• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping och en del ser rött

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Camping och en del ser rött

Jag har inget emot att det finns dom som använder campingplatser, men varför ska jag då jobba med att få fram fler husbilsparkeringar?

Av den enkla anledningen att det finns en himla massa husbilsägare och medlemmar som vill ha dem och är väldigt tacksamma för arbetet du/ni lägger ner.:)
Att inte alla medlemmar är intresserade av ställplatser kan vi vara säkra på men det gör inte arbetet mindre viktigt för alla de andra.

Idag är det väl som att svära i kyrkan men jag ser absolut inget fel med att klubben framöver även skulle kunna arbeta tillsammans med campingnäringen för att ordna bra rabatter och förmåner för de medlemmar som tycker om att ta in på campingar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Camping och en del ser rött

jag ser absolut inget fel med att klubben framöver även skulle kunna arbeta tillsammans med campingnäringen för att ordna bra rabatter och förmåner för de medlemmar som tycker om att ta in på campingar.

Bra förslag, hoppas du även är villig att ta på dig den uppgiften! :)
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Jag har varit på Öland under skördefesten då tusentals husbilar fullkomligt invaderade ön! Aldrig fullt på campingarna, men hela tiden knökafullt på ställplatserna (i Borghamn ensamt var ställplatserna tillfälligt utökade till 500) ! Så det här med ställplatser för husbilsägare verkar då inte vara något särintresse direkt:cool:!

Jag var på Ölands Skördefest här om sisstens och då invaderades ön av tusentals husbilsägare! Det var långt ifrån fullt på campingarna men knökafullt på ställplatserna överallt! Bara i Borgholm hade man utökat antalet ställplatser med flera hundra! Det var helt fullt där också! Så inte verkar det här med ställplatser vara något särintresse bland husbilsägare direkt! :cool:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Camping och en del ser rött

Bra förslag, hoppas du även är villig att ta på dig den uppgiften! :)

Ja du Gunnar

Tyvärr inte första gången jag ser exakt samma syrliga underförstådda ”Gör det själv eller var tyst” kommentar när någon bollar tankar eller idéer.

Trist eftersom det inte direkt skapar en kreativ och uppmuntrande stämning som får fler medlemmar att vilja vädra tankar och idéer eller fler blivande eldsjälar att tända till och vilja/våga kliva fram och hugga i.

Vad jag skrev var att jag inte tycker det är fel att klubben framöver även skulle kunna jobba med t.ex. campingnäringen för att förbättra för oss medlemmar.
Om, hur, när, vilka och i vilken form har jag ingen aning om men om vi tillsammans kan försöka se till att hålla en kreativ och uppmuntrande stämning här så skulle jag bli förvånad om det inte rörde sig framåt i någon form. ;)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping och en del ser rött

Jag ser rött när jag hör ordet campingplats. Jag får PTS om jag kör in på camping idag. Vi har blivit lurade flera gånger av SCR-campingägare. Det sitter i. Det har varit när vi bestämt tillbringa helgen med vänner, det kan man inte ändra på eller köra vidare.

Det finns campingägare som agerar olagligt utanför sin campingplats med konstiga skyltar samt lurar sina godtrogna kommunpolitiker till nackdel för såväl husbilsåkare som övrig turistnäring inkl normal restaurang och handelsverksamhet. Ta bort alla egna förbudsskyltar och avspärrningar inom närområdet. Påverka kommunen så att de tar bort alla förbudsskyltar och onödiga avgifter som inte har till uppgift att reglera trafiken och parkeringarna. Det drabbar hela kommunen med näringsidkare och allt om turister inte känner sig välkomna.

Det finns campingägare som trycker på ställplatsägare och FÖRSÖKER få dem att höja priserna. Priset är inte viktigt, men vi betalar inte för något vi inte nyttjar, t ex el. För oss handlar det om en parkeringsplats nära en attraktion – campingplatsen i sig är inte det primära.

Våra behov är inte planeringsbara – Vi kan inte anpassa oss till öppettider – QuickStop-tider av typen mellan 21-9 mm.

Bråka inte med kunder. Det kostar mer än det smakar. Det tar lång tid att bygga upp förtroende till campingägare. Det tar några sekunder att rasera det. Ge kunden vad kunden vill ha till rätt pris. Säg inte: "Nej, det går inte", när det bevisligen går.

Jag högaktar de campingägare som sköter sitt på sin egen campingplats.

Jag har inga synpunkter på att andra besöker campingplatser.

