• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carado vs Dethleffs?

F

F.d. 5322

Guest
Emil i Lönnebergas pappa sa i ett avsnitt: "Koa är galen!"
För min del måste jag säga: Frua är galen!
Hon vill byta husbil!
Måste skylla på Kabe eftersom de skickade ut denna fina tidning. Att köpa en Kabe är dock för oss ungefär lika lätt som att lägga ett bud på Fort Knox!
Däremot var vi sugna på en Carado när vi tittade på denna på Hymer Center i Ängelholm. (De är ju dessutom helt suveräna att ha att göra med!)
Nu har frugan även sneglat lite på Dethleffs.

Har ni några för och nackdelar med de här båda märkena? Givetvis är planeringen högst personlig. Jag tänkte mer på kvalitet, smarta lösningar mm.
Det vi i första hand måste planera för, är givetvis våra dykprylar men även de båda jyckarna även om den ena börjar bli gammal.

Ny bil? Håll med om att hon är galen?

Skämt åsido. Vi är helsålda på "bobil"!
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Carado vs Dethleffs?

Hej

Det ni råkat ut för är ett helt normalt beteende vill jag påstå, kan inte föreslå någon bil
framför den andra men en dag på Elmia nu till helgen skulle kanske hjälpa en bit på
väg eller så blir man ändå mer villrådig det finns ju en del att titta peta och klämma på

Lycka till, till ett angenämt ärende

P-zon
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Carado vs Dethleffs?

Hej
Vi var i Tyskland i slutet av Juli och hämtade en ny Carado T449, Efter 400 mil är vi enbart positiva. Kvaliteten verkar vara i samma klass som de betydligt dyrare bilarna, dock inte så mycket lull-lull inuti, inga vitrinskåp med ledbelysning och inga kromade räcken osv. Men det man behöver finns där, för en anständig peng.

Mvh. Frank
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Carado vs Dethleffs?

Känner till problematiken, vi är inne på vår 3´e husbil på två och ett halvt år. Den senaste är en nu Eriba som vi köpte i maj förra året. Toppenbil!

Men, min fru har nu fått den helintigrerade Dethleffs Esprit på hjärnan. Till hennes försvar skall sägas att den har en tilltalande design och en sänglösning, som vi efter tre husbilar kommit överens om är vår lösning.

Carado är väl Hymers "instegsmärke" och det garanterar nog en bra kvalite. Vår egen Eriba kommer också från Hymergruppen och vi märker kvalitetsskillnaden mellan den och de två andra märken vi provat. Eriba´n är klart bättre.

Dethleffs känner jag inte till, mera än att de har bra priser och för oss en förbaskat snygg och modern design
 
F

F.d. 18414

Guest
Sv: Carado vs Dethleffs?

Carado är en gemensam märke grundad av Hymer o Dethleffs ( Dethleffs ägs av Hymer ). Carado blev infört för att skaffa ett motvägt mot dom billiga italienska husbilar.
Har flera ganger besigtigat Carado Husbilar o tänker att dom är inte lux-bilar men i alla fall bättre än manga fabrikater som lovar allt möjligt.

MvH
Wolfgang
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Carado vs Dethleffs?

Hej! Valet av hustbil föll på en Sunlight T69, varför? Jo, jag föll för sovrummet. Det är inget onödigt "lull lull" i bilen, för jag letar efter det praktiska och det som känns rätt för oss.
Idag har vi en Adriatik med alkov, bilen kan "husa" 6 sovande och det är på tok för mycket för oss, vi ser hellre till att utrymmet används fullt ut och jag tror att denna lösningen kommer att funka för oss.
Men som sagt man blir lite fartblind, fast en sak är säker, husbilslivet har kommit för att stanna i familjen GunnarssonPerssons hushåll. :yes:
// Mia
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Carado vs Dethleffs?

Mycket med husbil är som gammal ESSO en tiger i tanken. Bensinen kommer från sammaraffinaderi. Ofta ser man tankbil med ett märke leverera till ett annat. Allt går att sälja med mördande reklam.

Jag tror det är viktigare att välja planlösning som man trivs med före märke!
 
Senast ändrad:

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Carado vs Dethleffs?

Känner till problematiken, vi är inne på vår 3´e husbil på två och ett halvt år. Den senaste är en nu Eriba som vi köpte i maj förra året. Toppenbil!

Men, min fru har nu fått den helintigrerade Dethleffs Esprit på hjärnan. Till hennes försvar skall sägas att den har en tilltalande design och en sänglösning, som vi efter tre husbilar kommit överens om är vår lösning.

Carado är väl Hymers "instegsmärke" och det garanterar nog en bra kvalite. Vår egen Eriba kommer också från Hymergruppen och vi märker kvalitetsskillnaden mellan den och de två andra märken vi provat. Eriba´n är klart bättre.

Dethleffs känner jag inte till, mera än att de har bra priser och för oss en förbaskat snygg och modern design
hymer äger nog dethleffs också
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Carado vs Dethleffs?

Mycket med husbil är som gammal ESSO en tiger i tanken. Bensinen kommer från sammaraffinaderi. Ofta ser man tankbil med ett märke leverera till ett annat. Allt går att sälja med mördande reklam.

Jag tror det är viktigare att välja planlösning som man trivs med före märke!

Naturligtvis är planlösningen det absolut viktigaste...

Mvh.Frank
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Carado vs Dethleffs?

Vill ni ha både plats, nöje och bred säng, kolla in en American och om ni ska till Elmia så finns det ett helt gäng att titta på både sådana som är till salu och privatägda.
 
F

F.d. 24401

Guest
Sv: Carado vs Dethleffs?

Hej!

Vi var också i tyskland i slutet av juli och hämtade en Carado T449. Som sagt inget extra extra, men kvaliteten är det inget fel på. Kört 400 mil och trivs jättebra. Mycket förvaring och stort garage.

MVH

Anna
 
Toppen