Sv: Celler i skick?
Vid tveksamhet om batteriets kondition kan man testa batteriet på följande enkla sätt;
1) Ladda upp batteriet fullt med en vanlig aut laddare, när t.ex diod lyser grön så är batteriet fulladdat
2) Koppla därefter bort laddaren från batteriet och mät spänningen över polerna med en enkel voltmeter, den bör nu visa ca 13.9 volt
3) Vänta sedan minst 5 tim utan att belasta batteriet, mät sedan spänningen över po-lerna med voltmetern ännu en gång. Om spänningen sjunkit till säg 12 volt så är det nog bara att kasta batteriet direkt
4) Om spänningen enligt 3) däremot ligger på säg 13,3 volt så testa batteriets energiinehåll/Ah
5) Test; ta fram t.ex en 12v H7 lampa (50 watt/ca 4,2 Amp) koppla in denna över batteripolerna och låt lampan lysa. Har du har ett 80Ah batteri bör lampan kunna lysa "bra" i ca 17 tim (då är batteriet Ok). Om lampan lyser i säg 8-9 tim så tar ditt batteri bara emot halva den energi som det skall göra i "friskt" skick. Dvs ditt batt "lagrar då inte 80 Ah utan bara ca 40 Ah (lystid i tim x lampans effektförbr 4,2Amp = batteriets mottagningskapcitet = energiinnehåll i Ah).
Om du får svaret 60 Amp eller högre kan du behålla batteriet ett litet tag till (beroende på vilket ditt förbrukningsbehov är Ah/dygn och hur du kan återladda din förbrukade energi).
Metoden är enkel men den fungerar och med enkla medel (voltmeter + glödlampa, egentligen kan man klara sig även utan voltmetern om det krisar).
Vid ev köp av nytt batteri kontrollera vad det är avsett för och jämför detta med den användning/behov som du avser att tillgodose med ett ev nytt batteri. Batterier oavsett typ är i dag så inriktade på vad de skall användas till och hur utan det måste man framförallt göra klart för sig själv.
/ Ha det bra och lycka till!