K5.jpg
Men det är lite knasigt när vi står gratis på en plats, 60 kvm, och en husbil på andra sidan staketet måste betala 670 kr för 18 kvm utan el. Detta på campingens utfartsväg utan möjlighet att ta ut markis och möbler.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Camping och en del ser rött

I vilken kategori befinner jag mig,jag har mest använt ställplatser även med husvagn, jag har använt parkerings platser och campingar med och utan el långt innan många dagens husbilsfantaster viste ad husbil var för något och det har fungerat jättebra Qicstop har funnits länge, ingen nyhet, även i sommar har jag varit ute och campat med Husvagn en vecka så jag vet att även Husvagnsägare går att umgås med, till skillnad från många H-b ägare.
jag har varit med om att starta upp en husvagnsklubb, innan jag blev med husbil, minst tio stycken av dessa har nu skaffat husbil och skulle med säkerhet kunna gått över till H B klubb men känner sig inte välkomna på grund av vissas attityder mot husvagnar och i synnerhet campingar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Camping och en del ser rött

Att de flesta husbilister föredrar ställplatser beror säkert på de centrumnära och välskötta platserna på kontinenten. Med en ställplatsapp kan man göra urval av de faciliteter man önskar på planeringsstadiet om man så vill.

Att avgifterna är hälften av de nordiska gör inte saken sämre!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Camping och en del ser rött

Åsikterna om övernattningsalternativen är många, även utanför HBK. Mycket har diskuterats, pris,läge, service mm. Det är väl inte så konstigt att åsikterna går isär, vi är ju många. Jag själv & jag tror de flesta av oss är ointresserade av var alla andra väljer att ställa sig. Friheten att göra sitt eget val är ju det fina med att ha en husbil. Att det har klagats över campingnäringens tilltagande engagemang kring husbilslivet är ju heller inte så konstigt, dom försöker ju få in en fot & kapa åt sig en bit av kakan. Men, att göra detta genom att påverka kommuner att inte tillåta husbilar övernatta på parkeringar, varuhus att upplåta "ställplatser" för kunder eller försöka påverka ställplatsägare att hålla ett högre pris är ingen bra utveckling för någon. En stor bidragande orsak till att vi skaffade husbil var just friheten. Jag sticker inte under stolen med att kostnaden för övernattning naturligtvis har en stor betydelse när jag väljer nattkvarter. Exemplet 670:- i Kenth's inlägg finns över huvud taget inte på min karta. Som pensionär försöker man av naturliga skäl hålla kostnaderna nere & välja vad jag vill lägga reskassan på. Men som sagt, valfriheten att välja har vi ju alla.:)

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Camping och en del ser rött

Sedan måste man väl vara ärlig och säga att Kent:s prisexempel är extremt, vi betalade t.ex. 245:- för plats på Solviks Camping, nära Smögen i somras. Plats högt uppe på bergen med milsvid utsikt över havet. :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Camping och en del ser rött

Att de flesta husbilister föredrar ställplatser.....

Är det verkligen så? Jag är inte riktigt lika säker.
Jag vet inte vad som är rätt svar men oavsett så skulle det vara intressant att veta hur fördelningen mellan alternativen är.

Har det gjorts någon undersökning på detta?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Camping och en del ser rött

Jag håller med mycket av det du skriver Kenth och förstår din inställning efter Kiviks äpplemarknad.
Det är viktigt att vi står upp för vad vi vill med vårt användande av vår Husbil.
Om jag väljer att inte åka in på camping för att jag anser mig inte få nytta av de man tar betalt för där.
Eller den som åker utomlands för att köpa sin Husbil för att han eller hon inte vill betala det högre priset för den service man får av handlaren i Sverige.
Det är samma sak.
Det handlar om pengar, min ekonomi, som bara jag själv ansvarar för.
Vi är för valfrihet.
Kunna välja ställplatser, parkeringar, hamnar och campingar.
Men inte bli tvingade.

Är också av samma åsikt som Gunnar. (inlägg 22)
Brinner man riktigt för en sak så ser man till att få den gjord.
Det är så Hbk.se kom till och så det förhoppningsvis fortsätter.

Krister
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping och en del ser rött

Sedan måste man väl vara ärlig och säga att Kent:s prisexempel är extremt, vi betalade t.ex. 245:- för plats på Solviks Camping, nära Smögen i somras. Plats högt uppe på bergen med milsvid utsikt över havet. :)

Nej, det var inte alls extremt. Det jag missade var att tala om vistelsetiden:

Tors - söndag: gratis 60 kvm gräs utan el. Det uppfyllde vårt behov till 100%.
Fred - söndag: 670 kr för 18 kvm grus utan el. Man kunde inte boka bara en natt.
Det tredje alternativet på samma plats, fri placering på gräs, kostade 100:-/natt.

