbilen, en för venusOS och en för Home Assistant. Kör en Shellyplug via HomeAssistant för att slå av och på spänningen till husbilen. Har även köpt Mopekas nivågivare till gasolen och fått in dom i HA. Även Aquaras temp och fuktmätare och rörelsedeckare på Zigbee osv kör jag i HA. Dock ingen så fin display som du fixat. Får fundera lite på det :)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Snyggt.

Jag kor liknande men med RPI 4.
Borjade med en RPI 3, och nagot som jag rakat utfor genom aren ar att minneskorten havererar efter ett tag. Sa nar du val konfigurerat allt och sparat all data, skapa ett backup kort sa du enkelt kan aterskapa det hela.

//Freddy
 
Toppen