3 kivik.JPG
 
Senast ändrad:

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Camping och en del ser rött

Mitt inlägg kanske inte tillhör denna tråden,flytta gärna den gärna till rätt tråd.
Spelade golf igår och kom till klubben, talade med personal om att de kanske kunde göra husbilsplatser på golfklubben, vad vi menade var, göra en plan yta där husbilar kunde stå.
Han var inte så positiv till detta, vår undran var då varför.
"Husbilsägare vill inte betala ngt, de är snåla, vill ha alla service, el m.m." De äter inte på restaurangen, de äter o dricker i sina husbilar." Men stora dyra husbilar har de." Detta är ordagrant vad han sa.
De var inte så roligt att höra.
Vi blev lite ställda inför detta uttalande och gick inte i klinch med honom utom lade fram våran åsikt vad vi tyckte hur det ska fungera och hur vi uppför oss.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping och en del ser rött

Mitt inlägg kanske inte tillhör denna tråden,flytta gärna den gärna till rätt tråd.
Spelade golf igår och kom till klubben, talade med personal om att de kanske kunde göra husbilsplatser på golfklubben, vad vi menade var, göra en plan yta där husbilar kunde stå.
Han var inte så positiv till detta, vår undran var då varför.
"Husbilsägare vill inte betala ngt, de är snåla, vill ha alla service, el m.m." De äter inte på restaurangen, de äter o dricker i sina husbilar." Men stora dyra husbilar har de." Detta är ordagrant vad han sa.
De var inte så roligt att höra.
Vi blev lite ställda inför detta uttalande och gick inte i klinch med honom utom lade fram våran åsikt vad vi tyckte hur det ska fungera och hur vi uppför oss.

Det är typiskt uttalande från näringsidkare som samarbetar med campingägare i vissa delar av landet. Det finns riktigt många golfklubbar som har anlagt särskild plats för husbilar. Ca 100:-/natt. Sen kan jag berätta en hemlighet: "Det är inte alla golfare som äter på golfrestaurang".

Sen finns det ickegolfare som äter på golf-restauranger. Jag är ett exempel. Men jag besöker bara vissa delar av landet.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Camping och en del ser rött

Mitt inlägg kanske inte tillhör denna tråden,flytta gärna den gärna till rätt tråd.
Spelade golf igår och kom till klubben, talade med personal om att de kanske kunde göra husbilsplatser på golfklubben, vad vi menade var, göra en plan yta där husbilar kunde stå.
Han var inte så positiv till detta, vår undran var då varför.
"Husbilsägare vill inte betala ngt, de är snåla, vill ha alla service, el m.m." De äter inte på restaurangen, de äter o dricker i sina husbilar." Men stora dyra husbilar har de." Detta är ordagrant vad han sa.
De var inte så roligt att höra.
Vi blev lite ställda inför detta uttalande och gick inte i klinch med honom utom lade fram våran åsikt vad vi tyckte hur det ska fungera och hur vi uppför oss.

Den uppfattning är nog inte alls ovanlig bland folk som inte har husbil, ofta beror det på dåligt fakta underlag och bara en massa tyckande. Om vi tänker efter lite så skapar vi husbils åkare själv vissa av myterna, kanske borde vi tänka på vilka signaler vi skickat till allmänheten och kommunerna. Många säger som Kenth. Vi har allt med oss och behöver inte betala för något, det uppfattar de som inte vet vad det innebär att ha husbil, oss som snåla. Men allt beror ju på att man inte vet hur en husbil kan användas och att vi kanske spenderar mycket pengar på annat just där vi är.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Camping och en del ser rött

Det är typiskt uttalande från näringsidkare som samarbetar med campingägare i vissa delar av landet. Det finns riktigt många golfklubbar som har anlagt särskild plats för husbilar. Ca 100:-/natt. Sen kan jag berätta en hemlighet: "Det är inte alla golfare som äter på golfrestaurang".

Sen finns det ickegolfare som äter på golf-restauranger. Jag är ett exempel. Men jag besöker bara vissa delar av landet.

:):)
vi besöker ofta golf-restauranger, men spelar inte golf.
Dom har oftast kanon-god mat til humana priser.
Dom säjer själv när vi prater med dom at de flesta gäster är icke-golfare och
at dom inte kunne överleva utan dessa. Det finns oftast också ställplatser och vi är välkomna att övernatta om vi bara äter hos dom.
Det är nog viktigare med omsättning än om man är golfare:yes:
 
Toppen